Star Wars är gjort delvis på Vita Rosen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem
Ort: Riket där man lät Doktor Snuggles lära barn att knarka

Inlägg av Von Bing » 20 maj 2005, 00:44

Robert Sköld skrev:Det har väl gjorts flertalet filmatiseringar om Vita rosen?

/Robert Sköld

Star Wars är gjort delvis på Vita Rosen.

Hans Scholl - Han Solo. Bara för att nämna något.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 20 maj 2005, 23:28

Snälla von Bing, berätta mera! Det låter jätteintressant! Vem är Chewbaccha till exempel?
Varför har Lord Vader en mask, har det något med Hitlers järnmössa att göra eller?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 20 maj 2005, 23:31

1. Jämförelser mellan Star Wars och vita rosen hör hemma i avdelningen "Historia i media och underhållning" därför delas nu tråden.
2. Hitler bar ingen "järnmössa".

/Marcus

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 20 maj 2005, 23:45

Htiler hade väl en sån där mössa, som hade någon form av pansarplåt eller något liknande i sig? Han ska ha burit den ofta efter juliattentatet. Det har varit en tråd om det, men jag kan inte hitta den...

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 21 maj 2005, 00:01

Löwe skrev:Htiler hade väl en sån där mössa, som hade någon form av pansarplåt eller något liknande i sig? Han ska ha burit den ofta efter juliattentatet. Det har varit en tråd om det, men jag kan inte hitta den...
Hepp! viewtopic.php?t=18252 :)

Lucas har använt hur många mytologiska figurer, folkloristiskt allmängods och "historiska paralleller" som helst i SW-filmerna. Att säga att de är schablonerade på en historisk period eller händelse är helt fel, däremot kan element från de flesta perioder - med någon möda - pressas in i SW-ramen. Jag vill se direkta citat från Lucas som sammanbinder filmerna med Vita Rosen om jag ska tro på att det finns någon avsiktlig likhet.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 21 maj 2005, 00:58

Sarvi skrev:Jag vill se direkta citat från Lucas som sammanbinder filmerna med Vita Rosen om jag ska tro på att det finns någon avsiktlig likhet.
Håller med, vill också se "bevis".

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem

Inlägg av Von Bing » 21 maj 2005, 03:30

Sarvi skrev:Lucas har använt hur många mytologiska figurer, folkloristiskt allmängods och "historiska paralleller" som helst i SW-filmerna. Att säga att de är schablonerade på en historisk period eller händelse är helt fel, däremot kan element från de flesta perioder - med någon möda - pressas in i SW-ramen. Jag vill se direkta citat från Lucas som sammanbinder filmerna med Vita Rosen om jag ska tro på att det finns någon avsiktlig likhet.

Jag säger inte att Star Wars är baserade på Vita Rosen till hundra procent. Det finns bara få likheter som du säger. Lucas har tagit med mycket från allehanda baubles, liksom Vita Rosen, som i likhet med Luke Skywalkers gäng bekämpade en fascistregim, bestod av en mindre grupp tonåringar, däribland en 18-årig tjej med kanelbullfrilla. Och så hade vi Hans Scholl som blev Han Solo. Det är det enda jag kan ge.
Löwe skrev:Snälla von Bing, berätta mera! Det låter jätteintressant! Vem är Chewbaccha till exempel?
Varför har Lord Vader en mask, har det något med Hitlers järnmössa att göra eller?

Darth Vaders mask är en bärbar respirator som hjälper honom att andas. Och visst ser hans svarta hjälm ut som en tysk hjälm, i motsats till de allierades flygande tefat.

Och Chewbacca ska föreställa Gustav Vasa om du nu inte har fattat det.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 21 maj 2005, 03:50

Von Bing skrev:Darth Vaders mask är en bärbar respirator som hjälper honom att andas. Och visst ser hans svarta hjälm ut som en tysk hjälm, i motsats till de allierades flygande tefat.

Och Chewbacca ska föreställa Gustav Vasa om du nu inte har fattat det.
Darth Vaders hjälm är inspirerad av samurajhjälmar, pga den inspiration Lucas fick från "Kakushi toride no san akunin" och "Jinzo ningen Kikaida". Bland annat...

Chewbacca däremot är givetvis Gustav Vasa.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 maj 2005, 10:23

Har alltid associerat Luke - Obi-Wan - svärdet med Arthur - Merlin - Excalibur/svärdet i stenen. Inte för att liknelsen kom mycket längre än så, men ändå.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 21 maj 2005, 11:41

Hexmaster skrev:Har alltid associerat Luke - Obi-Wan - svärdet med Arthur - Merlin - Excalibur/svärdet i stenen. Inte för att liknelsen kom mycket längre än så, men ändå.
Men star wars (i alla fall orginal filmerna) är en "klasisk" riddar/fantasy saga förlagd till SF miljö, tänk kraften som magi, dödsstjärnan som en drake, Palpatin som den onde magikern etc det enda som riktigt aviker är att hantlangaren Han får prinsessan istället för den tappre riddaren....

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem

Inlägg av Von Bing » 21 maj 2005, 14:31

Hexmaster skrev:Har alltid associerat Luke - Obi-Wan - svärdet med Arthur - Merlin - Excalibur/svärdet i stenen. Inte för att liknelsen kom mycket längre än så, men ändå.

Helt rätt.
Ja77 skrev:Men star wars (i alla fall orginal filmerna) är en "klasisk" riddar/fantasy saga förlagd till SF miljö, tänk kraften som magi, dödsstjärnan som en drake, Palpatin som den onde magikern etc det enda som riktigt aviker är att hantlangaren Han får prinsessan istället för den tappre riddaren....

Palpatine kan också ses som Hitler/Mussolini, som tar över efter en korrupt men demokratiskt vald regering med löften om guld och gröna skogar i den klassiska ur askan i elden-företeelsen.

Och som en hyllning till Cornelis:

Först träffade jag Leia och jösses vad jag blev kär

Det dröjde inte länge förrän Darth Vader sa TYVÄRR!

Håll dig borta från den damen min son och sky henne som pest!

För ni har faktiskt samma far och då blir det incest!

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 maj 2005, 15:13

Von Bing skrev: Och som en hyllning till Cornelis:

Först träffade jag Leia och jösses vad jag blev kär

Det dröjde inte länge förrän Darth Vader sa TYVÄRR!

Håll dig borta från den damen min son och sky henne som pest!

För ni har faktiskt samma far och då blir det incest!
Hahaha! Det bästa jag läst idag! Helt i stil med Herr Cornelis texter. :D *Applåder*

Har f.ö, sett en intervju med Herr Lucas där han jämförde Star Wars med de gamla grekiska gudasagorna. TIE-fightrarna var t.ex. inspirerade av ett slags mörka flygande varelser som hade något liknande ljud för sig. Det var ett tag sen jag såg intervjun, men det kommer jag iallafall ihåg. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 maj 2005, 17:22

Spana in den här sajten, om ni inte redan gjort det, perfekt lördagsläsning...

http://www.jitterbug.com/origins/

Blixt Gordon, Kurosawa, Jung, The Golden Bough - ja, den som känner till den sistnämnda boken inser att det börjar lossna för de som letar paralleller. Att Yoda skulle ha några likheter med Gollum - tja. Och så vidare.

Här görs naturligtvis även jämförelsen med Riefenstahls filmatisering av Nürnbergdagarna, det har väl vart uppe här förut:

Bild

http://www.jitterbug.com/origins/other.html

Favoriten är nog den replik ur ep. IV, när de anfaller dödsstjärnan på slutet, som skall vara direkt hämtad ur filmen Dam Busters: "I'd say about twenty guns. Some on the surface, some on the towers."

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 maj 2005, 18:18

Von Bing skrev:Och så hade vi Hans Scholl som blev Han Solo. Det är det enda jag kan ge.
Visst kan man dra en massa paralleller. Tillexempel så är Han Solo något av en självisk ensamvarg (förutom Chewie, då då), dvs en kille som gör sin grej solo.
Belisarius skrev:Darth Vaders hjälm är inspirerad av samurajhjälmar, pga den inspiration Lucas fick från "Kakushi toride no san akunin" och "Jinzo ningen Kikaida". Bland annat...
Det här blir ännu tydligare när man ser alla de svartklädda vakterna på Dödsstjärnan och på Star Destroyers: de har direkta rippoffs av samurai-hjälmar.

Yoda är dessutom så japansk man kan bli - den till en början fjantiga gubben som plötsligt blir vis och mäktig.
(Vilket naturligtvis helt försvunnit när Lucas sedan skrev de nya filmerna...)

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 maj 2005, 18:59

Dûrion Annûndil skrev: Yoda är dessutom så japansk man kan bli - den till en början fjantiga gubben som plötsligt blir vis och mäktig.
(Vilket naturligtvis helt försvunnit när Lucas sedan skrev de nya filmerna...)

Mvh -Dan
Nu känns han mer som en... Studsboll. :?

Skriv svar