Steven Spielberg gör film om Abraham Lincoln

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Steven Spielberg gör film om Abraham Lincoln

Inlägg av Angus » 6 mars 2005, 11:54

Enligt imdb.com ska Steven Spielberg ha satt igång ett projekt om Lincoln, och tydligen skall Liam Neeson spela Old Abe. Inte mycket om handlingen är sagd, men troligtvis kommer största delen av filmen utspela sig under inbördeskriget.

Som vanligt inför en ny historisk film har jag stora förhoppningar om att det skall vara en nyanserad skapelse. Undrar om de lite mer okända delarna av Lincolns liv träder fram (t ex hans stunder av utanförskap i barndomen, deltagandet i kriget mot indianer 1832, eller kanske t o m hans kontroversiellt påstådda förhållande med handelsmannen Joshua Fry Speed) och om man verkligen får se personen bakom myten. Att det inte blir samma upprepade, träiga och alltigenom gudaliknande människa som han oftast blivit gestaltad som, utan att han faktiskt var en kontroversiell och i många fall illa omtyckt politiker under sin tid.

Vore dessutom intressant om Spielberg reflekterar lite över om Lincolns död räddade hans hjältegloria, det är ju väl känt att "återuppbyggnaden" av Södern var det som fick efterträdaren Andrew Johnsons politiska karriär att mer eller mindre gå i stöpet.

Jag är mycket nyfiken på att se vilken väg Spielberg väljer att följa, för han har många grupper som trycker på honom, de vill alla se "sin" bild av Lincoln porträtterad. I vilket fall är detta en film att se fram emot!

//EMS
Senast redigerad av 1 Angus, redigerad totalt 16 gånger.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 6 mars 2005, 11:58

Lincoln som hjälte (i slutändan) gissar jag att Spielberg kommer porträttera honom som.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 6 mars 2005, 15:50

Jo, och det är nog trots allt det som publiken vill se också, i slutändan.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 6 mars 2005, 18:31

Det är ju Spielbergs stil på nått sätt, han är ju ingen bildstormare som gör kontroversiella filmer direkt. Som Angus skriver kommer det bli intressant om han håller fast vid det gamla synsättet att mordet på Lincoln dräpte försoningens messias och bidrog till den hårda regimen i södern. Hur han hanterar general Shermans härjningar under kriget blir också intressant att se.

Nizze
Medlem

Inlägg av Nizze » 10 mars 2005, 20:42

Läste på imdb för kanske en vecka sedan att spilburg ska producera en tv serie som ska heta The Pacific War och den ska handla om ett kompani, ni känner igen det va? Precis uppföljare till BoB!

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 10 mars 2005, 21:23

Nizze skrev:Läste på imdb för kanske en vecka sedan att spilburg ska producera en tv serie som ska heta The Pacific War och den ska handla om ett kompani, ni känner igen det va? Precis uppföljare till BoB!
Japp, den ryktescirkusen har varit igång i ett och ett halvt år tror jag. Vi får se nästa år hur det blir. Samma team som gör den (Spielberg/Hanks & Playtone), Bruce McKenna skriver manus, han skrev manus till 3 av avsnitten i BoB. Hoppas det blir minst lika bra. :)

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 16 mars 2005, 23:14

Solitaire skrev:. Hur han hanterar general Shermans härjningar under kriget blir också intressant att se.
Ja, verkligen. Om han vill har han verkligen ett tillfälle att ändra bilden av Lincoln för amerikanerna. Jag hoppas att den här filmen blir lika nyanserad såsom Peter Watkins film Culloden (1964) förnyade bilden av den skotske nationalhjälten Bonnie Prince Charlie.

//EMS

Jokke
Medlem

Re: Steven Spielberg gör film om Abraham Lincoln

Inlägg av Jokke » 14 februari 2012, 00:50

Man måste säga att den fantastiske Daniel Day Lewis har fått till Lincolns utseende. Känns som en given Oscar. Men själv är jag inte så förtjust i Spielberg.

Bild

karlfredrik
Medlem

Re: Steven Spielberg gör film om Abraham Lincoln

Inlägg av karlfredrik » 6 augusti 2012, 16:14

Det är förhoppningsvis inte Lincoln vampyrjägaren som menas?

Skriv svar