Tv-serien Rome

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Tv-serien Rome

Inlägg av Carolus » 30 augusti 2005, 08:11

Någon som känner till den nya amerikanska serien "Rome"? Häftigt med en historisk tv-serie. Men amerikanska pengar bakom så blir det lite mer än de TV-filmiga brittiska Discovery-dokumentärerna man annars ser.
Någon som har någon koll på den?

Står om den i dagens DN.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 30 augusti 2005, 08:45

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Pinsam recension. "Pompey"? Syftar han på Portsmouth?

Annars tror jag att serien blir grym. Frågan är om den kommer till Sverige och i så fall vilket decennium?

Ickx
Medlem

Inlägg av Ickx » 31 augusti 2005, 00:12

Jag vågar inte läsa DN:s text innan jag fått ett liten klargörande. Avslöjar dom i vanlig ordning viktiga händelser i serien. Dom har redan två gånger spoilat minst två upplevelser å det grövsta för mig utan minsta förvarning i texten.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 31 augusti 2005, 00:15

Leonidas skrev:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Annars tror jag att serien blir grym. Frågan är om den kommer till Sverige och i så fall vilket decennium?
Varför? Och vad har Pomejus den Store (Pompey Magnus) med Portsmouth at göra? :?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 1 september 2005, 10:33

Kapten_Gars skrev:
Leonidas skrev:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Varför? Och vad har Pomejus den Store (Pompey Magnus) med Portsmouth at göra? :?
Smeknamnet på fotbollslaget Portsmouth är Pompey. Irriterande att svenska recensenter måste använda anglifierade namn på romare.

För övrigt har jag sett det första avsnittet nu och det är mkt bättre än ABCs Empire som visades under sommaren.
Miljöerna i Rome är fantastiska och, som vanligt i HBO-produktioner är karaktärerna bra. Jag är fel person att svara på huruvida de har autentiska rustningar m.m., men det kändes rätt. Slaget som inleder pilotavsnittet har den smutsighet och råhet som ger autencitet. Själva historien som berättas är ganska väntad och tacksam då intrigerna i triumviratet och Ceasars uppgång och fall ger ett lysande underlag för en manusförfattare. Sevärt!

Det enda jag hakade upp mig på var att Cato hade en svart toga i senaten, medan alla andra senatorer var klädda i den vita senatorstogan. Ngn som har ngn källa till det, eller är det bara en dramaturgisk effekt?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 1 september 2005, 19:07

Har också sett första avsnittet (jag älskar internet).

Tyckte inledningen var lite trevande. Slaget var bra men ganska "tamt", inte alls det tempo som man blev bortskämd med i ex. Gladiator. Kan inte heller säga om rustningar och kläder är korrekta (noterade bl.a. ringbrynjor ? på legionnärerna), men det är en påkostad och välgjord inramning till berättelsen. Det tog ett tag för mig att komma in i "storyn" men det tar sig allt eftersom. Det är väl iofs. också positivt, att man inte får precis allt förklarat för sig.

Kreuz
Medlem

Inlägg av Kreuz » 1 september 2005, 23:50

Leonidas skrev: Det enda jag hakade upp mig på var att Cato hade en svart toga i senaten, medan alla andra senatorer var klädda i den vita senatorstogan. Ngn som har ngn källa till det, eller är det bara en dramaturgisk effekt?
Kollade upp vad Plutarchos, som väl är den som är källa till de flesta historierna kring Cato den yngre. Hittade där detta i engelsk översättning.
Plutarchos skrev:And in general Cato esteemed the customs and manners of men at that time so corrupt, and a reformation in them so necessary, that he thought it requisite, in many things, to go contrary to the ordinary way of the world. Seeing the lightest and gayest purple was then most in fashion, he would always wear that which was the nearest black;
Vilket jag iofs tolkar som att han till skillnad från det hippa folket som hade ljus purpur hade purpur av så mörk nyans som möjligt. Vidare gissar jag att det som var purpurfärgat var kanten på den toga praetexta som bars av förnäma romare (alltså inte hela togan var purpur). Tyvärr behärskar jag inte grekiska och det ju naturligtvis tänkbart originalet kan tolkas annorlunda. Men en trolig teori är att tv-serien baserat Catos klädsel på passagen men antingen misstolkat eller medvetet ändrat för att det skulle bli tydligare. Hursomhelst lyckas man ändå visa fram Cato dy som den motvals både han och hans förfader med samma namn enligt alla källor var.

Hela Plutarchos text kan hittas här

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 2 september 2005, 09:59

Belisarius skrev:Har också sett första avsnittet (jag älskar internet).

Tyckte inledningen var lite trevande. Slaget var bra men ganska "tamt", inte alls det tempo som man blev bortskämd med i ex. Gladiator. Kan inte heller säga om rustningar och kläder är korrekta (noterade bl.a. ringbrynjor ? på legionnärerna), men det är en påkostad och välgjord inramning till berättelsen. Det tog ett tag för mig att komma in i "storyn" men det tar sig allt eftersom. Det är väl iofs. också positivt, att man inte får precis allt förklarat för sig.
Håller med om att slaget (eller snarare skärmystlingen) var litet, inge helikoptervyer av enorma arméer direkt. Som jag tidigare påpekat är jag inget vidare på vapen och utrustning, men jag tror att ringbrynjor kan ha funnits vid den aktuella tiden?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 2 september 2005, 10:00

Kreuz skrev:

Vilket jag iofs tolkar som att han till skillnad från det hippa folket som hade ljus purpur hade purpur av så mörk nyans som möjligt. Vidare gissar jag att det som var purpurfärgat var kanten på den toga praetexta som bars av förnäma romare (alltså inte hela togan var purpur). Tyvärr behärskar jag inte grekiska och det ju naturligtvis tänkbart originalet kan tolkas annorlunda. Men en trolig teori är att tv-serien baserat Catos klädsel på passagen men antingen misstolkat eller medvetet ändrat för att det skulle bli tydligare. Hursomhelst lyckas man ändå visa fram Cato dy som den motvals både han och hans förfader med samma namn enligt alla källor var.

Hela Plutarchos text kan hittas här
Tack, då var det klargjort.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 2 september 2005, 10:51

Hoppas serien kommer till Sverige inom en överskådlig framtid.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 2 september 2005, 11:42

Tomas Ibsen skrev:Hoppas serien kommer till Sverige inom en överskådlig framtid.
Den kommer nog, men det tar nog tid, samt kommer visas på sämsta tänkbara sändningstid, som Deadwood. Snacka om att kasta bort ett bra inköp. Deadwood kunde ha blivit en riktig succé.

Men tur att Internet finns, som ngn sa ovan.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 2 september 2005, 12:09

Att dömma av de bilder jag sett så är legionärernas utrustning på det stora hela korrekt, de har brynja (lorica hamata) istället för lorica segmentat, den "klassiska" romarrustningen som Hollywood älskar att utrusta romerska soldater med i tid och otid.
Hjälmarna är också förvånansvärt bra och återges korrekt som hjämar av brons.
Vad som verkar var fel är sköldarna då de bidler jag sett återger fyrkantiga scuta istället för de korrekta ovala scuta som var i bruk vid den här tiden. Samma sak gäller svärden, romarna verkar bära sk Pompeji-gladius istället för dem mer korrekta Mainz-formen. http://www.myarmoury.com/review_alb_gladii.html

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 2 september 2005, 14:17

Leonidas skrev:
Belisarius skrev:Har också sett första avsnittet (jag älskar internet).

Håller med om att slaget (eller snarare skärmystlingen) var litet, inge helikoptervyer av enorma arméer direkt. Som jag tidigare påpekat är jag inget vidare på vapen och utrustning, men jag tror att ringbrynjor kan ha funnits vid den aktuella tiden?
Jag tycker det är skönt att för en gångs skulle slippa se tiotusentals CGI-karaktärer dödsföraktande springa rakt in i varandra utan någon som helst tanke på sitt eget liv. Inte för att jag vet hur det var i verkligheten, men det är ungefär så där jag tänker mig att en strid kunde se ut på den tiden.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 2 september 2005, 15:09

Jag kan hålla med, men är aningen svag för mastodontarméer. Rome visade, på ett intressant sätt, hur legionärerna roterades i en centuria, från frontlinjen till de bakre leden. Såg jävligt snyggt och organiserat ut.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 3 september 2005, 00:10

Har inte sett serien men om man slipper massformationer som bara springer raktfram som en buffelhjord så låter det ju betydligt mer som ett antikt slag än det man ser i filmer. Attila slog rekordet när romarna slåss med skölden bakom huvudet så man kan ta död på dom. Det romerska svärdet är ett stötsvärd men det kanske inte ser nog häftigt ut föt vissa. Som sagt vid denna tid användes ringbrynja, bara den detaljen är ju ett plus.

Skriv svar