^^Rome total war^^

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 22 april 2005, 20:05
Ort: Hälsingland

^^Rome total war^^

Inlägg av JaGeR » 27 september 2006, 22:19

är det nån som spelar rome total war ?
jag har börjat på en imperial campanie
8 BC. 22 år återstår
jag spelar dem röda romans_julii

bara gröna romans_brutii
blå romans_scipii
och egyptien gula återstår
jag har 50 regioner kontrollerade
mina resurser ligger back 150.000-
efter varje tur så gör folket uppror i nästan varje region

för att vinna ska jag ha störtat rom
kontrolera 50 regioner

(ps det här är bara medel svårighetsgrad)
Bilagor
Namnlöst-1 kopiera.jpg
Namnlöst-1 kopiera.jpg (82.4 KiB) Visad 6498 gånger

Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 22 april 2005, 20:05
Ort: Hälsingland

bara

Inlägg av JaGeR » 27 september 2006, 22:56

bara en demonstration av
gröna romans_brutii
armer
Bilagor
Namnlöst-1 kopiera.jpg
Namnlöst-1 kopiera.jpg (108.61 KiB) Visad 6479 gånger

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 september 2006, 22:56

Undrar du hur du ska bära dig åt för att klara spelet? Det framgår lite dåligt av ditt inlägg, men om någon har förslag på hur Oddball ska balansera budgeten utan att tappa initiativet, så går det bra att komma med tips.

Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 22 april 2005, 20:05
Ort: Hälsingland

?

Inlägg av JaGeR » 27 september 2006, 23:00

mm
Senast redigerad av 1 JaGeR, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 22 april 2005, 20:05
Ort: Hälsingland

Inlägg av JaGeR » 27 september 2006, 23:14

B Hellqvist skrev:Undrar du hur du ska bära dig åt för att klara spelet? Det framgår lite dåligt av ditt inlägg, men om någon har förslag på hur Oddball ska balansera budgeten utan att tappa initiativet, så går det bra att komma med tips.
jo det var det jag undra över om jag attackerar nu mot rom
så kommer jag att bli överfallen av en massa armer !!!!
och en stor flotta

och om det är 22 år
jag förtsår inte räknesätet
nu är det 8bc vad kommer det att vara när det är slut 20ac?

Ostrobothnia
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 15 januari 2006, 18:14
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Ostrobothnia » 28 september 2006, 16:58

jag har spelat det en del, men det börjar vara en tid sen så jag är väl lite ringrostig.

Efter som att du är så långt i spelet borde de flesta " byggander" vara färdig förbättrade, då borde inte cash vara ett problem. Men höj skatten i städer med grön gubbe i kanten och avskriv inaktiva armer, det bord underlätta.

Provinser med för hög skatt eller för långt från huvudstaden tenderar att revoltera, sänk skatten och ha en "ambulerande polisstyrka"för att ta hand om revolterna.( det går öven att flytta huvudstaden )

Angående rom så är det väl bara att bita i det sura äpplet och anfalla senaten om du vill vinna , förutsatt att du har tillräcklig popularitet. ( efter att du förklarat spqr krig kan du ju försöka få scipi o bruti på din sida igen, via diplomati)- Eller var någon av do två sistnämnda innehavare av rom?

Edit: -en länk till et intressant forum om spelet, http://www.totalstrategy.net/rome/forums/

Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 22 april 2005, 20:05
Ort: Hälsingland

Inlägg av JaGeR » 30 september 2006, 18:32

tack
bara det att jag har 1.02 patch i och kan inte sänka skatten utan en general i provinsen
avskriv inaktiva armer hur gör man det?
nä inga har tagit rom en det ägs av dem lila (?)

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem
Inlägg: 311
Blev medlem: 15 januari 2005, 23:03
Ort: Manchester

Inlägg av Rosenhane » 1 oktober 2006, 00:21

om du ska avskriva armeérna så trycker du på truppen och klickar på knappen ''disband unit'' obs detta kan bar göras i provinser som du kontrollerar. Gå bara in på options och tryck bort att AI:n ska styra provinser så ska de nog gå sen.

Hoppas du fått svar på nåra av frågorna

blizzard
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 30 maj 2005, 16:24
Ort: skellefteå

Inlägg av blizzard » 4 oktober 2006, 02:30

Tips för erövrade städer:
- När jag erövrade en stad så rev jag deras tempel (byggnaderna som höjer invånarnas "happiness") för att ersätta de med romerska. Anledningen till det är att det inte går att uppgradera fiendens tempel vilket du kan göra med romerska. Tror jag gjorde det med andra byggnader också.. men är inte säker.
- I städer där det blev uppror ofta hade jag också mkt soldater, ökade "law and order".

I vissa städer var det dock alltid oroligt (kartagho...). Brukade likvidera "hela" befolkningen efter jag tagit staden för att slippa uppror :)

För rome total war fansen kan jag rekomendera http://www.rometotalrealism.com. Entusiaster som har utvecklat en mod för att göra spelet mer realistiskt... Nya "uniformer" och fler städer etc etc. Du behöver inte välja en fraktion utan spelar som "ett" rom. Mkt välgjort, kolla in hemsidan.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 8 oktober 2006, 11:06

-=ODDBALL=- skrev:tack
bara det att jag har 1.02 patch i och kan inte sänka skatten utan en general i provinsen
avskriv inaktiva armer hur gör man det?
nä inga har tagit rom en det ägs av dem lila (?)
klicka bort automanage everything så fungerar det

Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 22 april 2005, 20:05
Ort: Hälsingland

Inlägg av JaGeR » 11 oktober 2006, 01:55

För rome total war fansen kan jag rekomendera http://www.rometotalrealism.com. Entusiaster som har utvecklat en mod för att göra spelet mer realistiskt... Nya "uniformer" och fler städer etc etc. Du behöver inte välja en fraktion utan spelar som "ett" rom. Mkt välgjort, kolla in hemsidan.[/quote]

kan man inte spela anndra fraktioner?
det roligaste är ju att ha elefanter
jag hade 600 elefanter en gång
och spelade mot tre anndra armer. Samanlagt fiender var 6000man.
Ja van slaget och förlorade 300 elefanter :D

kotik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 december 2005, 12:02
Ort: Motala

Inlägg av kotik » 11 oktober 2006, 20:03

-=ODDBALL=- skrev:För rome total war fansen kan jag rekomendera http://www.rometotalrealism.com. Entusiaster som har utvecklat en mod för att göra spelet mer realistiskt... Nya "uniformer" och fler städer etc etc. Du behöver inte välja en fraktion utan spelar som "ett" rom. Mkt välgjort, kolla in hemsidan.
För guds skulle använd inte modden därifrån, det är den gamla sidan som den modden använde men nu kontrolleras av någon skum kille och det som man kan ladda ner därifrån är inte säkert. Gå istället till http://www.totalrealism.net/ som är moddens nya hemsida.
-=ODDBALL=- skrev:kan man inte spela anndra fraktioner?
Om du har installerat modden från http://www.rometotalrealism.com då kan den fil som öppnar upp alla fraktioner inte ha kommit med. Ladda ner den senaste modden från http://www.totalrealism.net/ då kommer den filen med och du kan spela vilken fraktioner som helst, förutom rebeller/banditer dom är alltid datorstyrda.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 3 november 2006, 22:21

pfffpfff.. jaja :lol:


jaja, själv är man ju grå på kartan 8-) , och spelar selucid empire. rött är romare och svart är macedonier. gult är greker, vitt är karthager och blått numider. brunt är rebeller.

jag ska krossa numiderna, så har jag hela afrika, och ingen front där. sedan ska jag ta balkan. just nu är jag i fred med macedonierna och i krig med greker, romare och numider och jag är allierad med karthagerna.

jag kontrollerar ~80 regioner och har tagit rom, bara för att vinna. och jag har ~40 family members, min totala income på 209 000 och outcome 203 000. 165 000 går till armén och 30 000 till korruption, resten till lite annat. jag har 1 huge city...
8-)

året är 102 BC

Rome Total Realism ÄGER rome total war.
Bilagor
imperium!.jpg
imperium!.jpg (18.26 KiB) Visad 6049 gånger

Användarvisningsbild
ake22
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 februari 2006, 17:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av ake22 » 11 november 2006, 19:16

Nyss skaffat det. Grymt bra men jag har en fråga. Vad ger det att ha en familjemedlem med i senatämbetena?

Herr Nilsson
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 29 juli 2006, 00:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Herr Nilsson » 11 november 2006, 22:29

Måste vara lite gnällig och inflika att CA förstörde sin spelserie genom att övergå från den stilrena kartan i STW och MTW till 3D-kartorna i RTW och MTW2.

F.ö. så är Irländarna i MTW (XL Mod) det roligaste som finns.

Skriv svar