Röde baronen flyger igen!
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Röde baronen flyger igen!
En ny film om Manfred von Richthofen ska spelas in i Tyskland: http://www.expatica.com/source/site_art ... de Baronen
-
Bad Mr. Frosty
- Medlem
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
Re: Röde baronen flyger igen!
Filmen hade premiär i Berlin i måndags. BBC har en artikel och en liten video på sin hemsida.
Bisarrt nog verkar tyskarna ha spelat in filmen på engelska och sedan dubbat den till tyska för tysk publik. Betyder det att vi kommer att se tyskar spela tyskar samtidigt som dom talar engelska med tysk brytning?
Det låter som en Monty Phyton-sketch
/CvD
Bisarrt nog verkar tyskarna ha spelat in filmen på engelska och sedan dubbat den till tyska för tysk publik. Betyder det att vi kommer att se tyskar spela tyskar samtidigt som dom talar engelska med tysk brytning?
/CvD
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Eller som en avsnitt av "Black Adder" där han mötter just Richthoffen.
Skämt å sido ser jag fram mot den här filmen. Jag vet inte mer om Röde Baronen än vad jag läst i den gamla serietidningen "Pilot".
Sonderling
Skämt å sido ser jag fram mot den här filmen. Jag vet inte mer om Röde Baronen än vad jag läst i den gamla serietidningen "Pilot".
Sonderling
Var ligger filmen på autentiska skalan? Det här verkar så kliché-mässigt som det kan bli:

På tal om vilket, Göring flög väl för Richthofen? Är han med?

Givetvis skulle nasse-temat dyka upp igen, som om folk inte kan skillnaden på första och andra världskriget.Von Richthofen gives her [fjällan] the credit for opening his eyes to the cruelty of war and after other pilots die in action, the Red Baron becomes disillusioned.
På tal om vilket, Göring flög väl för Richthofen? Är han med?
Instämmer, om det nu är sant. Å andra sidan så skulle det ju passa för en flying circus.CvD skrev:Det låter som en Monty Phyton-sketch
- Private Snafu
- Medlem
Tittar men på trailern som bla finns på youtube så kan man tro att flygplanen har jetmotorer.
Jag har hört att regisören har valt att ta sig en hel del konstnärliga friheter. Läste en bok om Manfred von Richthofen och enligt författaren, en svensk, så är det inte känt att han hade någon "flamma", tydligen umgicks han inte så mycket med de andra piloterna, utan det fanns hela tiden en "mur". Hans bror sägs däremot ha varit betydligt socialare och, enligt antydningar från andra piloter, en minst lika skicklig pilot som Röde Baronen.
De bilder jag har sett av "slutstriden" stämmer inte heller. Det var ingen luftstrid "på tvåtusen meters höjd" eller något sånt, utan Manfred dog när han gjorde något som han hela tiden förbjöd sina piloter att göra, nämligen förfölja en motståndare på låg höjd över skyttegravarna. Piloten som officiellt har fått äran av att skjuta ner Manfred var enligt uppgift ca en kilometer från Manfreds plan då han öppnade eld medan de två austreliensiska kulspruteskyttarna, som också gjorde anspråk på att ha skjutit ner honom, var ca 30 meter från hans plan.
Då den tidens kulsprutor inte var så träffsäkra så tror jag personligen mer på att kulspruteskyttarna fick ner honom, men det är tyvärr något som man aldrig hann få reda på. För så fort de brittiska soldaterna fick nys om att Röde Baronens maskin hade skjutits ner skyndade sig alla att rycka åt sig varsin bit av hans flygplan, och därmed var en undersökning om VAR planet hade träffats av projektiler helt omöjlig. Man hittade dock, om jag minns rätt, ett ingångshål strax under ena armhålan och ett utgångshål genom hjärtat, det vill säga ingångshålet fanns på höger sida av kroppen. Det talar också för att det var kulspruteskyttarna sköt ner honom, för de fanns nämligen på höger sida av flygplanet. Piloten som fick äran av att ha skjutit Manfred befanns sig däremot snett bakifrån.
Nåja, detta var inte meningen att bli ett utlägg om hur han dog
Får se om jag ser filmen, tror jag kommer bli ganska besviken...
Morgan
De bilder jag har sett av "slutstriden" stämmer inte heller. Det var ingen luftstrid "på tvåtusen meters höjd" eller något sånt, utan Manfred dog när han gjorde något som han hela tiden förbjöd sina piloter att göra, nämligen förfölja en motståndare på låg höjd över skyttegravarna. Piloten som officiellt har fått äran av att skjuta ner Manfred var enligt uppgift ca en kilometer från Manfreds plan då han öppnade eld medan de två austreliensiska kulspruteskyttarna, som också gjorde anspråk på att ha skjutit ner honom, var ca 30 meter från hans plan.
Då den tidens kulsprutor inte var så träffsäkra så tror jag personligen mer på att kulspruteskyttarna fick ner honom, men det är tyvärr något som man aldrig hann få reda på. För så fort de brittiska soldaterna fick nys om att Röde Baronens maskin hade skjutits ner skyndade sig alla att rycka åt sig varsin bit av hans flygplan, och därmed var en undersökning om VAR planet hade träffats av projektiler helt omöjlig. Man hittade dock, om jag minns rätt, ett ingångshål strax under ena armhålan och ett utgångshål genom hjärtat, det vill säga ingångshålet fanns på höger sida av kroppen. Det talar också för att det var kulspruteskyttarna sköt ner honom, för de fanns nämligen på höger sida av flygplanet. Piloten som fick äran av att ha skjutit Manfred befanns sig däremot snett bakifrån.
Nåja, detta var inte meningen att bli ett utlägg om hur han dog
Får se om jag ser filmen, tror jag kommer bli ganska besviken...
Morgan