Hannibal rising...
Hannibal rising...
Håller på och ser Hannibal rising, intressant ämne, men så många grova fakta fel så man häpnar.
Först hur lyckats han fly ifrån Sovjetunionen via tåg till Polen? Låter helt orimligt.
Varför ligger breven kvar i lådan på slottet där kommissarien har sitt kontor, efter 8 år?
Sen när han återvänder till Litauiska SSR, hur iallsindar fick han visum och sen får gå omkring obevakad i skogen, sen ännu värre, stugan i skogen är kvar, alla stugor i obygden revs obönhörligt ner, folk på landsbygden placerades i kolschoser och sovchoser,
det var ibland det första som Sovjeterna gjorde.
Dock fin tidsmiljö annars, men varför alla dessa grova tabbar, för en spektulär historia?
Först hur lyckats han fly ifrån Sovjetunionen via tåg till Polen? Låter helt orimligt.
Varför ligger breven kvar i lådan på slottet där kommissarien har sitt kontor, efter 8 år?
Sen när han återvänder till Litauiska SSR, hur iallsindar fick han visum och sen får gå omkring obevakad i skogen, sen ännu värre, stugan i skogen är kvar, alla stugor i obygden revs obönhörligt ner, folk på landsbygden placerades i kolschoser och sovchoser,
det var ibland det första som Sovjeterna gjorde.
Dock fin tidsmiljö annars, men varför alla dessa grova tabbar, för en spektulär historia?
Bristen på ordentliga efterforskningar och lösa trådar tycker jag brukar vara A och O i sådana här filmer.
Just de som tas upp här av Frogman reflekterade jag inte mycket över.
Det jag reflekterade över var:
1. Stukaplanet (?) som använde sin tjutande luftbroms i sin attack mot stridsvagnen, trots att den nu inte störtdök utan verkade mer söndagsflyga mot sitt tilltänkta mål.
2. PPsh-41:or med trummagasin och inte stavmagasin som delats ut till de sovjetiska styrkorna i krigets slutskede.
3. Vätskefyllda högexplosiva gummihandskar.
4. Åldern på Hannibal Lecters faster (Gong Li) som verkade bara endast några år äldre än Hannibal Lecter själv.
Annars var filmen rätt hyffsad. Fina miljöer, fint filmad.
Just de som tas upp här av Frogman reflekterade jag inte mycket över.
Det jag reflekterade över var:
1. Stukaplanet (?) som använde sin tjutande luftbroms i sin attack mot stridsvagnen, trots att den nu inte störtdök utan verkade mer söndagsflyga mot sitt tilltänkta mål.
2. PPsh-41:or med trummagasin och inte stavmagasin som delats ut till de sovjetiska styrkorna i krigets slutskede.
3. Vätskefyllda högexplosiva gummihandskar.
4. Åldern på Hannibal Lecters faster (Gong Li) som verkade bara endast några år äldre än Hannibal Lecter själv.
Annars var filmen rätt hyffsad. Fina miljöer, fint filmad.
Däri har du rätt. Jag kommer dock inte ihåg på vilken sida hon var och försökte förenkla genom att felaktigt kalla henne faster då hon var ingift i släkten.Frogman skrev:Japanska damen var väl inte hans faster utan hans morbrors fru?
Flykten genom ifrån Litauiska SSR, Polen, DDR, BRD, Belgien och Frankrike inte så bra beskriven.
Behållningen är egentligen dom tidstypiska miljöerna i Frankrike, även vissa scener i Litauen är fint filmade.
Ung tyckte jag att hon var dock, för att vara Hannibal morbror/farbror's fru.
Nu måste jag få fråga, är filmen baserad på en bok eller är filmen, rakt ur det blå, påhittad för tillgodose Hannibal Lecter fans nöjda?
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Det är film, vad väntar du dig? Det får ju inte vara fula släktingar. Yeez!Vargas skrev:Däri har du rätt. Jag kommer dock inte ihåg på vilken sida hon var och försökte förenkla genom att felaktigt kalla henne faster då hon var ingift i släkten.
Ung tyckte jag att hon var dock, för att vara Hannibal morbror/farbror's fru.![]()
/Tomas
Annat hade det varit i radioTomas Ibsen skrev:Det är film, vad väntar du dig? Det får ju inte vara fula släktingar. Yeez!Vargas skrev:Däri har du rätt. Jag kommer dock inte ihåg på vilken sida hon var och försökte förenkla genom att felaktigt kalla henne faster då hon var ingift i släkten.
Ung tyckte jag att hon var dock, för att vara Hannibal morbror/farbror's fru.![]()
![]()
/Tomas
- TOKUGAWA IEYASU
- Medlem
- Kontakt:
Jag är lite av vad man kan säga fantast av just denna "figur" och har läst böckerna några gånger och är himla besviken faktiskt vilket visade sig inte minst i min recension av denna bok som ändå fick ett bra betyg:Vargas skrev:Frogman skrev: Nu måste jag få fråga, är filmen baserad på en bok eller är filmen, rakt ur det blå, påhittad för tillgodose Hannibal Lecter fans nöjda?
http://www.bakomgaller.se/index.php?art=16267
Men sen filmen:
http://www.bakomgaller.se/index.php?art=17080
Vad gäller det historiskt korrekta uttalar jag mig inte, men som framgår av båda recensionerna så känns det mer som ett hafsjobb som du säger för att tillgodose fansen mer än bygga vidare på karaktären. Har svårt att se hur man skulle kunna göra ytterligare böcker och filmer med gott samvete faktiskt.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Andreas #1
- Medlem