HistWar: Les Grognards

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

HistWar: Les Grognards

Inlägg av Björn E » 10 augusti 2005, 22:38

Battlefront.com har nyss meddelat att de kommer publicera spelet HistWar: Les Grognards. Jag har haft ögonen på det här spelet ett bra tag, men började bli lite orolig att de aldrig skulle hitta någon utgivare.

Här finns screenshots, en film och featurelistan:
http://www.battlefront.com/products/les_grog/index.html

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 10 augusti 2005, 22:53

8O Ett sånt spel har jag hoppats på sedan Peter Turcans försök på 1980-talet. Åyerstår bara att se om det fungerar i verkligheten. Men på pappret så verkar det vara Napoleon fantastens önskedröm.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 11 augusti 2005, 00:40

Verkar intressant. Hoppas man kan spela svenska enheter som kungl. Wendes artilleriregemente vid Leipzig eller tom Slag under finska kriget eller tex Bornhöft lite senare.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 11 augusti 2005, 01:12

Psilander skrev:Verkar intressant. Hoppas man kan spela svenska enheter som kungl. Wendes artilleriregemente vid Leipzig eller tom Slag under finska kriget eller tex Bornhöft lite senare.
Man kommer kunna spela svenska enheter. Den svenska OoB:n kommer dock vara från slaget vid Leipzig, men det finns ju inget som hindrar folk från att modda uniformerna för att exempelvis ha med finska enheter. Svenska enheter kommer prata svenska, hoppas bara röstskådespelarna är bra.

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 14 augusti 2005, 19:21

Om det här släpps före jul får någon annan vara tomte i år. :D

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 14 augusti 2005, 22:35

Wow, ser mycket lovande ut :D Det här spelet har jag väntat på sedan Shogun: Total War gavs ut för fem år sen. Man får hoppas att utvecklarna håller vad de lovar, för i så fall kommer det här att bli riktigt bra.
the biggest size map is useful for a mini-campaign mode, where the armies are placed on the edges of the map at the beginning of operations. It is necessary to recon and scout the battleground to discover the enemy, before engaging in battle.
*snyft* Nu blir jag så rörd att jag gråter :)

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 15 augusti 2005, 20:06

Jag undrar hur pass moddvänligt spelet blir. Det skulle ju vara trevligt att kunna återskapa Fraustadt eller Poltava och utkämpa dem mot kompisar över nätet *Dreglar så mycket att tangentbordet kortsluts*. :D Låt oss bara hoppas att AI:n håller högre klass än det genomsnittliga strategispelets. Om Les Grognards ska bli utmanande så är det ett måste.

Edit: Ajaj, det verkar som om spelet inte kommer gå att modifiera :cry: Från spelets forum:
Mods, as stated above, will not be possible. Not to start with anyway
Nåja, man kan inte få allt :)

Link
Medlem

Inlägg av Link » 22 augusti 2005, 20:42

Hej,

Jag är beta testare för spelet i fråga och jag tänkte titta förbi för att svara på några frågor.
Kanske jag kan få svar på några frågor från er också med tanke på att ni förmodligen besitter en stor samlad kunskap om sveriges historia.

Kul förresten att det finns andra svenskar som är intresserade av napoleonepoken också. :D
Jag började nästan tro att jag var ensam i Sverige om det. :cry:

Några av er har kanske skrivit nåt inlägg på det oficiella forumet under något annat namn.

Först modifierbarheten:
Grafiken kommer man kunna modifiera men inte data i databasen. Inte ännu i varjefall. Möjligen kan koden öppnas efter det att man släppt en eller två "add-ons".

Svenska röster:
Tyvärr är det inga skådespelar röster. Detta är förmodligen spelets enda svaga del.
De svenska rösterna har jag stått för så de är inget vidare för att inte säga katastrofala. :cry:
...men jag har ännu tid att gör om dem.
Senast redigerad av 1 Link, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 augusti 2005, 21:22

Link skrev:Kul förresten att det finns andra svenskar som är intresserade av napoleonepoken också. Jag började nästan tro att jag var ensam i Sverige om det.
Ett skållhett tips som du kan vidarebefodra till utvecklarna är att kolla Skalman för historiska fakta före allt annat. Här finns folk som Kan, serru.

...Och det kan jag poängtera utan att ta åt mig det minsta, eftersom det mesta av mina kunskaper är åt andra håll; jag reagerar ex.vis på det här:
Les Grognards, designed and developed by Jean-Michel Mathé
Är det verkligen en enda person som "designat" och "developat" spelet?
One innovative game feature is the delay in transmission and execution of orders from headquarters to lower echelons.
:D Ah, nu börjar vi snacka; det här med att "kommandon tar tid" fanns åtminstone i en implementation av slaget vid Austerlitz från 1989! Men med tanke på hur kommunikationer fungerade före den trådlösa telegrafen så är det ju snarast märkligt att det inte slagit igenom mer än det gjort; folk spelar ju för f-n Warcraft med ögonblickliga kommandon..!

Link
Medlem

Inlägg av Link » 22 augusti 2005, 22:14

Hexmaster skrev: Ett skållhett tips som du kan vidarebefodra till utvecklarna är att kolla Skalman för historiska fakta före allt annat. Här finns folk som Kan, serru.
Jag räknar med det. :wink:

Har ni sett flaggan nedan? Är den historiskt korrekt?

Bild
Hexmaster skrev: Är det verkligen en enda person som "designat" och "developat" spelet?
Jo, det är sannt. Så har det också tagit 10 år att utvckla det här spelet om man räknar med föregångaren också.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 22 augusti 2005, 22:51

För information om svenska fanor och standar så rekomenderas http://www.ra.se/KRA/0418.html Svenska förband förde mig veterligen inte den typ av flagga som visas utan kompani och livfanor av den modell som finns beskriven hos krigsarkivet.

Link
Medlem

Inlägg av Link » 22 augusti 2005, 23:24

Det där med kompanifanor stämmer. Jag har en bok "Between the imperial eagles" (Armémuseums årsbok 98/99) där en del kompaniflaggor är illustrerade.

Problemet är att det finns en begränsning i spelet på max fyra flaggor per land så jag kan inte använda alla kompaniflaggor. Nån som har nåt förslag på hur man bäst kompromissar?

I vilket sammanhang användes flaggan med lilla vapnet enligt bilden ovan?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 23 augusti 2005, 12:18

Jag har aldrig sett en militär flagga/fana som ser ut på det sättet som bilden visar. Ett fröslag ang flaggorna är ju att i sådana fall använda livfanan/livstandaret som svensk flagga, det är ju de enda fälttecken som var någorlunda enhetliga i hela armen(?). Jag undrar om man ens använde sig av alla kompanifanor i fält?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 23 augusti 2005, 12:22

Attack of the clones? Alla har ju samma ansikten. Vore kul med lite variation, för spelkänslans skull.

mvh/ Daniel

Link
Medlem

Inlägg av Link » 23 augusti 2005, 13:01

D. Löwenhamn skrev:Attack of the clones? Alla har ju samma ansikten. Vore kul med lite variation, för spelkänslans skull.

mvh/ Daniel
Jag kan hålla med om att det vore kul med varierade ansikten men säg det motsvarande spel som har det?

Dock så har officerer, trummisar, flaggbärare, elitkompani etc annurlunda ansikten än de övriga soldaterna.
Soldater från andra enheter och nationer har också andra ansikten så lite variation är det ändå. :wink:

Skriv svar