Lära engelska genom spel?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Perenna
Medlem

Lära engelska genom spel?

Inlägg av Perenna » 26 juni 2005, 20:47

Hej igen alla! :D

Ja, nu är jag här igen och söker er hjälp. Fåglarna vet vad jag skulle göra utan er. :P
Här får jag alltid så bra tips, råd och information. Ni är bara så bra! :)

Denna gång är jag på jakt efter ett spel eller liknande - helst nån form av krigsspel (rymdkrig eller "vanliga" krig spelar ingen roll - i vilket man lär sig engelska. Jag tänker mig ett spel med information på engelska; där man hela tiden får ledtrådar/uppmaningar på engelska.

Min tanke är att locka mina klasser att lära sig engelska och det är inte helt lätt med det urtråkiga undervisningsmaterial som finns på förlagen.
Jag skulle vilja finna nåt där de triggas att lära sig - där de VILL lära sig för att förstå vad de ska göra för att vinna eller ta sig vidare i spelet.

Det här behöver ju inte vara ett spel som är anpassat till klassrummet - tvärtom! Skolan där jag jobbar bedriver en PBL-baserad undervisning, så det vore bara ett bra PBL-projekt för eleverna att försöka sätta sig in i hur de ska spela spelet.

Jag är som vanligt oerhört tacksam för alla tips!

:D

Gustav Björklund
Medlem

Inlägg av Gustav Björklund » 26 juni 2005, 20:51

Operation Flashpoint!

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 26 juni 2005, 22:06

Visserligen inget krigsspel men underhållande ändå:
Syberia 1 och 2

Annars kan väl Total War-serien var bra

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 26 juni 2005, 22:24

Gamla hederliga Civilisation, Jane's Fleet Command(något enformigt tal, men de har korrekt NATO tradio snack)

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 27 juni 2005, 13:39

Europa Universalis, inte bara engelska utan massor av historia på samma gång, grejjor det! :)

Gustav Björklund
Medlem

Inlägg av Gustav Björklund » 27 juni 2005, 13:50

Victoria är minst lika bra :)

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 27 juni 2005, 16:37

Gustav Björklund skrev:Victoria är minst lika bra :)
Ja fast där är inlärningströskeln för själva spelet lite väl hög.
För genomsnittseleven tror jag att Europa Universalis 2 är ett lämpligare spel.

/Albert

Gustav Björklund
Medlem

Inlägg av Gustav Björklund » 27 juni 2005, 17:10

Albert skrev:
Gustav Björklund skrev:Victoria är minst lika bra :)
Ja fast där är inlärningströskeln för själva spelet lite väl hög.
För genomsnittseleven tror jag att Europa Universalis 2 är ett lämpligare spel.

/Albert
Det har du rätt i, men belöningen är värd det :) Ett annat krigsspel skulle vara tex. Battlefield 2 (Då man konstant hör radiokommandon etc. Det går även att ställa in så att PLA/MECs radio-chat blir engelsk).

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 28 juni 2005, 09:03

Rena stridssimulatorer tror jag inte är riktigt lämpliga, såvida man inte vill att ungarna ska växa upp och bli signalister eller nåt. Nyttan av att t.ex. kunna leda in indirekt eld med reglementerad signalering torde vara begränsad utanför ett ganska smalt spektra... ;)

Bättre då med antingen någon slags "strategi"-spel (EU2 har föreslagits), eller någon form av "rollspel" på burk, där spelaren kan "föra en konversation". Nackdelen är väl att rollspel i datorn tenderar att ha en nivå som kräver rätt mycket tid om man vill komma någonstans. Ingen som spelar sådant nuförtiden? Under min datorspelsperiod (x86-epoken) fanns alla möjliga spel där man drällde omkring i egendomliga fantasyvärldar och sjaviga rymdhamnar - det var ett jädra spring för att prata med rätt personer vid rätt tidpunkt, ge dom rätt saker och undvika att få en käftsmäll.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 28 juni 2005, 10:46

Hm, idealet här kanske vore de gamla hederliga spelen där man måste skriva in kommandon.
Det finns en hel del gamla spel på http://www.the-underdogs.org/

Dock, det är tveksamt om det är helt lagligt att lägga ut spel som de har gjort…

Personligen gillar jag "Fallout"-serien och Arcanum, men de spelen kanske inte är så bra i detta syfte...

Dock, jag har kompisar vars småsyskon lärt sig engelska enormt snabbt tack vare spel av denna typ, så det fungerar nog...

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem

Åh, tusen tack!!! :o)

Inlägg av Perenna » 28 juni 2005, 12:06

Jamen, jag visste väl att det var rätt att vända sig hit även för sådana här förfrågningar. Ni är bara kuuuung!! :lol:

Om jag fattat rätt så är det nåt i stil med EU2 som jag söker. Alltså ett strategispel där man får lösa saker för att ta sig vidare och för det måste man förstå vad som sägs och vad man uppmanas att göra. Actionspel och rena krigsspel känns inte riktigt rätt. Jag vill gärna att det ska vara klurigt - lösa gåtor, hitta saker, läsa kartor, följa givna uppmaningar etc.

Flashpoint m fl som ni nämner blir jag dock nyfiken på... var hittar jag sånt här? Betalar man för att få spela eller är det nåt slags gratisspel? Köper man dem eller laddar man hem dem från nätet? Jag vill helst komma åt ett bra spel som man laddar in i sin dator och som man sen inte behöver nätuppkoppling för att spela. Annars blir det så mycket annat som stör - MSN, Lunar etc och det blir bara jobbigt för mig som lärare. :?

Snälla ni berätta lite mer i detalj för mig vad spelen ni tipsat mig om innehåller och går ut på. Och var jag hittar dem förstås.

Å tack igen hörrni!!

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 28 juni 2005, 13:56

Operation Flashpoint är en "soldatsimulator" som utspelar sig under en fiktiv konflikt mellan NATO- och Sovjetstyrkor under 80-talet. Spelet kräver inte någon uppkopling, även om det går att spela flera spelare över internet. Under större delen av spelet spelar man som en amerikansk infanterist, men det finns också uppdrag där man kör stridsvagnar eller flyger helikoptrar och flygplan. Striderna utkämpas på tre olika öar, som vardera har en yta på ca en kvatdratmil. Det är även möjligt att utforma egna uppdrag, om man till exempel vill spela på sovjetstyrkornas sida. Det har kommit ut två expansioner till spelet, "Gold uppgrade" och "Resistance", där man får spela som rysk soldat respektive medlem i motståndsrörelsen. Om du köper Operation Flashpoint Gaem of the Year Edition så ingår expansionerna.

Här är en länk till en recension av spelet:

http://archive.gamespy.com/reviews/september01/opflash/

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Re: Åh, tusen tack!!! :o)

Inlägg av Armfeldt » 28 juni 2005, 16:21

Perenna skrev:Jamen, jag visste väl att det var rätt att vända sig hit även för sådana här förfrågningar. Ni är bara kuuuung!! :lol:

Om jag fattat rätt så är det nåt i stil med EU2 som jag söker. Alltså ett strategispel där man får lösa saker för att ta sig vidare och för det måste man förstå vad som sägs och vad man uppmanas att göra. Actionspel och rena krigsspel känns inte riktigt rätt. Jag vill gärna att det ska vara klurigt - lösa gåtor, hitta saker, läsa kartor, följa givna uppmaningar etc.

Flashpoint m fl som ni nämner blir jag dock nyfiken på... var hittar jag sånt här? Betalar man för att få spela eller är det nåt slags gratisspel? Köper man dem eller laddar man hem dem från nätet? Jag vill helst komma åt ett bra spel som man laddar in i sin dator och som man sen inte behöver nätuppkoppling för att spela. Annars blir det så mycket annat som stör - MSN, Lunar etc och det blir bara jobbigt för mig som lärare. :?

Snälla ni berätta lite mer i detalj för mig vad spelen ni tipsat mig om innehåller och går ut på. Och var jag hittar dem förstås.

Å tack igen hörrni!!

Hej!

Som så många andra spel, kostar Operation Flashpoint en slant. Idag är det gammalt (utgivet juli 2001) och kan vara svår att få tag på. Å andra sidan är det billigare idag än vad det var när det kom ut. Om du skulle vilja spela Flashpoint är mitt råd att du väntar tills uppföljaren släpps i början av 2006.

Vad ingen hittills har gjort är att tipsa om spelet America´s Army som även är gratis. Det är likt Operation Flashpoint, fast mycket bättre.
Spelet är dock ett onlinespel, vilket käver att du har Internetuppkoppling.

Läs mer om spelet här: http://www.americasarmy.com/

Ladda hem spelet här: http://www.fz.se/filarkiv/download.php? ... ops240.exe (855,72 MB)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 28 juni 2005, 21:48

Hehe, klart America's Army är gratis, det betalas ju av skattebetalarna i USA. :) </offtopic>

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 29 juni 2005, 11:59

Belisarius skrev:Hehe, klart America's Army är gratis, det betalas ju av skattebetalarna i USA. :) </offtopic>
Å andra sidan, hur pass bra är dessa typer av spel för att lära sig engelska?
Då känns "mysterielösarspel bättre".

"Beneath a Steel Sky" släpptes väl fritt för ett tag sedan, ska vara ganska bra.

http://www.revolution.co.uk/_display.php?id=16
Är väl baserat på SCUMM.

Skriv svar