Bästa Westernfilmen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Bästa Westernfilmen

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 april 2005, 16:30

Diligensen, från 1939, är en av de främsta Westernfilmerna som jag har sett.

Stefan

Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Re: Bästa Westernfilmen

Inlägg av maal » 29 april 2005, 16:44

Stefan Lundgren skrev:Diligensen, från 1939, är en av de främsta Westernfilmerna som jag har sett.

Stefan
Den är bra men står sig slätt mot "Den onde, den gode, den fule", det är filmen som har allt.

EDIT// http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_pro ... 8760&&ref=
Senast redigerad av 1 maal, redigerad totalt 29 gånger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 april 2005, 16:56

Den har jag nog inte sett, men filmen med rollen Butch Cassidy är också sevärd, "Det vilda gänget" är också sevärd.

Stefan

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 29 april 2005, 17:39

Den Gode, Den Onde, Den Fule är enligt mig den bästa film som gjorts. Sergio Leone använde sig av en filmteknik som var årtionden före sin tid. Det är inget under att en regissör som Quentin Tarantino erkänner att han "adopterat" mycket av sin teknik med klippning och närbilder.
Sergio var även, så vitt jag vet, den förste regissören som försökte skildra western som den var. På 50-talet var det mycket läderjackor med fransar, paljetter och rena fina kläder. Hjältarna var rekordeliga och skurkarna var svartklädda och hade ofta skäggstubb. I Leones filmer var det mesta dammigt och skitigt och "hjältarna" var ofta av rätt tvivelaktig karaktär.
Den Gode, Den Onde, Den Fule är väl också en av de få filmer där folk blivit lurade på vem som har huvudrollen. De flesta tänker ju att det självklart är Blondie (Den Gode), d.v.s. Clintan. Detta är dock rätt fel. Clintan kommer in i handlingen först efter sisådär en kvart. Efter detta har han ingen scen alls där varken Tuco (Eli Wallach) eller Angel Eyes (Lee van Cleef) är med. Nej, huvudpersonen är Tuco (Den Fule). Det är runt honom allt kretsar och det är han som för handlingen framåt. Att sedan Clintan är så jävla cool i filmen är bara en bonus. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 april 2005, 17:46

"Omutbara" är också en film som man har sett, men den är ju lite yngre än Diligensen.

Stefan

Nizze
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 30 november 2003, 17:37
Ort: Umeå

Inlägg av Nizze » 29 april 2005, 18:31

Once upon a time in the west är sergileones bästa, men om man inte gillar snygga bilder tillsamans med bra musik så kommer man inte att gilla den.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 april 2005, 23:29

Stefan Lundgren skrev:"Omutbara" är också en film som man har sett, men den är ju lite yngre än Diligensen.

Stefan
De omutbara kan väl knappast ses som en västernfilm?

Björn Mikael
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 juni 2004, 17:36
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Björn Mikael » 30 april 2005, 00:53

Jag lägger min röst på "Unforgiven", eller "De skoningslösa" som den heter på svenska. Fast..jag gillar "Dansar med vargar" också..

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 30 april 2005, 02:39

Nizze skrev:Once upon a time in the west är sergileones bästa, men om man inte gillar snygga bilder tillsamans med bra musik så kommer man inte att gilla den.
Den är möjligtvis snyggare gjord än Den Gode, Den Onde, Den Fule, men i mina ögon inte alls lika bra. Bronson är heller inte lika cool och snygg som Clintan. :)

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 30 april 2005, 03:02

Om vi skall snacka spagetti så blir "For a Few Dollars More" min favorit. Med Klaus Kinski som Wild. De andra skådisarna är också coola och de är ju med i flera av hans andra filmer. Det är Italienare, någon mer tysk, en chilenare, men få amerikaner. Ja det finns mycket att säga om Westernfilm men min absoluta favorit får bli "Little Big Man" ändå. Det gjordes många bra amerikanska filmer i slutet av 60-talet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 maj 2005, 14:46

Tomas Ibsen skrev:
Stefan Lundgren skrev:"Omutbara" är också en film som man har sett, men den är ju lite yngre än Diligensen.

Stefan
De omutbara kan väl knappast ses som en västernfilm?
Ja, jag måste erkänna....Det blev fel, jag menade förstås De Skoningslösa.

Stefan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 1 maj 2005, 16:16

Sergio Leone i all ära men Sergio Corbuccis "Django" från 1966 är en av de främsta spagettivästernfilmer som jag har sett.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 maj 2005, 15:48
Ort: Platån
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 1 maj 2005, 17:25

Jag lägger nog min röst på Once Upon a Time in the West.
Mako skrev:Bronson är heller inte lika cool och snygg som Clintan.
Jag tycker precis tvärt om plus att Fonda är benhård.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 maj 2005, 18:27

Stefan Lundgren skrev:
Tomas Ibsen skrev:
Stefan Lundgren skrev:"Omutbara" är också en film som man har sett, men den är ju lite yngre än Diligensen.

Stefan
De omutbara kan väl knappast ses som en västernfilm?
Ja, jag måste erkänna....Det blev fel, jag menade förstås De Skoningslösa.

Stefan
Missförståmig inte. De Omutbara är det absolut inget fel på, men det faller mer inom kategorin gangsterrulle. Men de Skoningslösa är inte att leka med heller, även om jag tycker den kan vara lite seg på sina ställen. Men bra är den absolut. :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 maj 2005, 18:29

Tomas

Jag menade förstås De skoningslösa när jag skrev de omutbara.

Stefan

Skriv svar