Full metal jacket

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Full metal jacket

Inlägg av Cyber Joker » 16 januari 2007, 22:52

Krigsfilm om Vietnam på TV 2 just nu. Skildrar den förnedrande utbildningen av USMC samt krigets kollektiva vansinne. Marinkårsutbildare är ett släkte för sig själv, får en att ifrågasätta människan som varelse. Har dessa själlösa kreatur något existensberättigande?
En bra krigsfilm med djup och budskap, till skillnad mot den massproducerade propaganda som Hollywood brukar göra i samarbete med USA:s krigsmakt.

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem

Inlägg av Bromma_Herman » 17 januari 2007, 10:40

Nja, jag skulle faktiskt tycka att FMJ är lite väl partisk trots detta. Den visar fortfarande att kommunismen är av ondo, den ifrågasätter inte direkt USAs ingripande i Vietnam och den visar inte några Allierade förband, som te x Australienska soldater som även de slogs i Vietnam.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 januari 2007, 11:02

(Blir lite nyfiken på ditt nick -- Joker :))
Cyber Joker skrev:Marinkårsutbildare är ett släkte för sig själv, får en att ifrågasätta människan som varelse. Har dessa själlösa kreatur något existensberättigande?
Visserligen är Lee Ermey själv marinsoldat, men jag skulle inte basera några existentiella funderingar på en spelfilm...
Bromma_Herman skrev:Den visar fortfarande att kommunismen är av ondo
Var?
Bromma_Herman skrev:den ifrågasätter inte direkt USAs ingripande i Vietnam.
Man kan ifrågasätta utan att skriva folk på näsan.
Bromma_Herman skrev:den visar inte några Allierade förband, som te x Australienska soldater som även de slogs i Vietnam.
Och..?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 17 januari 2007, 11:11

Första akten stark, man blir liksom aldrig trött på den hur många gånger man än ser den. Man kan utgå ifrån att utbildare idag inte använder sig av Ermeys retorik, pennalism ingår inte längre på det sätt det gjorde. Var försiktig med svepande generaliseringar baserade på en film och ett manus. Verkligheten är inte på TV.

Det jag tycker Kubrick förmedlar är att indoktrineringen hos rekryterna "lyckas", de blir de Killers som instruktören vill ha dem till. Sedan ger de sig iväg utan att i större grad ifrågasätta vad de gör eller varför, men innerst inne är de osäkra unga män ändå. Hajade till i går att dialogen innehåller så många kängor åt sydvietnameserna, har inte tänkt på det förut. Säkerligen var det så det upplevdes av många (marin)soldater som gjorde sin tour därnere också.

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem

Inlägg av Bromma_Herman » 17 januari 2007, 11:13

Det visas flera gånger olika exempel på kommunisternas övergrepp, bl a med de dödade byborna. Jag säger dock inte att den fritar USA från allt ansvar.
Bromma_Herman skrev:den visar inte några Allierade förband, som te x Australienska soldater som även de slogs i Vietnam.
Många har uppfattningen att det var enbart USA som slogs i USA. Det är inte sant.
Korea, Thailand, Australien, Nya Zeeland och Filipinerna skickade även de trupper för att hjälpa sydvietnam. Deras insatser har nästan inte alls fått något erkännande. Faktum är att i den enda vietnam film eller spel som jag hittat "allierade" soldater är i Vietcong 2.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 17 januari 2007, 11:16

Bromma_Herman skrev:Nja, jag skulle faktiskt tycka att FMJ är lite väl partisk trots detta. Den visar fortfarande att kommunismen är av ondo, den ifrågasätter inte direkt USAs ingripande i Vietnam och den visar inte några Allierade förband, som te x Australienska soldater som även de slogs i Vietnam.
1) På slutet av 60-talet var kommunismen Fienden, så utbildades man och därför slogs man. Varför framställa det annorlunda om man ska göra en skildring från soldatperspektiv?

2) Vad Hexmaster skrev. Visst ifrågätts det flera gånger om av flera rollpersoner som undrar varför de är där och gör vietnamesernas jobb åt dem - och de har inte ens vett att vara tacksamma.

3) Filmen skildrar marinkårssoldater - framförallt en (pvt/sgt Joker) - från utbildningen till Vietnam. Vad i hela friden har australier med det att göra? Inga andra amerikanska truppslag syns ju heller, det handlar enbart om USMC och därtill egentligen bara en skyttegrupp i en pluton i ett kompani...

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 17 januari 2007, 19:03

Bromma_Herman skrev:
Det visas flera gånger olika exempel på kommunisternas övergrepp, bl a med de dödade byborna. Jag säger dock inte att den fritar USA från allt ansvar.
Många har uppfattningen att det var enbart USA som slogs i USA. Det är inte sant.
Korea, Thailand, Australien, Nya Zeeland och Filipinerna skickade även de trupper för att hjälpa sydvietnam. Deras insatser har nästan inte alls fått något erkännande. Faktum är att i den enda vietnam film eller spel som jag hittat "allierade" soldater är i Vietcong 2.
Inget direkt erkännande i amerikanska filmer kanske, men hur ofta skildras amerikaner i brittiska förstavärldskrigskrigsfilmer och än mer britter i amerikanska koreakrigsfilmer.

Däremot om du ser på de olika ländernas olika filmer, som tyvärr pga av svenska biografers Hollywoodfixering, oftast aldrig når Sverige så blir bilden en annan.

Har för mig att det finns en rätt känd sydkoreansk film om vietnamkriget, jag vet att det finns australienska vietnamnfilmer. I den australienska tv-serien Ärans svärd (om jag minns namnet rätt), Sword of Honour i orignalnamn som sändes på svensk tv i slutet av 80-talet/början av 90-talet, så skildras vietnamkriget sett ur två australienska soldaters synvinkel.

/CvD

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 17 januari 2007, 19:22

Haha varför ska man skildra andra länders insatser. Detta är ju en film om marinkåren, skönt att få deras uppfattning och inte någon politisk korrekt version, det ska ju skildra hur de upplevde konflikten. kan man inte skilja på det och dokumentär är det ju illa. Sen så skulle det ju vara intressant att se filmer om andra länders förband.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Inlägg av Ori » 17 januari 2007, 19:36

CvD skrev:Har för mig att det finns en rätt känd sydkoreansk film om vietnamkriget
"Brotherhood of war" / "Taegukgi" ?

Men det är en sydkoreansk film om koreakriget så det är kanske inte den du tänker på ?

--
Jörgen

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 17 januari 2007, 20:06

Ori skrev:
CvD skrev:Har för mig att det finns en rätt känd sydkoreansk film om vietnamkriget
"Brotherhood of war" / "Taegukgi" ?

Men det är en sydkoreansk film om koreakriget så det är kanske inte den du tänker på ?

--
Jörgen
Nej det är inte den. Något svagt minne säger mig att det är en skräckfilm, så den är ju inte helt inom krigsfilmskategorin.Men den utspelar sig kring ett sydkoreanskt förband i Vietnam.

/CvD

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 17 januari 2007, 21:58

CvD skrev:
Bromma_Herman skrev:
Inget direkt erkännande i amerikanska filmer kanske, men hur ofta skildras amerikaner i brittiska förstavärldskrigskrigsfilmer och än mer britter i amerikanska koreakrigsfilmer.

Däremot om du ser på de olika ländernas olika filmer, som tyvärr pga av svenska biografers Hollywoodfixering, oftast aldrig når Sverige så blir bilden en annan.

Har för mig att det finns en rätt känd sydkoreansk film om vietnamkriget, jag vet att det finns australienska vietnamnfilmer. I den australienska tv-serien Ärans svärd (om jag minns namnet rätt), Sword of Honour i orignalnamn som sändes på svensk tv i slutet av 80-talet/början av 90-talet, så skildras vietnamkriget sett ur två australienska soldaters synvinkel.

/CvD
ÄR det den där de har övning och det är en kille som blir överkörd av en stridsvagn?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 17 januari 2007, 22:10

Kommer inte ihåg, möjligt...

/CvD

Nils Larsson
Medlem

Inlägg av Nils Larsson » 18 januari 2007, 18:07

mattep74 skrev:
CvD skrev:
Bromma_Herman skrev:

/CvD
ÄR det den där de har övning och det är en kille som blir överkörd av en stridsvagn?
Det är högst troligt. Jag kommer ihåg en australiensk serie i vilken en soldat blir överkörd av ett trupptransportfordon under övning. Har för mig att soldaten stod bakom ett backkrön och hängde och blev överkörd när fordonet kom i full fart över krönet.

Nils Larsson
Medlem

Inlägg av Nils Larsson » 18 januari 2007, 18:41

Eftersom att vietnamkriget var ett ganska impopulärt krig så kom det att bli en slags skamfläck för USA från slutet av 60-talet och under större delen av 70-talet, något som inte minst vietnamveteranerna fick erfara vid hemkomsten. Efter att ha genomgått krigets helvete med traumatiserande minnen med sig hem så blev de bemötta med spott och spe av en allmänhet som i vissa fall var djupt influerad av den rådande tidsandan. Med tiden så kom tidsandan att ändras. Veteranerna som hade utmålats som sadistiska barnamördare ville ha upprättelse och vann gehör för sina önskemål vilket återspeglas i flera filmer under 80-talet som skildrar kriget ur de amerikanska soldaternas perspektiv och även belyser nordvietnamesernas och vietcongs övergrepp. FMJ från 1987 är en film i den andan. First blood tycker jag också är ett bra exempel på en film som visserligen inte utspelar sig i Vietnam men som uttrycker en motreaktion mot det bemötande som många veteraner fick utstå.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 18 januari 2007, 22:54

Full metalljacka kan väl inte ses som någon upprättelsefilm då skulle väl knappast kulspruteskytten i hellikoptern vara med. Otroligt grym scen tycker jag.

Skriv svar