"Infödd soldat"

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

"Infödd soldat"

Inlägg av B Hellqvist » 16 februari 2007, 02:02

Jag såg den här nya 2VK-filmen, som har en lite annorlunda infallsvinkel. Den handlar om de trupper som värvades i de franska kolonierna i Afrika, som t.ex. Algeriet, Marocko och Senegal. De ställde upp för "fosterlandet", men fick otillräcklig utbildning, bristfällig utrustning och dåliga karriärmöjligheter. Det enda de fick mycket av var farliga stridsuppgifter... Filmen skildrar någrar berber, goumer och andra Nordafrikanska frivilliga under striderna i Italien och Frankrike, och hur de diskrimineras trots att de utmärker sig i strid. Skådespelarinsatserna är utmärkta, striderna välgjorda, och rekvisitan godkänd - tillsammans med ett bra manus gör det att filmens budskap drivs hem med all önskvärd tydlighet.

Synpunkter ur MÖP-vinkel:
- Bra blandning på utrustningen; både amerikanskt och brittiskt tillsammans med traditionella plagg, precis om i verkligheten.
- Tyvärr har en del amerikansk utrustning från 60-70-talen kommit med.
- Detta är den första krigsfilm jag sett där tyskarna använder en Panzerschreck.

---:::OBS! MÖJLIGA SPOILERS!:::---

- Det är smått obegripligt varför Saïd, med sin skadade högerarm, blir antagen som soldat då han inte ens kan hålla ett gevär.
- Framryckningen i Vogeserna (där alla viktiga rollinnehavare är i en grupp som går närmare ett dygn före resten av kompaniet) är möjligen dramaturgiskt logiskt, men inte militärt.

---:::SLUT PÅ SPOILERS!:::---

Filmen rekommenderas till de som vill se en annorlunda krigsfilm, och de som vill ha en bakgrund till de koloniala befrielsekrigen, eller som helt enkelt bara vill se ett bra drama.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 16 februari 2007, 10:24

---SPOILERKOMMENTAR---

Jag tror det har att göra med att man ville ha med Jamel Debouzze (?) i rollistan och hans högerarm är ju kass. Man fick alltså tänja lite på trovärdigheten i den aspekten.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 16 februari 2007, 11:16

---SPOILERSVAR---

Visst var det väl så, men då hade man kunnat ge honom en funktion som icke-stridande som känts mer trovärdig. Fast det var kul att se honom igen efter att ha sett honom i "Amelie från Montmartre".

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Re: "Infödd soldat"

Inlägg av Daniel L » 16 februari 2007, 11:58

B Hellqvist skrev:- Detta är den första krigsfilm jag sett där tyskarna använder en Panzerschreck.
Rädda menige Ryan?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 16 februari 2007, 12:04

Du har rätt! OK, SPR och "Infödd soldat", annars brukar det vara magert med tyska pv-vapen. I "Bron vid Remagen" får man se Panzerfaust i aktion, vilket jag inte kan påminna mig ha sett någonannanstans.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 16 februari 2007, 14:04

B Hellqvist skrev: I "Bron vid Remagen" får man se Panzerfaust i aktion, vilket jag inte kan påminna mig ha sett någonannanstans.
Die Brücke?

mvh/ Daniel

ps. skärp dig nu för bövelen! :P

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 16 februari 2007, 17:57

Har inte sett DB, så jag kan inte uttala mig om den.

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 16 februari 2007, 21:33

Der Untergang visar både några 88or och Panzerschrecks iirc

FredH
Medlem

Infödd Soldat

Inlägg av FredH » 16 juli 2007, 10:47

Såg filmen "Infödd Soldat" för någon dag sedan. Den har inte direkt uppmärksammats så mycket i Sverige. Möjligen då bara när franske presidentens fru gick ut gråtandes från biosalongen.

För er som inte sett den eller läst den handlar den kort om hur Frankrike behandlade de soldater som man värvade från sina kolonier.

Den var Oscarsnominerad men fick inget pris. Men fick pris för bästa manliga skådespelarprestation i Canne, kollektivt för hela gänget.

Den är klart sevärd, inte för att den skildrar stridsscener speciellt bra utan för prestationen som skådespelarna gör.

Rescensioner:
http://www.svd.se/dynamiskt/rec_film/did_14223171.asp

http://sydsvenskan.se/nojen/article201944.ece

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 16 juli 2007, 15:21

Slog ihop FredH:s inlägg med befintlig diskussion. Måhända att filmen inte uppmärksammats så mycket, men på Skalman missar vi inget! :) Och DN har också omnämnt filmen: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=596889

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 16 juli 2007, 16:40

Sorry, jag som letade efter en tråd, så fanns det en redan.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 16 juli 2007, 18:02

No worries; den låg på sidan tre. Filmen har f.ö. kommit ut på dvd, så nu har fler chansen att se den då den mest gått på biografer typ Folkets bio.

detroitsound
Medlem
Kontakt:

Inlägg av detroitsound » 20 juli 2007, 08:59

D. Löwenhamn skrev: Die Brücke?

Japp,har för mig att "pojkarna" i "Die Brucke" använder panzerfaust. Den filmen rekommenderas varmt.

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 22 juli 2007, 17:41

Har ett svagt minne av att några "re-enactors" som agerar tyskar i filmen Saints and Soldiers drar iväg en Panzerfaust...

...vill minnas att några minderåriga elever från nån sorts skum SS-skola i filmen "The Ogre" knäcker en T-34 med Panzerfaust...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 juli 2007, 17:54

Panzerfaust är Panzerfaust - används i bl.a. "Bron vid Remagen", men Panzerschreck är desto ovanligare.

Skriv svar