Hannibal rising...

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Frogman
Medlem

Hannibal rising...

Inlägg av Frogman » 6 juli 2007, 00:00

Håller på och ser Hannibal rising, intressant ämne, men så många grova fakta fel så man häpnar.
Först hur lyckats han fly ifrån Sovjetunionen via tåg till Polen? Låter helt orimligt.
Varför ligger breven kvar i lådan på slottet där kommissarien har sitt kontor, efter 8 år?
Sen när han återvänder till Litauiska SSR, hur iallsindar fick han visum och sen får gå omkring obevakad i skogen, sen ännu värre, stugan i skogen är kvar, alla stugor i obygden revs obönhörligt ner, folk på landsbygden placerades i kolschoser och sovchoser,
det var ibland det första som Sovjeterna gjorde.
Dock fin tidsmiljö annars, men varför alla dessa grova tabbar, för en spektulär historia?

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 6 juli 2007, 01:49

Bristen på ordentliga efterforskningar och lösa trådar tycker jag brukar vara A och O i sådana här filmer.
Just de som tas upp här av Frogman reflekterade jag inte mycket över.

Det jag reflekterade över var:
1. Stukaplanet (?) som använde sin tjutande luftbroms i sin attack mot stridsvagnen, trots att den nu inte störtdök utan verkade mer söndagsflyga mot sitt tilltänkta mål.
2. PPsh-41:or med trummagasin och inte stavmagasin som delats ut till de sovjetiska styrkorna i krigets slutskede.
3. Vätskefyllda högexplosiva gummihandskar.
4. Åldern på Hannibal Lecters faster (Gong Li) som verkade bara endast några år äldre än Hannibal Lecter själv.

Annars var filmen rätt hyffsad. Fina miljöer, fint filmad.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 6 juli 2007, 02:12

Japanska damen var väl inte hans faster utan hans morbrors fru?
Flykten genom ifrån Litauiska SSR, Polen, DDR, BRD, Belgien och Frankrike inte så bra beskriven.
Behållningen är egentligen dom tidstypiska miljöerna i Frankrike, även vissa scener i Litauen är fint filmade.

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 6 juli 2007, 22:29

Frogman skrev:Japanska damen var väl inte hans faster utan hans morbrors fru?
Flykten genom ifrån Litauiska SSR, Polen, DDR, BRD, Belgien och Frankrike inte så bra beskriven.
Behållningen är egentligen dom tidstypiska miljöerna i Frankrike, även vissa scener i Litauen är fint filmade.
Däri har du rätt. Jag kommer dock inte ihåg på vilken sida hon var och försökte förenkla genom att felaktigt kalla henne faster då hon var ingift i släkten.
Ung tyckte jag att hon var dock, för att vara Hannibal morbror/farbror's fru. :)

Nu måste jag få fråga, är filmen baserad på en bok eller är filmen, rakt ur det blå, påhittad för tillgodose Hannibal Lecter fans nöjda?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 juli 2007, 09:58

Vargas skrev:Däri har du rätt. Jag kommer dock inte ihåg på vilken sida hon var och försökte förenkla genom att felaktigt kalla henne faster då hon var ingift i släkten.
Ung tyckte jag att hon var dock, för att vara Hannibal morbror/farbror's fru. :)
Det är film, vad väntar du dig? Det får ju inte vara fula släktingar. Yeez! :wink:

/Tomas

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 7 juli 2007, 10:36

Tomas Ibsen skrev:
Vargas skrev:Däri har du rätt. Jag kommer dock inte ihåg på vilken sida hon var och försökte förenkla genom att felaktigt kalla henne faster då hon var ingift i släkten.
Det är film, vad väntar du dig? Det får ju inte vara fula släktingar. Yeez! :wink:

/Tomas
Annat hade det varit i radio :D

Användarvisningsbild
TOKUGAWA IEYASU
Medlem
Kontakt:

Inlägg av TOKUGAWA IEYASU » 7 juli 2007, 14:07

Vargas skrev:
Frogman skrev: Nu måste jag få fråga, är filmen baserad på en bok eller är filmen, rakt ur det blå, påhittad för tillgodose Hannibal Lecter fans nöjda?
Jag är lite av vad man kan säga fantast av just denna "figur" och har läst böckerna några gånger och är himla besviken faktiskt vilket visade sig inte minst i min recension av denna bok som ändå fick ett bra betyg:
http://www.bakomgaller.se/index.php?art=16267

Men sen filmen:
http://www.bakomgaller.se/index.php?art=17080 :|

Vad gäller det historiskt korrekta uttalar jag mig inte, men som framgår av båda recensionerna så känns det mer som ett hafsjobb som du säger för att tillgodose fansen mer än bygga vidare på karaktären. Har svårt att se hur man skulle kunna göra ytterligare böcker och filmer med gott samvete faktiskt.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 juli 2007, 14:58

TOKUGAWA IEYASU skrev: men jag känner mig helt enkelt mentalt våldtagen av denna produktion.
Med en sådan målande beskrivning låter jag nog det vara. Även om jag inte riktigt har fastnat i Hannibal-fancluben, möjligtvis beroende på bristande erfarenhet av material. :)

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem

Inlägg av Andreas #1 » 7 juli 2007, 18:27

Vargas skrev: 2. PPsh-41:or med trummagasin och inte stavmagasin som delats ut till de sovjetiska styrkorna i krigets slutskede.
Har väl iofs sett bilder på soldater med trummagasin från slutskedet av kriget.

edit:Har nu sett filmen. Gaaaaaahhhhhh usel usel usel.

Skriv svar