Combat Mission Shock Force

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
haido
Medlem
Kontakt:

Combat Mission Shock Force

Inlägg av haido » 21 juni 2007, 10:38

Nya combat mission släpps den 27e Juli. Vilket kommer köpa. Jag letar redan nu efter motståndare i spelet. Då jag anser att multiplayer är det enda värdiga sättet att spela på.

http://www.battlefront.com/products/cmsf/videos.html

haido
Medlem
Kontakt:

Inlägg av haido » 27 juli 2007, 18:50

släppt idag.

jag laddar ner nu. Undrar ifall någon är sugen på premiär spel.

Användarvisningsbild
sdp
Ny medlem
Kontakt:

Re: Combat Mission Shock Force

Inlägg av sdp » 7 juli 2009, 23:14

var ju ett tag sen du postade... Fortfarande intresserad av PBEM-match?

/sdp

Användarvisningsbild
sdp
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av sdp » 26 oktober 2009, 22:00

Tänkte ta tillfället i akt promota en kommande så kallad meta-campaign för detta intressanta och välgjorda spel. MC:n går under namnet "Operation Nemesis" och är väl vad man kan kalla en kontrafaktisk kampanj, en "what-if" historia.

Bild

CMSF - som utspelar sig i modern tid - bygger ju på att en försvagad regim i Syrien avslöjas stödja flertalet extremistiska terrororganisationer och när dessa grupperingar lyckas genomföra förödande attentat i flera västerländska storstäder ställer FN och NATO krav på att de utpekade gärningsmännen ska ställas inför rätta i internationell domstol. Så sker dock inte, istället mobiliserar den syriska regimen och ett tillspetsat läge utvecklas så småningom till ett fullskaligt krig.

Bild

Operation Nemesis är en meta-kampanj där syftet är att sätta in taktiska strider i ett större sammanhang. Combat Mission serien har lovordats för den gedigna taktiska speldesignen, men de enskilda striderna saknar den strategiska och operationella kontexten på det sätt som till exempel Total War-serien erbjuder. Flera tidigare meta-kampanjer har tidigare organiserats av communityn, och nu håller jag alltså på att utveckla en liknande kampanj för detta moderna Combat Mission.

En kampanj av det här slaget kräver en mycket "administrativt" arbete av spelledningen, och av den anledningen kommer OPNEM ha en hel del abstraktioner för att göra det hela hanterbart. Förhoppningsvis kommer spelarna ändå att känna sig engagerade i kraftmätningen.

Några utgångspunkter för meta-kampanjen;
-två lag av spelare kämpar mot varandra i ett antal "slag" som utkämpas på taktiska planet med hjälp av CM. Antingen förs matcherna med PBEM eller i realtid.
-varje lag har taktiska befälhavare som utkämpar strider i CM och överordnade befälhavare som ger order på det operationella planet.
-för den operationella nivån används en s.k. CaT - Campaign Tool - ett slags hjälpmedel i stil med Aide-de-Camp. Till OPNEM kommer att användas MapTool (som egentligen utformats för RPG-communityn, men är väldigt flexibelt)

nedan en skärmdump av MapTool för OPNEM
Bild

-kampanjen utspelar sig under 12 "kampanjdagar" som vardera består av 3 veckors operationellt planerande och därefter av 4 veckor för de taktiska matcherna. Varje dag är alltså 7 veckor i realtid.
-poängen för taktiska prestationer är assymetriska - röd sida straffas inte på samma sätt som blå sida för eventuella förluster i människoliv till exempel. Röd sida behöver egentligen bara se till att den militära kampanjen blir så impopulär i de deltagande västliga demokratierna att de drar sig ur företaget.
-minst 5 och som mest ett 15-tal spelare ryms i varje lag. Större än så bör nog kampanjen inte vara.

Ja, det var några förutsättningar i korthet. Förhoppningsvis kan detta bli en riktigt rolig och intressant kampanj. Svenska spelare kan säkert också behövas! Är någon intresserad av rollen som assisterande GM finns det behov!

Utvecklingen av meta-kampanjen kan följas på http://www.opnem.net För tillfället är alltså kampanjen under uppbyggnad - jag uppskattar att den rimligen kan starta kring årsskiftet.

Finns intresse återkommer jag gärna med fler inlägg om kampanjen på detta forum.

/Michael aka sdp

haido
Medlem
Kontakt:

Inlägg av haido » 12 november 2009, 22:27

Hej Michael.

Får erkänna att jag blev rätt besviken på detta spel efter mitt köp. Men det blir definitivt intressant och se resultat av meta-kampanjen.

Då jag har lite erfarenhet av meta-kampanjer så gäller det att hitta intresserade människor till ett sådant projekt. Jag kan väl inte påstå att jag var den mest engagerade men jag försökte iallafall.

Problemet ligger i att så fort ena sidan har en tendens till att förlora - så brukar deras intresse tryta.
Mindre metakampanjer desto bättre.
Nutidsforum: polemik.se

Användarvisningsbild
sdp
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av sdp » 13 november 2009, 18:38

Ja, jag var inte så entusiastisk inför detta spel när jag läste om det inför releasen. Jag har tidigare varit en ivrig spelare av de första CM-spelen och tyckte inte alls att det verkade intressant med en taktisk simulation i modern miljö - dessutom med enbart amerikanska styrkor som de "blå". Så jag väntade med ett köp och det var nog tur. Spelet fick ju svidande kritik i början och drogs med flera problem. Utvecklarna har dock inte övergivit spelet och har kommit med den ena patchen efter den andra. Så jag måste säga att jag nu är helt övertygad - CMSF är i sin nuvarande form ett mycket intressant och väl fungerade taktiskt spel. Och NATO-styrkorna har fått flera tillskott från andra länder än USA.

Operation Nemesis kommer att ha två nivåer , dels den taktiska i form av CMSF, dels den operativa som tillåter att strider som saknar spelare i CMSF kan lösas på den operativa spelplanen- det fungerar då mer som ett ordinärt "analogt" krigspel, sk "boardgame". För att hålla omfattningen på en rimlig nivå finns det en begränsning i hur många spelare som kan vara engagerade samtidigt.

Förhoppningsvis kommer kampanjen vara engagerande in i det sista :wink: , men helt säker kan man ju aldrig vara. Det finns en inbyggd osäkerhet i den exakta ställningen under kampanjens gång eftersom lagen inte känner till det andra lagets aktuella SVP - Strategic Victory Points. På ett ungefär kan man ana hur det står till med motståndarna, men alltså inte med full säkerhet.
Systemet med SVP är ju också ett sätt att få med en annan dimension än den rent militära - röd sida har ju ett automatiskt handikapp i den sämre utrustningen. Å andra sidan kommer den blå sidan genom hur systemet med SVP:erna är utformat behöva ta politisk hänsyn på ett helt annat sätt än den röda sidan - NATO-styrkorna är ju trots allt från demokratiska samhällen och deras engagemang bygger på att det finns en opinion för det militära anfallet. Det är ju en utmaning att få till ett system som kan simulera det...

Det enda jag egentligen tycker saknas i CM-serien är upplevelsen av att taktiska striden förekommer i ett större sammanhang - vad har hänt förut och vad händer om jag förlorar nu? En meta kampanj är ett försök att råda bot på det. Vi får se hur det går :)

cmmk10
Ny medlem

Inlägg av cmmk10 » 30 december 2009, 01:05

Hej!

CMSF är nog inget för mig - hängiven CMBB/CMAK som jag är.

Vill bara säga att jag instämmer med Haidos syn på metakampanjer. Det är absolut viktigt att hålla nere omfånget så mycket som möjligt. Helst skall kampanjen kunna vara avslutad efter 3-4 ronder dessutom. Räkna med att 1/3 av spelarna försvinner under resans gång dessutom. Idealiskt kanske är; 3+3 stridande (varav en på varje sida dessutom har en chefsroll) samt en gamemaster. Efter sex månader är nog intresset klart svalare hos deltagarna, så planera för att senvåren/sommaren inte är med.

Blev nyfiken på ditt "karthjälpmedel". Har du någon länk? :P

Lycka till och jag skall följa kampanjen med intresse, om den blir av.

Användarvisningsbild
sdp
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av sdp » 3 januari 2010, 13:09

Ja, visst, meta kampanjer tycks ha en inneboende tendens att växa till otympliga monster. Avgörande är hur långtgående abstraktionen genomförs naturligtvis. Till det kommer allt det administrativa arbetet under kampanjens gång...

I nuläget överväger jag det kloka i att gå vidare - CMSF communityn är inte stor, och består till största delen av gamla CM-spelare som egentligen är mer intresserade av det kommande VV2 spelet in Combat Mission serien - vad det nu kan komma att heta i slutänden.
Risken är mycket stor, som jag ser det, att CMSF kommer att krympa vad gäller aktiva spelare när det nya CM VV2 kommer ut. Och allt tyder nu på att det är detta som når massorna först, och inte den avslutande CMSF NATO-modulen som först aviserades. Så jag lutar nu åt att avblåsa istället för att lägga mer tid på något som kommer självdö efter några rundor...

Länk till CaT:en (Campaign Tool) hittar du på hemsidan för Operation Nemesis; www.opnem.net under länkar. De blå och röda versionerna av verktyget (med enheter) är reserverade för respektive lag, så de är inte offentliga.

/sdp

haido
Medlem
Kontakt:

Inlägg av haido » 22 januari 2010, 15:58

Jag tror det kommer heta Combat Mission: Normandy.
Och, ja det är då det jag sitter och väntar på.

:P
Nutidsforum: polemik.se

Användarvisningsbild
sdp
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av sdp » 26 maj 2010, 21:50

Det händer saker i Combat Mission Shock Force och Operation Nemesis; en ny modul, CMSF:NATO har offentliggjorts i dagarna. Och mot alla odds fortsätter Operation Nemesis att leva vidare ;-) Mer info på http://www.opnem.net

/sdp

Användarvisningsbild
sdp
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av sdp » 23 september 2010, 22:53

CMSF:NATO är i faggorna och Operation Nemesis närmar sig start. Senaste nytt

/sdp

Användarvisningsbild
sdp
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av sdp » 13 november 2010, 11:44

Bild

Operation Nemesis står inför start. Tyvärr saknas alltjämt REDFOR OPCOs (syriska operationella befälhavare). För att spela som OPCO krävs inte att man äger CMSF, men man behöver vara intresserad av "the operational art of war" -

OPCOn flyttar brigader och bataljoner på en karta över Syrien och angränsande regioner och ger order som de underställda spelarna försöker fullfölja :wink:
Är du intresserad av detta är du välkommen att ansöka; platsen som syrisk ÖB (GHQ) och befälhavare för 1a och 2a Corps är fortfarande lediga. Du bör vara bekväm med att uttrycka dig på engelska.

Här kan du granska OPrules för kampanjen.

Operation Nemesis website: www.opnem.net

/sdp

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 13 november 2010, 13:11

Kan du ge en liten bedömning av tidsomfång och tidsutag för en sån här kampanj?

Användarvisningsbild
sdp
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av sdp » 13 november 2010, 15:52

Kampanjen kommer maximalt sträcka sig över 12 "simulations"dygn. Varje dygn representeras av en STRATturn (strategic turn). Varje STRATturn är uppdelad i en OPturn och en TACturn.

Under OPturn flyttas enheterna på den operativa spelplanen, order ges av OPCOs till spelarna inom laget. Denna sekvens är den som innefattar mest arbete för OPCOs och den sträcker sig över 3 veckor i realtid.

OPCOs kommer inte behöva ägna hela denna tid till kampanjen - jag skulle tro att några kvällar under en vecka skulle räcka för att flytta enheterna, planera flyganfall, kolla underhållslinjerna och när allt verkar vara planerat på bästa sätt, spara kampanjfilen och skicka över den till GameMastern. Sen kan det behövas lite tid till att kommunicera med spelare i laget via forumet om något skulle vara oklart. Det mesta arbetet kommer att utföras av TACCOs (Combat Mission spelarna) och GM.
Under TACturn (4 veckor) spelas CM matcherna som OPCOs inte ska behöva engagera sig i överhuvudtaget.

Min personliga gissning är att kampanjen inte kommer att pågå under alla de 12 kampanj-dygnen. Förmodligen kommer någon av sidorna ha lidit nederlag innan dess, men det är bara min gissning.

/sdp

Skriv svar