var kan man köpa vinterkriget och okänd soldat

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
bergstream
Ny medlem

var kan man köpa vinterkriget och okänd soldat

Inlägg av bergstream » 27 juli 2002, 13:06

Är det någon som vet var man kan köpa vinterkriget och okänd soldat??

bergstream
Ny medlem

Inlägg av bergstream » 27 juli 2002, 13:31

Jag vill även ha tips om andra bra krigs filmer.
och helst nyare än 70
och var man kan köpa dom.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 27 juli 2002, 15:50

Själv köpte jag Vinterkriget i DVD och VHS format i Finland. Men jag har sett en liten affär i Gamla Stan i Stockholm kommer dock inte ihåg adressen. De två filmerna ligger i skyltfönstret så det är nog inte så svårt att missa. De som var i DVD format kostar 280 kr men de i VHS format är en aning billigare.

Här är några ställen där du kan beställa filmer:
http://www.discshop.se bara dvd-filmer
http://www.ginza.se
http://www.webhallen.com

bergstream
Ny medlem

Inlägg av bergstream » 27 juli 2002, 16:19

jag har hittat vinterkriget men inte okänd soldat (1985)
hmm det är lite långt att åka till stockholm och finland bara för en film och så vill jag helst ha med text.
någon som vet om man kan hitta okänd soldat på någon hemsida ???
och några andra bra filmer nyare än 1970

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 27 juli 2002, 16:27

Okänd soldat från 1985 kommer du aldrig hitta på internet. Okänd soldat (1955) finns inte att beställa här i Sverige på internet, men du kanske kan göra en specialorder eller liknade från nåt företag men det kommer nog kosta. Om du vill ha svensk text så får du köpa dvd-utgåvan. Men den svenska textningen är inte jättebra pågrund av att det är finlandssvenskar som har textat.

Jonas S
Tidigare medlem

Inlägg av Jonas S » 27 juli 2002, 19:17

tobbe skrev:Men den svenska textningen är inte jättebra pågrund av att det är finlandssvenskar som har textat.
*Hmpf!* Bara för att vi brukar översätta "damn it" till "du salte röv" så behöver du väl inte klaga! 8)

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 27 juli 2002, 21:06

Jonas Ström skrev:
tobbe skrev:Men den svenska textningen är inte jättebra pågrund av att det är finlandssvenskar som har textat.
*Hmpf!* Bara för att vi brukar översätta "damn it" till "du salte röv" så behöver du väl inte klaga! 8)
Heheh, hmm förlåt att jag skratta inget illa menat men det lät kul, och en fråga: finns det något ord som heter puckolinen??? (min stora syrra brukar kalla mig det ibland)

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem

Inlägg av Ostmark » 27 juli 2002, 21:25

tobbe skrev:Okänd soldat från 1985 kommer du aldrig hitta på internet. Okänd soldat (1955) finns inte att beställa här i Sverige på internet, men du kanske kan göra en specialorder eller liknade från nåt företag men det kommer nog kosta. Om du vill ha svensk text så får du köpa dvd-utgåvan. Men den svenska textningen är inte jättebra pågrund av att det är finlandssvenskar som har textat.
Radioshoppen på Västerlånggatan om jag inte minns fel. Affär ägd av Finnar och som faktiskt på många sätt riktar sig mot Finnar. Om dom inte har filmen kan dom säkert tipsa dig om var du kan köpa den.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 27 juli 2002, 23:36

Fd Melodyline brukar väl ha en del. Jag kommer inte ihåg vad de heter numera :oops:
mvh

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 28 juli 2002, 00:17

loop skrev:Fd Melodyline brukar väl ha en del. Jag kommer inte ihåg vad de heter numera :oops:
mvh
Dom heter Movieline nånting

Jonas S
Tidigare medlem

Inlägg av Jonas S » 28 juli 2002, 14:44

Rommel skrev:Heheh, hmm förlåt att jag skratta inget illa menat men det lät kul, och en fråga: finns det något ord som heter puckolinen??? (min stora syrra brukar kalla mig det ibland)
Hehe! Nä, jag tar inte illa upp, jag brukar själv skratta åt översättningen. Det existerar tyvärr inte något ord som puckolinen. Detta ord har troligen skapats av att man har tagit "pucko" och lagt till "-linen" endast för att få det att låta mer finskt.

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 29 juli 2002, 11:31

Hmmm...
På vilket sätt är denna textning "inte jättebra"..? Låtom oss komma ihåg att finlandssvenskan skiljer sig ganska ordentligt från sverige-svenskan...
Finlandssvenska torde trots allt vara det språk till vilket de finska nyanserna blir bäst översatta. Detta alltså om vi talar om själva språket och alltså inte om direkta språkfel eller misstag.

Jag förfasar mig över någonslags modern sverige-svensk översättning med diverse "Jalla-jalla" och "rockar fett" inpetat både här och där... 8O
Verkligen "inte jättebra"...

Andreas Lärka
Borgnäs, Finland

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 1 augusti 2002, 13:28

När man stavar armen med armn (som de har gjort i båda Okänd soldat och Vinterkriget) eller skriver månne du tror det där så är inte översättningen bra. Förresten översätter de så man inte ibland förstår vad de pratar om. Jalla Jalla och rockar fett har jag aldrig sett som översättning förresten.

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem

Inlägg av Kvaen-Jukk » 4 augusti 2002, 03:10

Det är ett obestridligt faktum att svenskan försämras i Finland. Svenskan i södra Finland låter ungefär som "finska på svenska".

Tacka vet jag mitt eget modersmål den urgamla österbottniskan, den förstår varken finnar eller svenskar :mrgreen: (möjligen med undantag av gutar och jamtar)

"armn", det måste ju vara ett stavfel, om det inte är förvrängd österbottniska 8O 8O :wink: , det heter "ein arm" eller i bestämd form "ati armi" i norra Österbotten och "(h)andi armin" i södra och är ett maskulint substantiv för att ytterligare förtydliga.

Användarvisningsbild
GERO
Medlem

Inlägg av GERO » 10 januari 2003, 13:20

Har varit i kontakt med discshop.se de skulle försöka ta hem båda filmerna på DVD :D
Dock kunde det ta "ett tag" men den som väntar på ngt gott...

Skriv svar