Strategispel, brädspel

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Strategispel, brädspel

Inlägg av Schwalbe » 21 juli 2005, 16:58

Jag vet inte om jag har tagit upp det här förut, men är det någon här som fortfarande spelar dessa, nu när datorn tagit över nästan allt?
Jag måste erkänna att mina mest samlar damm nu för tiden, men det händer att jag och en kompis spelar ett Advanced Squadleader Scenario ibland.
Andra spel som jag minns var GDW:s Europa serien, Russian Campaign, World in flames..... :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 21 juli 2005, 17:40

Spelade några drag Ardennes '44 vid tiden för 60-årsminnet, mest för att testa spelet.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Re: Strategispel, brädspel

Inlägg av Dalmas » 22 juli 2005, 10:55

Schwalbe skrev:Jag vet inte om jag har tagit upp det här förut, men är det någon här som fortfarande spelar dessa, nu när datorn tagit över nästan allt?
Jag måste erkänna att mina mest samlar damm nu för tiden, men det händer att jag och en kompis spelar ett Advanced Squadleader Scenario ibland.
Andra spel som jag minns var GDW:s Europa serien, Russian Campaign, World in flames..... :)
Sålde mitt ASL som stått oanvänt i tio år i höstas. Sista brädspelet jag spelade var nog A&A.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 24 juli 2005, 20:07

Jag har spelat en hel del brädspel under sommaren, den personliga favoriten hittills är Columbia Games Eastfront. Spelets träklossystem är överlägset alla andra system jag har provat på.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 24 juli 2005, 20:17

Har någon testat Patrizier online?

* http://www.haendlerdesnordens.4players.de/

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 juli 2005, 21:05

En kompis o jag har i dagarna fört ett parti av "A World at War" ungefär halvvägs. Vi är ganska ovana, vilket delvis förklarar varför vi inte hunnit längre :-)
Snacka om underbart spel, i alla fall på denna "högre" nivå. Ett spel med 2500 spelbrickor kan inte ha fel... ;-)

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 25 juli 2005, 11:17

Då och då släpar jag fram gamla "The Russian Campaign", "Panzer Blitz" och "Panzer Leader". (YAY! Avalon Hill!)
Har just köpt "White Death" (av GDW) och skall väl spela det såfort jag kollat igenom reglerna.
Och jag har faktiskt påbörjat ett parti "Fire in the East" som dock avbröts av att polaren vi spelade hos skulle möblera om... :(

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 25 juli 2005, 11:28

Jag och ett par kamrater spelar med (tyvärr långa) mellanrum spel som The Gamers "Frozen Hell" (slaget vid Tolvajärvi på taktiskt nivå), "Fallshirmjäger" (luftlandsättningarna i Holland 1940), Clash of Arms "Kölin" (Fredrick den Store mot Östrrike 1757) och GMT's "Sweden Fights On" (slagen vid Nördlingen, Wittstock, Leipzig och Jankov).

För mig så ger datorspel av bra kvalite som Korsun Pocket och Combat mission 2/3 en anna form av nöje än brädspelen, de sociala biten saknas helt. Var finns nöjet av att kombierna spelet dess med och motgångar med en allmän militärhistorisk diskusion om striden man spelar ut eller bara i största allmänhet?

Användarvisningsbild
Aphid
Medlem

Inlägg av Aphid » 25 juli 2005, 13:10

Är det någon som har testat Stratego?
Värt att köpa?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 25 juli 2005, 15:03

Aphid skrev:Är det någon som har testat Stratego?
Värt att köpa?
Kan inte säga att jag tyckte att det var så kul, men jag tror inte att jag har spelat det på 17 år så....

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 27 juli 2005, 22:54

Stratego är ett sjysst spel när man går i högstadiet och har håltimma :)

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 28 juli 2005, 08:12

Är sugen på att spela Håtunaleken - tyvärr saknas mina regler och någon/ några att spela mot.

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 11 augusti 2005, 17:45

I veckan damp GMT's "Under the lily banners" ner i brevlådan. Samma system som "Sweden fights on" som kom för två år sedan
Annars är ju CoA's taktiska Napoleonspel mycket roliga. Deras spel om sjöstrider under revolutions och Napoleonkrigen, "Close Action" är också mycket bra.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 11 augusti 2005, 18:51

Fläsket skrev:Då och då släpar jag fram gamla "The Russian Campaign", "Panzer Blitz" och "Panzer Leader". (YAY! Avalon Hill!)
Har just köpt "White Death" (av GDW) och skall väl spela det såfort jag kollat igenom reglerna.
Och jag har faktiskt påbörjat ett parti "Fire in the East" som dock avbröts av att polaren vi spelade hos skulle möblera om... :(
Yes White Death spelade jag mycket, helt ok spel, Stalingrad of the North som underrubriken var.

Annars var stor favoriten Third World War serien också från GDW, fyra frontavsnitt, Arctic Front, Central Front, Southern Front och Persian Gulf.
Varje Hex var 45km, när man satte ihop alla kartor så sträckte de sig från nord Norge till Iran, tog upp större delen av golvytan i pojkrummet. Tog en ansenlig tid att avverka hela kriget, varje omgång var på en vecka med sammanlagt sju drag, innehöll allt för utom sjökriget.

http://www.boardgamegeek.com/game/3605

Scipio
Medlem

Re: Strategispel, brädspel

Inlägg av Scipio » 15 augusti 2005, 15:43

Schwalbe skrev:Jag vet inte om jag har tagit upp det här förut, men är det någon här som fortfarande spelar dessa, nu när datorn tagit över nästan allt?
Jorå, det finns en hel del som spelar dessa spel fortfarande.
Jag tror faktiskt att intresset för dessa spel har ökat betydligt de senaste 4-5 åren.

Riktiga brädspel vinner i min bok över datorspel alla dagar i veckan...datorspel är endast ett substitut när man inte har tid att köra riktiga spel... :)

Bland favorittitlarna återfinns:
- World War Two: European Theater of Operations (SPI)
- Russian Campaign (AH)
- Third World War (GDW)
- This Hallowed Ground (The Gamers)
- La Grande Guerre (Azure Wish)

Det anordnas även med jämna mellanrum diverse strategispelsträffar och turneringar runt om i Sverige och Europa.

Här är lite bilder från den senaste träffen i Linköping i juni:
http://www.krigsspel.se/forum/viewtopic.php?t=201

Nästa träff är om fjorton dagar, även den i Linköping:
http://www.krigsspel.se/forum/viewtopic.php?t=166

Skriv svar