Hearts Of Iron2 nybörjare som vill ha hjälp!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Hearts Of Iron2 nybörjare som vill ha hjälp!

Inlägg av Gröfaz » 15 mars 2006, 16:32

Hej, jag spelade Hearts of Iron II förut förra året någon gång, som jag fann roligt men rättså koplicerat och därför avinstallerade efter en tid, men nu har jag skaffat spelet igen och funderar på att spela som moder Ryssland för att jag har hört från er bland er i HOF2 tråden annat att det skulle vara lättare för nybörjare.

Är det för övrigt något speciellt man bör tänka på när man spelar som Ryssland?

* Jag har hör från hearts of Iron2 tråden att det var någon som började spela som Ryssland från år 1936 och började med att disbanda alla gamla 1918 års trupper och satsa på väldigt mycket på att bygga up IC:n för att sedan kunna bygga en ny och fräsch armé. Är detta något att rekomendera?

* Finns det några grundtips ni skulle kunna ge mig som är nybörjare som jag bör tänka på när jag spelar HOF2?

* Jag har för övrigt kollat runt på nätet och letat FAQ:s till spelet för att lära mig lite basic-kunskaper me inte hittat några riktigt bra sidor.
För övrigt så ansåg jag Pardaoxs eget HOF2 forum vara riktigt dåligt
http://forum.paradoxplaza.com/forum/for ... .php?f=287

Jag kommer kanske senare med simpla frågor angående spelet som jag hoppas att någon här på forumet har ork att svara på.

mvh:erik :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 mars 2006, 16:42

Det finns en ganska så stor tråd om Hearts of Lion.

viewtopic.php?t=14819

samt

viewtopic.php?t=8384
viewtopic.php?t=18365

Förhoppningsvis så hittar du någonting där.

Stefan

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 15 mars 2006, 16:49

Tricket med ryssland är just att dom har så mycket resurser att man kan bygga ett IC-monster av dom. Börja med att ta bort alla kostnader avbryt de flesta exporter (Framförallt till Tyskland som inte ska gynnas på något sätt...) som möjligt och släng upp maximalt möjliga fabriker i centrala riket (öster om Uralbergen) som du bara har råd med. Dra ner på alla andra utgifter förutom research och se till att buffra resurser.

Så fort Tyskland plockar Polen får du ju hälften. Bygg så mycket fortifikationer du hinner mot Tysklands nya östgräns så att han stångar sig blodig när du ställt upp dina trupper mot hans gräns och när han stångat en stund så slår du tillbaka när han tappar organisationsförsprånget. Vissa väljer att förekomma attacken genom att ge sig på Tysken före dom anfaller (vilket dom ändå kommer göra förr eller senare). Väljer du det senare riskerar du att dina dåligt organiserade trupper får stryk, men du slipper ju betala dyra befästningar och kan möjligtvis ha lite fler trupper redo istället.

Sen är det bara att koncentrera sig på den sortens trupper man vill köra på och nyproducera järnet från slutet av 38.

Misstag man kan göra är att frestas alliera sig med kommunistkina eller slösa bort sina resurser istälet för att buffra. Det är E4 till tvåfrontskrig (Japan anfaller alltid K-CH).

Men jobba på IC:n. Sovjet är en av dom få länder där du faktiskt kan komma upp i 1000 effektiva IC. (det går ju med andra med, men det är svårt att skaffa resurser till alla dom fabrikerna med andra länder).

*EDIT* Fixade lite stavfel, meningsbyggnadsfel och lite mer förklaringar.
Senast redigerad av 1 Franq, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 15 mars 2006, 16:49

Stefan Lundgren skrev:Det finns en ganska så stor tråd om Hearts of Lion.

viewtopic.php?t=14819

samt

viewtopic.php?t=8384
viewtopic.php?t=18365

Förhoppningsvis så hittar du någonting där.

Stefan
Tack för länkarna Stefan, jag har faktist suttit och läst igenom nästan hela den "kända" HOF2 tråden till och från och funnit en hel del info där, jag tror att jag till och med har postat något inlägg där till och med.
Men dom andra två länkarna dom rör sig om första HOF, ger dom relevant info verkligen, det måste ju ha skett en hel del ändringar till HOF2? jag har nämligen inte spelat första HOF.
mvh

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 15 mars 2006, 17:11

Franq skrev:Tricket med ryssland är just att dom har så mycket resurser att man kan bygga ett IC-monster av dom. Börja med att ta bort alla kostnader avbryt de flesta exporter (Framförallt till Tyskland som inte ska gynnas på något sätt...) som möjligt och släng upp maximalt möjliga fabriker i centrala riket (öster om Uralbergen) som du bara har råd med. Dra ner på alla andra utgifter förutom research och se till att buffra resurser.

Så fort Tyskland plockar Polen får du ju hälften. Bygg så mycket fortifikationer du hinner mot Tysklands nya östgräns så att han stångar sig blodig när du ställt upp dina trupper mot hans gräns och när han stångat en stund så slår du tillbaka när han tappar organisationsförsprånget. Vissa väljer att förekomma attacken genom att ge sig på Tysken före dom anfaller (vilket dom ändå kommer göra förr eller senare). Väljer du det senare riskerar du att dina dåligt organiserade trupper får stryk, men du slipper ju betala dyra befästningar och kan möjligtvis ha lite fler trupper redo istället.

Sen är det bara att koncentrera sig på den sortens trupper man vill köra på och nyproducera järnet från slutet av 38.

Misstag man kan göra är att frestas alliera sig med kommunistkina eller slösa bort sina resurser istälet för att buffra. Det är E4 till tvåfrontskrig (Japan anfaller alltid K-CH).

Men jobba på IC:n. Sovjet är en av dom få länder där du faktiskt kan komma upp i 1000 effektiva IC. (det går ju med andra med, men det är svårt att skaffa resurser till alla dom fabrikerna med andra länder).

*EDIT* Fixade lite stavfel, meningsbyggnadsfel och lite mer förklaringar.
Okej, tack för tipset Franq, men det jag minns mest av min förra spelperiod av HOF2 är att jag blev så förbannad på att enns armé var tok föråldrad, nästan alla trupper var i princip 1918-års modell och verkade ta en evighet att uppgradera, fyller det någon större funktion att disbanda dom för att få mer population (eller vad det nu heter) för att sedan satsa på att utveckla en ny mordern armé, eller är det oviktigt med tanke på att Ryssland redan har en sådan stor folkmängd som dom kan avverka i ett krig?
I sådant fall kanske man kan använda sina äldre dåliga trupper för att i princip ställa dem i halvviktiga gränsprovinser och låta dem trötta ut tysken tills de sedan får möta mina "riktiga" trupper. Låter det korkat?

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 15 mars 2006, 17:21

Hur dyrt det är att uppdatera trupperna beror rätt mycket på om du har yrkesarmé eller värnpliktsarme. Det är en balans. Jag brukar behålla trupperna man får från början och använda dom för att annexa finland fort som attan. Det duger dom till. Sen när det är dags att Krossa tysken har jag lagom fått fram fräshaste tanksen och dom gamla finlandsveteranerna får arbeta som förstärkningar i fortifikationerna i första försvarsvågen, sen jobba som reserver om utfallet in i tysklan på någon plats skulle misslyckas och tysken faktiskt lyckas ta sig österut. Då står dom och gör rätt bra nytta i forten.

Varje fort du hinner slänga upp sänker fiendens effektivitet med 9%, det innebär att level10 fort med kassa soldater gör rätt bra nytta även mot en fet arme. Men jag tror det är hugget som stucket, vilken takitk man kör. Det är rätt svårt att misslyckas med sovjet hur mycket man än klantar sig.

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 15 mars 2006, 19:34

Gröfaz skrev: Okej, tack för tipset Franq, men det jag minns mest av min förra spelperiod av HOF2 är att jag blev så förbannad på att enns armé var tok föråldrad, nästan alla trupper var i princip 1918-års modell och verkade ta en evighet att uppgradera, fyller det någon större funktion att disbanda dom för att få mer population (eller vad det nu heter) för att sedan satsa på att utveckla en ny mordern armé, eller är det oviktigt med tanke på att Ryssland redan har en sådan stor folkmängd som dom kan avverka i ett krig?
Vad jag har förstått så går det snabbare att uppgradera dina trupper om du uppgraderar de mer än 1 nivå, alltså om du väntar med att uppgradera dina 1918-infanterister tills du forskat fram 1939-modellen. Jag kan inte svära på att det är så, men jag har fått den uppfattningen. Det går överhuvudtaget långsamt med uppgraderingarna som Sovjet, eftersom du har en värnpliktsarmé. Om du istället tålmodigt flyttar över mätaren mot en stående armé, så kommer alla uppgraderningar gå snabbare. I övrigt så håller jag med om det som Franq har skrivit i tråden.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 16 mars 2006, 00:26

Är det rimligt att strunta i Stalins utrensningar som Ryss? Eller drabbas man för hårt av oro i landet av det?

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 16 mars 2006, 01:12

Tack vare slider-inställningarna som Sovjet har från början så är det i stort sett meningslöst att uppgradera sitt 1918-infanteri, om man inte väntar tills man forskat fram 1939-infanteri. Och även då är vinsten mycket marginell.

Angående utrensningarna så brukar jag personligen aldrig utföra dem. Visst, man får ta en smäll på Dissent men det är det värt i längden, enligt min enkla åsikt. Utrensningarna tar bort ett antal förutbestämda ledare och ett antal slumpvis utvalda, vilket om man har otur kan sluta med att flera (eller som jag råkade ut för en gång, alla) level 4 och 5-ledare försvinner...

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 16 mars 2006, 12:35

Först av allt skall du se till att du har instalerat alla uppdateringar.
Sen när du tröttnat på VannilaHOI kan du ladda ner moddar som tar upp spelet till en ny nivå.

Första gångerna du spelar så ta ett litet land då lär du dig alla grunder och villken uppbygnadsstrategi som passar dig.
Fuska gärna i början tryck på F12 och använd cheats som "event 1012" event 1013" "rare" "metal" "money" "energy" "oil"
Spelet blir lite lättare och roligare då det går bra :oops:

Efter detta kan man gå på de större länderna och spela dem.

kotik
Medlem

Re: Hearts Of Iron2 nybörjare som vill ha hjälp!

Inlägg av kotik » 16 mars 2006, 15:46

Gröfaz skrev:För övrigt så ansåg jag Pardaoxs eget HOF2 forum vara riktigt dåligt
VA!?! :x :wink:

På vilket sätt då? Nog för dom som är stamgäster där kan vara lite galna, okay mycket galna, men dom hjälper då en om man frågar snällt. Själv så ä jag en gammal räv där på det forum, varit där i snart 5 år, och man måste vara fråga så svaras det. Okay att dom just nu är lite inriktiade på den kommande expansionen "HoI II: Doomsday" men så illa är det inte tycker jag.

Det finns en bra guide här så vitt jag har förstått: http://hoi2.nsen.ch/wiki/index.php/Main_Page

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Re: Hearts Of Iron2 nybörjare som vill ha hjälp!

Inlägg av Gröfaz » 16 mars 2006, 16:03

kotik skrev:
Gröfaz skrev:För övrigt så ansåg jag Pardaoxs eget HOF2 forum vara riktigt dåligt
VA!?! :x :wink:

På vilket sätt då? Nog för dom som är stamgäster där kan vara lite galna, okay mycket galna, men dom hjälper då en om man frågar snällt. Själv så ä jag en gammal räv där på det forum, varit där i snart 5 år, och man måste vara fråga så svaras det. Okay att dom just nu är lite inriktiade på den kommande expansionen "HoI II: Doomsday" men så illa är det inte tycker jag.

Det finns en bra guide här så vitt jag har förstått: http://hoi2.nsen.ch/wiki/index.php/Main_Page
tack för länken, har inte hunnit läsa igenom denna, den verkar urbra :) .
Jag syftar mer på ifall man som jag är nybörjare söker efter lite bra FAQ:s och andra tips, då går jag givetvis till HOF2:s egtet forum för dom borde ju kunna ha bra info, men som jag visade i länken så var det oroväckande få trådar som var skrivna om HOF2 för att vara spelutvecklarnas eget forum :wink: ... det var ingen allmän attack mot hela forumet som jag inte vet så mycket om och igentligen inte skulle ha kritiserat från början.
Ferocius skrev:
Gröfaz skrev: Okej, tack för tipset Franq, men det jag minns mest av min förra spelperiod av HOF2 är att jag blev så förbannad på att enns armé var tok föråldrad, nästan alla trupper var i princip 1918-års modell och verkade ta en evighet att uppgradera, fyller det någon större funktion att disbanda dom för att få mer population (eller vad det nu heter) för att sedan satsa på att utveckla en ny mordern armé, eller är det oviktigt med tanke på att Ryssland redan har en sådan stor folkmängd som dom kan avverka i ett krig?
Vad jag har förstått så går det snabbare att uppgradera dina trupper om du uppgraderar de mer än 1 nivå, alltså om du väntar med att uppgradera dina 1918-infanterister tills du forskat fram 1939-modellen. Jag kan inte svära på att det är så, men jag har fått den uppfattningen. Det går överhuvudtaget långsamt med uppgraderingarna som Sovjet, eftersom du har en värnpliktsarmé. Om du istället tålmodigt flyttar över mätaren mot en stående armé, så kommer alla uppgraderningar gå snabbare. I övrigt så håller jag med om det som Franq har skrivit i tråden.
Så det finns alltså en slider som avgör ifall din armé är en värnpliktsarmé eller en stående armé? en sådan märkte inte jag när jag spelade förut (tror jag). Vad är skillnaden mellan en stående och värnpliktig armé då?
Det lär ju knappast vara så att ifall du har en värnpliktig så "rycker den in" när det blir krig? ;)
Är du för övrigt säker på ifall om jag gör min armé till en stående så kommer uppgraderingarna gå snabbare?

*Tack även för alla svar, dela gära med er av fler HOF2 länkar om ni har andra som kan hjälpa mig och andra på forumet som någon gång funderar på att börja lira HOF2...
mvh

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 16 mars 2006, 18:22

Jag håller med våran egen proffessor på HOI2, Mr sund, Kör som ett mindre land först. Första gångerna jag körde som Sovjet så tröttnade jag, för man har ju tossigt mycekt att hålla koll på!

Jag skulle istället rekomendera ett par omgångar som Frankrike, eller varför inte någon av de spanska republikerna!

/Robert

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 16 mars 2006, 20:41

Om du går in i paradox forumet igen och klickar fram dig till mods avdelningen, tror där finns fyra fem stora mods.
Så finns där länkar till respektive mods egen hemsida, då slipper du paradoxforumet sen.

Slidern yrkesarme-värnpliktsarme, ger dig mer erfarenhet och billigare uppgradering, å andra sidan blir enheterna dyrare att tillverka.
om du hovrar över + - tecknen på slidern (när tiden är inne för att byta, alternativt fusket F12 acceptall) så ger det dig info om exakt vilken förändring flytten får.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 17 mars 2006, 11:12

Milis och kavalleri inte att underskatta 8-)
Ser alltid till att ha lite kavalleri för känslans skull

Skriv svar