Språk i filmen Framom främsta linjen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 14 januari 2005, 06:54

Bra film när det gäller det tekniska, explosioner, ljud, osv...

Ren katastrof när det gäller dialogen, pinsamt dålig. Som tur är försvinner det mesta av dialogen i den finlandssvenska gröten, det är helt omöjligt att förstå vad de säger, särskillt när det smäller omkring dem och de är lite stressade. En liten miss i DVD-produktionen är att hela filmen inte är textad.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 januari 2005, 07:18

Du förstår inte vad de säger? Då är antingen du eller jag ett undantag, för jag hörde då klart och tydligt vad de sa, finlandssvenska och allt. Sen att jag itne förstår finskan och fick välja svensk text har egentligen inget med detta att göra. :)

/Tomas

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 14 januari 2005, 07:56

maal skrev:Ren katastrof när det gäller dialogen, pinsamt dålig.
Dialogen är helt OK tycker jag och beskriver ganska bra hur österbottniska ynglingar talar. I verkligheten är nog dialekterna starkare.
maal skrev:Som tur är försvinner det mesta av dialogen i den finlandssvenska gröten
Finlandssvenska gröten? Gå och bada! Vad hade du tänkt dig? Modern svenskt tal ("Den här kulsprutan rockar fett") eller svensk invandrar-rap?
maal skrev:En liten miss i DVD-produktionen är att hela filmen inte är textad.
På min DVD kan man välja mellan svensk text, finsk text eller svensk/finsk text.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 14 januari 2005, 10:08

Och *riktiga* StuG! Bara en sån sak. :D

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 14 januari 2005, 10:33

Tomas Ibsen skrev:... jag hörde då klart och tydligt vad de sa, finlandssvenska och allt.
En kompis till mig från Helsingfors trodde att Gunde Svan var Österbottning. Så det är inte konstigt att Du förstår vad de säger.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 januari 2005, 13:09

Probstner skrev:
Tomas Ibsen skrev:... jag hörde då klart och tydligt vad de sa, finlandssvenska och allt.
En kompis till mig från Helsingfors trodde att Gunde Svan var Österbottning. Så det är inte konstigt att Du förstår vad de säger.

/ Probstner
Va!? :?

SÅ lika är ju inte dalmålet och finlandssvenskan. Eller? Har ingen aning eftersom jag inte märker om jag uttalar ord olika än övriga Sverige.

/Tomas

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 14 januari 2005, 14:37

Njaej, det var mer menat som ett skämt. Jag vet ju inte hur Du talar. Men både de finlandssvenska dialekterna och dalmålet innehåller (vid sidan av t ex Gotlands dialekter) en del ålderdomliga drag som är gemensamma. Och det är faktiskt helt sant att finländare ofta tycker att dalmål och gotländska liknar finlandssvenska.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 januari 2005, 14:42

Visst, jag kan hålla med om att dalmålet och finlandssvenskan kan påminna lite om varandra, men att jag skulle ha lättare att förstå finlandssvenska p.g.a. det håller jag inte med om. Det är p.g.a språklig begåvning. ;)

/Tomas

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 14 januari 2005, 18:20

Finlandssvenska gröten? Gå och bada! Vad hade du tänkt dig? Modern svenskt tal ("Den här kulsprutan rockar fett") eller svensk invandrar-rap?
Självklart inte, det begriper nog du också...
Men ska man nu göra en film där det pratas annat än svenska så kan man ju texta skiten. Nu finns det en lösning, man kan välja norsk eller dansk text då textas allt och inte bara de finska partierna.
Dialogen är helt OK tycker jag och beskriver ganska bra hur österbottniska ynglingar talar. I verkligheten är nog dialekterna starkare.
Det var mer hur det är skrivet jag menade, det är så hurtfriskt att det skulle kunna komma från en pilsnerfilm från 30- eller 40-talet. Jag har väldigt svårt att tro att man talade så uppstyltat till varandra ute i fält.
På min DVD kan man välja mellan svensk text, finsk text eller svensk/finsk text.
De finska partierna är textade men inte de på finlandssvenska men där kan man som sagt välja norska eller danska så löser det sig.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 14 januari 2005, 18:22

Håll er till ämnet.
:)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 januari 2005, 18:37

maal skrev: De finska partierna är textade men inte de på finlandssvenska men där kan man som sagt välja norska eller danska så löser det sig.
Va? Jag hade 3 textalternativ när jag såg på filmen, svenskt, finskt och engelskt. Varken norska eller danska här inte. :?

/Tomas

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 14 januari 2005, 18:43

Det krävs inte någon större begåvning för att förstå finlandssvenska dialekter (som förövrigt räknas som svenska). Jag håller helt och hållet med Andreas.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 14 januari 2005, 18:51

D. Löwenhamn skrev:Det krävs inte någon större begåvning för att förstå finlandssvenska dialekter (som förövrigt räknas som svenska).
OT, men har Du varit i Närpes nån gång? Till och med andra finlandssvenskar har svårt att fatta vad de säger där.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 14 januari 2005, 19:40

Nej, det har jag inte varit men det är ovidkommande i den här diskussionen (det är ju självklart att det finns undantag men jag menade rent generellt).

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 14 januari 2005, 21:59

Jag sällar mig till gruppen som inte hade några speciella problem med att förstå vad som sades.

/Johan

Skriv svar