Egen film!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
ake22
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 februari 2006, 17:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Egen film!

Inlägg av ake22 » 9 december 2006, 18:18

Vad skulle du vilja göra för en historisk? Om vi säger att man har en budget av typen Sagan om Ringel eller liknande. Då skulle jag vilja gör en film om boken Sarum (Någon mer än jag som älskar den boken?) med 90 minuters avsnitt av varje kapitel.

MVH/ ake22

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem
Inlägg: 288
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:55
Ort: Lund

Inlägg av Hohenzollern » 9 december 2006, 22:33

Trettioåriga kriget, utan att blinka. En av de viktigaste historiska händelserna som inte behandlats nämvärt av populärmedia.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 10 december 2006, 01:10

Svensk historia, helst något av våra stora slag. En produktion om Nordiska kriget ala Gettysburg, Gods and Generals och den som inte blev av i form av Last full meassure. Del 1 ha Narva till 1707. Andra delen slaget om Poltava. Tredje delen, rytten Karl gör genom Europa till Stralsund.

Annars Gustav Eriksson Wasas flykt från Danmark till Sälen. Slutar när han återvänder till Mora och pekar mot Söder och säger Låt oss gå och slänga ut dansken

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 10 december 2006, 23:46

Gustaf IIIs ryska krig med Hogland, Viborgska Gatloppet Svensksund som höjdpunkter, alt Lasse i Gatans äventyr eller Trettioåriga kriget.

Annars vore en maffig remake av Sink the Bismarck på sin plats, baserad på boken Schlagtschiif Bismarck och en motsvarade överlevandes berättelse från brittiska sidan.Skulle gå i Das BOot känsla.

Men helst av allt "The Battle of Jutland" 200minmaffigt sjöslag, skulle eventuellt kunna konkurrera med "The battle of Trafalgar" i maffighet i min lilla studio

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 11 december 2006, 09:36

Jag skulle vilja göra en film som ur tysk synvinkel behandlar de hjältemodiga tyska jaktpiloternas modiga och offervilliga kamp mot de allierade bombplansarmadorna 1943 till 1945. Ett specialkapitel i filmen skulle behandla den totalt meningslösa bombningen av Dresden 1945, också det ur tysk synvinkel. Filmen skulle i såna fall fokusera på jaktpiloternas personliga liv och motiveringar för att slåss vidare, inte så mycket på själva striderna.

Jag är så förbannat trött på alla VK2-filmer sedda ur de Allierades perspektiv!

Morgan

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem
Inlägg: 288
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:55
Ort: Lund

Inlägg av Hohenzollern » 11 december 2006, 12:43

Tja, dom var ju goda, och dom vann kriget. :)

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 11 december 2006, 13:23

Jag skulle vilja se fler filmer om kriget från tyskt eller ryskt perspektiv. Eftersom jag har ett intresse av flyg så skulle till exempel en miniserie a lá "Band of Brothers" vara intressant där man får följa en tysk jagdgeschwader från utbildningen, via blixtkriget, Slaget om Storbritannien, Barbarossa och slutligen striderna över Riket 1943-45.

Annars vore ju ett mastodontverk om 30-åriga kriget något intressant åtminstone ur nordeuropeiskt perspektiv.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 11 december 2006, 13:37

Ja, en mastodontrulle alá sagan om ringen förlagd i Nordtyskland som följer ett gäng svenskar som härjar. Det hade inte varit helt fel. Gärna i flera delar också. Typ 5 filmer a´ 3½-4 timmar styck. Det skulle nog få upp historieintresset i landet.

Användarvisningsbild
ake22
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 februari 2006, 17:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av ake22 » 11 december 2006, 14:08

Tomas Ibsen skrev:Ja, en mastodontrulle alá sagan om ringen förlagd i Nordtyskland som följer ett gäng svenskar som härjar. Det hade inte varit helt fel. Gärna i flera delar också. Typ 5 filmer a´ 3½-4 timmar styck. Det skulle nog få upp historieintresset i landet.
Skulle kunna bli en fin box med dom filmerna ;)

Herr Nilsson
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 29 juli 2006, 00:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Herr Nilsson » 11 december 2006, 16:35

En bättre version av första Skotska självständighetskriget. Utan amerikanska skådisar och kiltar.

Towton. Man skulle kunna göra hela filmen till en blodorgie, men lite mer kultiverad än så kan den nog bli om man anstränger sig lite.

Eller som redan nämnts, ev WWII film ur ryskt eller tyskt perspektiv.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 11 december 2006, 20:45

Något jag verkligen har saknat de senaste 25 åren har varit en riktigt bra BRITTISK krigsfilm som utspelas under WW2...

Åter igen: temat är flyg, året är 1938. En grupp unga män (nåja...) i 18-års åldern rycker in för grundutbildning i RAF Bomber Command. Utbildas på Wellington och deltar i de första katastrofala raiderna i dagsljus. Ny utbildning - nattbombning. Misslyckade uppdrag under 1940-41, omskolas på Halifax alt Lancaster och deltar i de massiva bombraiderna mot Tysk infrastruktur. Hösten 1944: skjuts ned och hamnar i fångläger och får uppleva krigsslutet där. Om britterna är lika suveräna på att producera krigsfilmer som de är på att få fram bra deckare så skulle det kunna bli riktigt bra...

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 11 december 2006, 21:10

Har inte ryssarna gjort NÅGON film om ww2? Vet att det gjorts en massa filmer om Titos partisaner med Röda Armen som statister, men har inte sett någon rysk krigsfilm. Ryssarna har gjort övningsfilmer som hade bra kvalitet så en rysk krigsfilm om Slaget om Berlin hade varit en höjdare

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem
Inlägg: 288
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:55
Ort: Lund

Inlägg av Hohenzollern » 12 december 2006, 01:23

En rysk film är "gå och se" fast den handlar mer om einsatzgruppes härjningar på östfronten än regelrätt frontkrig.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 12 december 2006, 01:48

Det finns redan en rysk (eller var det östtysk?) film om slaget om Berlin.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 12 december 2006, 10:23

Kom på nu att en film om svenskarna i Kongo skulle vara kul att se. En svensk Vietnamfilm är inte var dag man ser. Om man nu kan göra den paralellen. Vilket jag inser kanske är att se historien väldigt enögt. Om ens det.

Skriv svar