bläck håk daun

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

bläck håk daun

Inlägg av hangatyr » 5 april 2002, 07:59

någon mer än jag som sett propagandafilmen black hawk down? fantastisk action och enormt snygga stridsscener, men man måste vara ganska hårdhudad för att inte kvävas av alla amerikanska flaggor...

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

HM

Inlägg av Gribing » 5 april 2002, 09:06

Håller inte med dig ett dugg. Tvärtom innehåller filmen flera passager där man tydligt förklarar att:

- Soldaterna i första hand slåss för varandra
- Regeringen i USA motarbetar militären
- USA-trupperna finns på plats för att fånga in/eliminera krigsherrar som har stort ansvar i att nödhjälp inte kommer fram och att 300 000 civila dör i ett inbördeskrig där svält används som ett vapen.
- Att det inte är USAs krig men att omvärlden inte kan fortsätta blunda. (där USA faktiskt tar ett visst ansvar även om det låter som man hört det förut)

I boken "SAS-Från Ökenkrigare till Ghost Force" beskriver författaren massor av "lyckade" liknande situationer som SAS varit inblandade i. Skillnanden i det här fallet är att USAs Rangers och Delta Force dels var handikappade av direktiv från USAs regering och var väl heller inte riktigt förberedda på en sån här situation.

Sen kan jag konstatera att filmen följer boken ovanligt bra. Till och med vissa repliker är identiska med bokens dialoger.

/David Gribing

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 5 april 2002, 09:24

Regeringen i USA motarbetar militären
Har inte sett filmen, men detta låter intressant. Hur motiverar de sitt handlande?

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

...

Inlägg av Gribing » 5 april 2002, 09:51

"Hur motiverar de sitt handlande"

Antar att du syftar på USAs regering.
Det vanliga. Det politiska spelet just då krävde en snabb lyckad insats i Somalia. Clinton gav militären 3 veckor. Efter sex veckor hade man fortfarande inte lyckats få tag i "terroristledarna" och fick order om att genast slå till även om plats och tidpunkt var sämsta tänkbara, nämligen mitt i den stadsdel där Aidids trupper hade sin bas, mitt på dagen, istället för nattetid som passat Delta Force bättre.

Vad som sen gick fel har inte med politik att göra utan var ett antal olyckliga faktorer som startade en kedjereaktion. De verkliga problemen började när den första helikoptern sköts ner, som befälhavaren på platsen säger i filmen: "We just lost the initiative".

Soldaternas handlande beskrivs också på ett ställe i filmen, en av soldaterna svarar på en fråga från en nyanländ. Han säger att när det första skottet viner förbi huvudet glömmer man omedelbart allt om politik och inriktar sig helt på striden och att hjälpa gruppen. Sen är frågan i vilket skede man även glömmer bort "rules of engagement" och börjar skjuta på allt som rör sig (även kvinnor och barn), men det är nog en personlighetsfråga.

/David Gribing

Fred
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:56

Inlägg av Fred » 5 april 2002, 13:14

Filmen hade ju bra underhållningsvåld i alla fall.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

...

Inlägg av Gribing » 5 april 2002, 13:29

Suck. Vilken uppvisning i argumentation!

Fred
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:56

Inlägg av Fred » 5 april 2002, 13:58

Så du menar att du är bättre på ngt. sätt ?

citat:
""Jag brukar inte klaga på filmer utan försöker se underhållningsvärdet i det mesta. Men när det gäller denna film så måste jag ha en annan uppfattning. Den är verkligen hur dålig som helst""

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

...

Inlägg av Gribing » 5 april 2002, 15:49

Förlåt att jag tog i Fred. Det handlar inte om att såga eller berömma filmer utan på sättet man gör det. Det är ju alltid roligare att diskutera om man får veta varför någon hatar en film. Jag tror nog att jag gav en liten förklaring i fallet med "Hjältarna från Telemarken". Ok?

Fred
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:56

Inlägg av Fred » 5 april 2002, 16:00

No hard feelings :oops: :D

Skriv svar