Sharpe's Rifles

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
blizzard
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 30 maj 2005, 16:24
Ort: skellefteå

Sharpe's Rifles

Inlägg av blizzard » 6 april 2007, 20:15

Någon som sett den? Högt betyg men inte så många som röstat. Filmen (gjord för TV) är den första av en serie. Känns lite "Hornblower" över det hela (som jag tyckte höll bra klass) Ska försöka hitta första delen i serien.

http://imdb.com/title/tt0108108/

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 6 april 2007, 22:06

Gillar du Hornblower så kommer du att gilla Sharpe.
Helt okej serie som har fått kultstatus i England främst tack vare Sean Bean.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 8 april 2007, 16:57

Jag såg flertalet avsnitt på kanalen ONE när jag hade 3 månaders provabbonemang på digitalbox. Mycket bra serie och faktiskt historisk korrekt

Användarvisningsbild
volgar
Medlem
Inlägg: 417
Blev medlem: 30 augusti 2003, 19:11
Ort: sthlm

Inlägg av volgar » 9 april 2007, 15:22

Såg den för någon vecka sedan.. tyckte den var helt okej och mycket underhållande =)

Magnus Lindström
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 1 juli 2004, 20:33
Ort: Gävle

Inlägg av Magnus Lindström » 9 april 2007, 20:02

mattep74 skrev:Jag såg flertalet avsnitt på kanalen ONE när jag hade 3 månaders provabbonemang på digitalbox. Mycket bra serie och faktiskt historisk korrekt
VA???

Det är ju det som inte ska vara möjligt enligt flertalt :)

blizzard
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 30 maj 2005, 16:24
Ort: skellefteå

Inlägg av blizzard » 13 april 2007, 01:59

Har sett de två första avsnitten nu.. Rätt bra. Lite "corny" men det får man väl köpa. Sätter en slant på att varje avsnitt innehåller en "ond" officer som vill sätta dit Sharpe på ngt sätt.

En off topic fråga: Vad är det för skillnad på Sharpes regemente (essex rifles(?)) i mörkgröna uniformer och "rödrockar regementena"? Lite "husarkänsla" över essex uniformerna? iaf. Beans uniform. Men de satt väl till häst.. som sagt.. noll koll :)

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 930
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Inlägg av Mackan L » 13 april 2007, 05:45

blizzard skrev:En off topic fråga: Vad är det för skillnad på Sharpes regemente (essex rifles(?)) i mörkgröna uniformer och "rödrockar regementena"? Lite "husarkänsla" över essex uniformerna? iaf. Beans uniform. Men de satt väl till häst.. som sagt.. noll koll :)

Jag har inte sett serien men jag gissar att de är fältjägare? Dessa bar grönt.

Magnus Lindström
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 1 juli 2004, 20:33
Ort: Gävle

Inlägg av Magnus Lindström » 13 april 2007, 09:03

Med tanke på namnet så är de väl utrustade med gevär "rifle" och inte musköt som vanliga regimenten? :) vilket gör det till en form av jägarförband som ska störa fienden på längre avstånd i spridd formering.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 13 april 2007, 09:25

Jo, det låter väl sannolikt. Skarpskyttar.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 930
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Inlägg av Mackan L » 13 april 2007, 09:26

Belisarius skrev:Jo, det låter väl sannolikt. Skarpskyttar.
A.k.a. fältjägare.

blizzard
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 30 maj 2005, 16:24
Ort: skellefteå

Inlägg av blizzard » 13 april 2007, 09:31

Magnus Lindström skrev:Med tanke på namnet så är de väl utrustade med gevär "rifle" och inte musköt som vanliga regimenten? :) vilket gör det till en form av jägarförband som ska störa fienden på längre avstånd i spridd formering.
jafan, är ju skillnad mellan bössa och bössa... :D

Magnus Lindström
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 1 juli 2004, 20:33
Ort: Gävle

Inlägg av Magnus Lindström » 13 april 2007, 12:51

Speciellt under denna tid då gevärsskyttar ansågs som specialförband. Preussarna hade sina jäger-förband britterna sina rifle-förband. Visar serien hur de laddar bössorna? Det var ju lite problem med den saken innan expanderande kular dök upp. Har hört att britterna faktisk hade BAKLADDADE! gevär i ett förband under amerikanska frihetskriget. Men detta dog tydligen ut för att återkomma och revolutionera krigsföringen under senare delen av 1800-talet.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 13 april 2007, 13:47

Oj, visste inte att bakladdade gevär fanns redan på 1770-t. De blev som sagt populära hos prickskytte/jäger/rifle-förbanden under 1800-t då man inte behövde ställa sig upp för att ladda om, till skillnad från mynningsladdarna... opraktiskt när man inte vill synas.

Magnus Lindström
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 1 juli 2004, 20:33
Ort: Gävle

Inlägg av Magnus Lindström » 13 april 2007, 14:41

Men gevären britterna använde under krigen mot Napoleon var väl fortfarande mynningsladdade. Det skulle som sagt vara intressnat om det visas hur de laddar vapnen i serien. Har hört något om "skruvande" när det gäller preussarna. Bakladdade repetergevär fick ett otroligt genomslag i amerikanska inbördeskriget. Där ett förband kunde ligga i skydd och avge snabb eld mot en exponerad fiende med mynningsladdade enskottsgevär. Jag vet inte hur vanlig musköten var i slutet av amerikanska inbördeskriget men musköten kunde faktiskt ha en fördel gentemot geväret. På nära håll kunde musköten fungera som en typ av hagelgevär laddad med all möjlig skrot medan geväret som sagt krävde expanderande kulor.

Kriget 1866 mellan preussen och österrike är ett exempel på en konflikt fär systemen möts. Bakladdade preussiska vs mynningsladdade österrikiska.

Magnus Lindström
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 1 juli 2004, 20:33
Ort: Gävle

Inlägg av Magnus Lindström » 13 april 2007, 14:44

Ferguson's Rifles hette förbandet (stolt att man minns :) )

Inte den smidigaste anordningen men du slipper i allafall att resa dig:

http://johno.myiglou.com/ferguson.htm

Skriv svar