"Hollywood och krigsmakten" SVT2 söndag 28/1 22.15
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
"Hollywood och krigsmakten" SVT2 söndag 28/1 22.15
Programmet handlar om Pentagons ofta osynliga inflytande på vad som får visas i krigsfilmer. Kanske vi får svaret varför så många produktioner är okritiska?
- Cyber Joker
- Medlem
- Cyber Joker
- Medlem
Efter att ha sett programmet kan jag bara konstatera att delar av Hollywood inte skiljer sig nämnvärt från UFA i Tredje Riket. Filmen används som propaganda för att förhärliga kriget och för att rekrytera unga människor till soldater. Med filmens hjälp vinner man folkets hjärta för ett orättfärdigt anfallskrig.
Den teknik Pentagon använder sig av med soldater med kameran i ena handen och vapnet i den andra är väl i stort sett samma arbetsätt som ett tyskt propaganda kompani under andra världskriget.
Vad vore Amerika utan tyskarna? Werner von Braun tog dem till månen och fan vet vad de tyska vapenteknikerna och vetenskapsmännen i övrigt gett dem. Hollywood och Pentagon vet iallafall var de har sin förebild.
Genialt att med dataspelens hjälp få unga omogna män att ta värvning när de är gamla nog. Det är inte så svårt att med underhållande propaganda få människor att begå vilka illdåd som helst. Människans dårskap upphör aldrig att förvåna.
Mvh CJ
Den teknik Pentagon använder sig av med soldater med kameran i ena handen och vapnet i den andra är väl i stort sett samma arbetsätt som ett tyskt propaganda kompani under andra världskriget.
Vad vore Amerika utan tyskarna? Werner von Braun tog dem till månen och fan vet vad de tyska vapenteknikerna och vetenskapsmännen i övrigt gett dem. Hollywood och Pentagon vet iallafall var de har sin förebild.
Genialt att med dataspelens hjälp få unga omogna män att ta värvning när de är gamla nog. Det är inte så svårt att med underhållande propaganda få människor att begå vilka illdåd som helst. Människans dårskap upphör aldrig att förvåna.
Mvh CJ
-
Torbjörn J
- Medlem
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6 ... os=extra_0CvD skrev:Någon som vet om man kan se dokumentären på nätet?
SVT brukar ibland lägga ut dem på nätet i 30 dagar, men jag kan inte hitta den.
/CvD
Lista över alla de senaste dokumentärerna, "Hollywood och krigsmakten" överst!
mvh
Torbjörn
Det finns en intressant (och tämligen rolig) bok i ämnet, "Operation Hollywood: How the Pentagon Shapes and Censors the Movies" av David L. Robb och utgiven på förlaget Prometheus Books (ISBN 1-59102-182-0). Många intressanta exempel ges av produktioner som beviljats respektive nekats samarbete med försvarsdepartementet. Rekommenderas! 
Repris 20/8 22:55 SVT2
Dokumentären går i repris ikväll för dom som missade den förra gången.
--
Jörgen
--
Jörgen
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Såg den förra gången den gick. Konstaterade att detta är ännu en dokumentär med vänster agenda som köpts och sänds av vår fria television.
Att Pentagon ställer vissa krav när de lånar ut materiel och kompetens får man väl ta för givet.
Att jämnföra det hela med UFA är väl ändå att ta i. Det är ju ingen som tvingar nån att samarbeta och filmerna har ju kommitt till ändå. (typ Apocalyps now)
Nu var det ett tag jag såg dokumentären men jag minns tex fotot på marinkårssoldaten med en tång som sades vara ett bevis på att soldater plockade guldtänder av japanska stupade, som en bild på just en marinkårssoldat med en tång.
(även om jag inte tvivlar på att så skedde så får man väl jobba lite mer med bevisen.
)
På tal om propaganda så börjar jag bli duktigt trött på alla dessa "dokumentärer" som "okritiskt" granskar USA. Måste sitta en hel del antiamerikaner som fastnat i det förgångna på SVTs inköps avdelning.
Sonderling
Att Pentagon ställer vissa krav när de lånar ut materiel och kompetens får man väl ta för givet.
Att jämnföra det hela med UFA är väl ändå att ta i. Det är ju ingen som tvingar nån att samarbeta och filmerna har ju kommitt till ändå. (typ Apocalyps now)
Nu var det ett tag jag såg dokumentären men jag minns tex fotot på marinkårssoldaten med en tång som sades vara ett bevis på att soldater plockade guldtänder av japanska stupade, som en bild på just en marinkårssoldat med en tång.
På tal om propaganda så börjar jag bli duktigt trött på alla dessa "dokumentärer" som "okritiskt" granskar USA. Måste sitta en hel del antiamerikaner som fastnat i det förgångna på SVTs inköps avdelning.
Sonderling
Dokumentären var intressant, jag tycker det var nått naturligt. Vore intressant om svenska FM kunde gå in och styra mera för att få en rättvis bild, och sprida info om svenska försvarsmakten och militär verksamhet i allmänhet. Tyvärr så backar nog en svensk filmare ur, och den svenska marknaden är för liten och obildad för det skall ha någon effekt om han använder korrekt terminologi och korrekt utrustning.
- David Asplund
- Medlem
Film har använts som propaganda för att värva soldater till kommande krig en längre tid i Amerika. Många Vietnamveteraner kände sig lurade av deras stora idol John Wayne i "The Green Berets".
Många Vietnam-filmer efter det traumatiska nederlaget tycks också heroisera soldaternas insats. Högervridet folk har hävdat att det kritiska media som förorsakade nederlaget. Utan dem skulle amerikanerna vunnit.
Många Vietnam-filmer efter det traumatiska nederlaget tycks också heroisera soldaternas insats. Högervridet folk har hävdat att det kritiska media som förorsakade nederlaget. Utan dem skulle amerikanerna vunnit.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Du menar väl ändå värva soldater till pågående krig?David Asplund skrev:Film har använts som propaganda för att värva soldater till kommande krig en längre tid i Amerika. Många Vietnamveteraner kände sig lurade av deras stora idol John Wayne i "The Green Berets".
Fast under Vietnam lyste väl ändå propaganda filmer med sin frånvaro. Det var väl det som pissade off The Duke, så han beslutade att ta saken i egna händer och gjorde "the green berets".
Det är egentligen den enda pro-Vietnamkrigsfilm från den tiden som jag kan komma på. Var har du fått för dig att Vietnamveteraner skulle ha känt sig lurade av John Wayne? Jag tivlar på att den filmen lurade nån.
Även om nu Vietnamkriget var fel så kan det väl inte vara fel att heroisera enskilda soldaters insats? Och hur många är det egentligen? Möjligtvis "we where soldiers" och........
Vi har haft diskutionen förrut i samband med nämnda film, vill jag minnas men det verkar som om det finns en schablon bild av USA soldaten i Vietnam som en påtänd våldtäktsman och barnamördare iklädd bandana.
Varje film som bryter mot den bilden är för USA-patriotisk och overklig.
Sörfade runt i bloggosfären igår och läste uppgiften att Hollywood skulle börja göra filmer om Irakkriget. De hade tidigare avstått att avhandla den pågående konflikten för att inte stöta sig med vita huset. (Man tog visst för givet att alla filmer om Irak per definition måste vara kritiska.) Vi får se men jag väntar iallafall med spänning på dem.
Sonderling
- David Asplund
- Medlem
Sonderling skrev:
Uruk-Hai skrev:
Filmens namn heter "Birdy" (med Matthew Modine och Nicholas Cage). Vet inte om de syftade på just The green berets. Sedan om jag inte minns fel så har Ron Kovacs (som spelas av Tom Cruise) också liknande resonemang i "4th of July". Check it out! Några bättre källor har inte jag. Men Ron Kovacs är en verklig person och har även skrivit ett verk om sina upplevelser i Vietnam och om sina motiv och ställningstaganden.Var har du fått för dig att Vietnamveteraner skulle ha känt sig lurade av John Wayne? Jag tivlar på att den filmen lurade nån.
Håller med dig där. Individuellt mod är väl bra. Samtidigt är filmer som "Plutonen" och "Casualties of War" mycket bra eftersom de så tydligt visar övergreppen från amerikanska soldaters sida gentemot civilbefolkningen. De var många! Filmer som heroiserar amerikanska soldater i Vietnan tenderar att förbise sådant. Istället är tendensen att skuldbelägga media eller politiker för att man förlorade kriget så snöpligt. Hade den amerikanske soldaten fått sköta sig själv så hade man tvärtom vunnit kriget.Även om nu Vietnamkriget var fel så kan det väl inte vara fel att heroisera enskilda soldaters insats?
Uruk-Hai skrev:
Våld föder våld, ett gammal sanning. Eller hur?Det var lätt att se igenom argumentationen när reportern konstaterar att alla krig/konflikter är fel per definition. Således är allt som kan tolkas positivt om krig och militär fel.
En stor skillnad mellan Vietnamkriget och när USA deltog i andra världskriget var medelåldern på soldaterna. I Vietnam var den 19 år medan det tidigare kriget var (om jag minns rätt) närmare 30.David Asplund skrev:Film har använts som propaganda för att värva soldater till kommande krig en längre tid i Amerika. Många Vietnamveteraner kände sig lurade av deras stora idol John Wayne i "The Green Berets".
Eftersom det mest var ungdomar som stred, blev också upplevelserna mera traumatiska