Chuck Yeager's Air Combat

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Chuck Yeager's Air Combat

Inlägg av Morgan » 11 december 2006, 16:44

Tänkte göra reklam för en gammal goding: Chuck Yeager's Air Combat! Det är gammalt, men var kul så som jag minns det. Här går det att ladda ner helt gratis och lagligt:

http://free-game-downloads.mosw.com/aba ... ombat.html

Spelet är från 1991. Titta gärna på grafiken - det är tur att utvecklingen går framåt!

Morgan

ozka
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 januari 2007, 22:58
Ort: Sverige, Stor staden

Inlägg av ozka » 14 januari 2007, 23:05

AHHH! Mina ögon!

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem
Inlägg: 871
Blev medlem: 12 november 2003, 22:21
Ort: Sverige

Inlägg av Moxica » 23 januari 2007, 15:07

Dags att ändra lite. Numera är det inte gratis :x

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 23 januari 2007, 16:11

Är de dumma i pallet eller? Hur mycket pengar tror de att de egentligen kan tjäna på ett 16 år gammalt spel? Hur många är det som vill betala för att ladda ner det gamla spelet när det finns andra nedladdningssajter?

Morgan

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 25 januari 2007, 19:55

Jag spelade till och med föregångaren till Chuck Yeagers Air Combat. Det där spelet väcker en jädra massa minnen till liv då man spelade mot 5 stycken lågeffektiva AI's i mig15. Då var det fullt upp vill jag minnas.

Den ännu äldre flygsimulatorn bjöd på en uppsjö av flygfarkoster som bland annat, Spad, Cessna, F-18 och SR-71. Då var inte spelet gjort för färgskärmar och det fanns inga specifika modeller för olika plan. Det där med vapensystem i kärrorna fanns icke och om man var lite smidig att glida ut från startbanan kunde man bränna fram i mach 3 på marken med Sr-71:an

Det var först i C.Y. Air Combat som jag listade ut att pyramiderna i första spelet egentligen var berg.

Kom inte ihåg hur många disketter C.Y. Air Combat krävde men första fick plats på en 716 kb floppydisc.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 25 januari 2007, 20:24

Vargas skrev:Det var först i C.Y. Air Combat som jag listade ut att pyramiderna i första spelet egentligen var berg.
Jo, grafiken var (i jämförelse med idag) minst sagt bedräglig! Men spelet var jättekul samtidigt. Minns att jag testade hur bra P-51D Mustang var mot lika flygplan i bäst av fem luftstrider och på olika höjder samt skrev ner tabeller med resultaten! Ja, jag var en datanörd... :oops: Men 1991 var det spelet utan tvekan den bästa datorgrafik som fanns.

Morgan

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 25 januari 2007, 21:07

Vargas skrev:Kom inte ihåg hur många disketter C.Y. Air Combat krävde men första fick plats på en 716 kb floppydisc.
Det känns egentligen som en större bragd än trycka in ett flygspel på 716 kb än dagens spel som visserligen har fantastisk grafik men också drar hur mycket systemresurser som helst.

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 26 januari 2007, 13:10

För att hamna lite off topic länkar jag till den första versionen av spelet, Chuck Yeagers Advanced Flight Trainer heter spelet jag spelade på IBM's XT datorer. Det dök visst upp 1987 och var visst gjord för att kunna visa färg.
Den svartvita versionen kanske berodde mer på att det var datorn vår som inte kunde visa något annat,

http://www.mobygames.com/game/chuck-yea ... ht-trainer

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Chuck Yeager's Air Combat

Inlägg av HomeGuardSoldier » 19 oktober 2016, 21:28

Tänkte starta en tråd om detta spel, men hittade en redan befintlig. Hittade ett Youtube-klipp där någon spelar detta gamla flygspel, som ju tillhör stenåldern numera grafikmässigt.



Jo, kul var det minsann, men det är tur i det här fallet att tekniken går framåt.

HGS

Skriv svar