Robert Sköld skrev:Det har väl gjorts flertalet filmatiseringar om Vita rosen?
/Robert Sköld
Star Wars är gjort delvis på Vita Rosen.
Hans Scholl - Han Solo. Bara för att nämna något.
Hepp! viewtopic.php?t=18252Löwe skrev:Htiler hade väl en sån där mössa, som hade någon form av pansarplåt eller något liknande i sig? Han ska ha burit den ofta efter juliattentatet. Det har varit en tråd om det, men jag kan inte hitta den...
Sarvi skrev:Lucas har använt hur många mytologiska figurer, folkloristiskt allmängods och "historiska paralleller" som helst i SW-filmerna. Att säga att de är schablonerade på en historisk period eller händelse är helt fel, däremot kan element från de flesta perioder - med någon möda - pressas in i SW-ramen. Jag vill se direkta citat från Lucas som sammanbinder filmerna med Vita Rosen om jag ska tro på att det finns någon avsiktlig likhet.
Löwe skrev:Snälla von Bing, berätta mera! Det låter jätteintressant! Vem är Chewbaccha till exempel?
Varför har Lord Vader en mask, har det något med Hitlers järnmössa att göra eller?
Darth Vaders hjälm är inspirerad av samurajhjälmar, pga den inspiration Lucas fick från "Kakushi toride no san akunin" och "Jinzo ningen Kikaida". Bland annat...Von Bing skrev:Darth Vaders mask är en bärbar respirator som hjälper honom att andas. Och visst ser hans svarta hjälm ut som en tysk hjälm, i motsats till de allierades flygande tefat.
Och Chewbacca ska föreställa Gustav Vasa om du nu inte har fattat det.
Men star wars (i alla fall orginal filmerna) är en "klasisk" riddar/fantasy saga förlagd till SF miljö, tänk kraften som magi, dödsstjärnan som en drake, Palpatin som den onde magikern etc det enda som riktigt aviker är att hantlangaren Han får prinsessan istället för den tappre riddaren....Hexmaster skrev:Har alltid associerat Luke - Obi-Wan - svärdet med Arthur - Merlin - Excalibur/svärdet i stenen. Inte för att liknelsen kom mycket längre än så, men ändå.
Hexmaster skrev:Har alltid associerat Luke - Obi-Wan - svärdet med Arthur - Merlin - Excalibur/svärdet i stenen. Inte för att liknelsen kom mycket längre än så, men ändå.
Ja77 skrev:Men star wars (i alla fall orginal filmerna) är en "klasisk" riddar/fantasy saga förlagd till SF miljö, tänk kraften som magi, dödsstjärnan som en drake, Palpatin som den onde magikern etc det enda som riktigt aviker är att hantlangaren Han får prinsessan istället för den tappre riddaren....
Hahaha! Det bästa jag läst idag! Helt i stil med Herr Cornelis texter.Von Bing skrev: Och som en hyllning till Cornelis:
Först träffade jag Leia och jösses vad jag blev kär
Det dröjde inte länge förrän Darth Vader sa TYVÄRR!
Håll dig borta från den damen min son och sky henne som pest!
För ni har faktiskt samma far och då blir det incest!

Visst kan man dra en massa paralleller. Tillexempel så är Han Solo något av en självisk ensamvarg (förutom Chewie, då då), dvs en kille som gör sin grej solo.Von Bing skrev:Och så hade vi Hans Scholl som blev Han Solo. Det är det enda jag kan ge.
Det här blir ännu tydligare när man ser alla de svartklädda vakterna på Dödsstjärnan och på Star Destroyers: de har direkta rippoffs av samurai-hjälmar.Belisarius skrev:Darth Vaders hjälm är inspirerad av samurajhjälmar, pga den inspiration Lucas fick från "Kakushi toride no san akunin" och "Jinzo ningen Kikaida". Bland annat...