Nytt spel från Paradox! - Crusader Kings

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Nytt spel från Paradox! - Crusader Kings

Inlägg av Galadriel » 9 april 2002, 17:27

Overview
Crusader Kings is a strategy game based on the Europa Universalis engine that focuses on the feudal kingdoms of medieval Europe in the time period of 1066 to 1419 A.D. The map is limited to Europe, stretching roughly to the Urals in the east and including parts of Persia and the Arabian Peninsula as well as the coast of North Africa.

Unlike Europa Universalis, this game is more about prestige and wealth than traditional empire building. To the player, the honour and power of the royal dynasty are more important than the expansion of the nation’s borders (although that is of course still an important aspect of the game).

In Crusader Kings, players also have to deal with the feudal lords and bishops that rule the various provinces (which, incidentally, are at a closer scale than in EU).

To retain the focus on medieval feudalism and chivalry, merchant republics like Venice, Genoa and the Hanseatic League are not playable nations; neither are the Mongol hordes nor the three Caliphates. The playable nations are limited to Christian monarchies, principalities and empires.

The goal of the game is to amass as much Prestige and Piety as possible for your dynasty.
Saved games from Crusader Kings can be converted into the format of EU 2, so that a player can extend his game into the later centuries by exporting the file to his EU2 game.

Features
Pausable realtime grand-strategy - based on the engine used by the award winning EU-series.

Unique historical setting - reenact the crusades, defend against the mongol onslaught, and form feudal nation-states in Europe. A simulation of a feudal society, as never before seen in a game, involving laws, commisions, nobles, priests, burghers and peasants as well as religious influences.

An evolutionary combat system - which will simulate the effect from mongolian light cavalry to the english longbowmen.

Saved games from Crusader Kings can be converted into the format of EU 2!

See your dynasty progress – get rewards from the Pope by being successful in the crusades!

Play all religious orders – choose between the Knight´s Templars, The Knights of St John, The Teutonic Order or the Order of Calatrava and the Order of Santiago.

BETA : July, 2002

Mad Hatter
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:54

Inlägg av Mad Hatter » 9 april 2002, 21:04

Coolt! Det kommer verkligen att bli kul att spela! Jag har alltid velat spela något korstågsspel...

Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 9 april 2002, 21:11

Vänta på Creative Assembly´s Korsriddarspel då=)

Inlägg av Svenska Björnen » 9 april 2002, 21:18

Creative Assembly som för övrigt har gjort det excellenta spelet
Shogun: Total War och expansionen Mongol Wars, jobbar nu med ett korsriddarspel som ska bygga på samma motor som Shogun.

Tänkte bara upplysa dig om det eftersom detta antagligen kommer att vara mer strider än ett spel baserat på Europe Universalis motorn.

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Korståg med Shogun-motor

Inlägg av Hans Rosenberg » 9 april 2002, 21:58

Det låter mycket intressant! Jag har varit förvånad över att den motorn inte använts mer - jag spelade igenom Shogun åtminstone ett dussin gånger, men önskade att det hade rört sig om medeltida europeiska arméer istället.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Re: Korståg med Shogun-motor

Inlägg av Galadriel » 10 april 2002, 07:54

Hans Rosenberg skrev:Det låter mycket intressant! Jag har varit förvånad över att den motorn inte använts mer - jag spelade igenom Shogun åtminstone ett dussin gånger, men önskade att det hade rört sig om medeltida europeiska arméer istället.
Jag har inte spelat Shogun men såg att det fanns att köpa för 200. Är det värt att lägga pengarna på?

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Shogun

Inlägg av Hans Rosenberg » 10 april 2002, 10:18

Det jag gillade med Shogun var att man spelade slagen med (förhållandevis) stora arméer; på slagfältet fanns upp till ca 1000 (om jag minns rätt) enskilda soldater, vilket skapade en maffig effekt. Man styr dock inte varje soldat utan formationer (ett dussintal), vilket fungerar förvånansvärt smidigt. Den del av spelet som behandlar diplomati och storpolitik var däremot enligt mig ganska tunn. Men, som sagt, vill man föra befäl över stora kavalleri- och infanterienheter i en snygg 3D-miljö kan det nog vara värt pengarna.

Sen går säkert spelet att få tag på på betydligt billigare sätt, men det kan jag ju inte gärna rekommendera...

Mad Hatter
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:54

Inlägg av Mad Hatter » 10 april 2002, 16:40

Svenska Björnen,

Ballt! Jag som ÄLSKAR Shogun för deras coola strider med passande musik. Det spelet ska jag verkligen köpa. Tack så oerhört mycket för tipset! Tänk dig, en korsriddararmé som rider fram och stormar över kullarna i det Heliga landet..... *dregel*

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 15 april 2002, 15:00

Här är lite mer information om Crusader Kings:

http://www.strategy-gaming.com/previews ... ndex.shtml


Här är en intervju med tillverkarna:

http://www.strategy-gaming.com/features ... iew1.shtml

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 19 april 2002, 13:18

Jag hoppas att det blir så historskt riktigt som det är möjligt utan att förstöra spelglädjen. Mina kunskaper om Europa under korstågen är begränsade. Kanske kan CK råda bot på det.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 22 april 2002, 00:54

:idea: Om ni gillar Red Alert 2, så är de några som bygger på en mod som ska vara andra världskriget! Blitzkrieg ska det hetta!

http://blitzkrieg.red2.org/

kolla in deras forum, så kan ni se vilka enheter som ska vara med.

Skriv svar