Språk i filmen Framom främsta linjen
Bra film när det gäller det tekniska, explosioner, ljud, osv...
Ren katastrof när det gäller dialogen, pinsamt dålig. Som tur är försvinner det mesta av dialogen i den finlandssvenska gröten, det är helt omöjligt att förstå vad de säger, särskillt när det smäller omkring dem och de är lite stressade. En liten miss i DVD-produktionen är att hela filmen inte är textad.
Ren katastrof när det gäller dialogen, pinsamt dålig. Som tur är försvinner det mesta av dialogen i den finlandssvenska gröten, det är helt omöjligt att förstå vad de säger, särskillt när det smäller omkring dem och de är lite stressade. En liten miss i DVD-produktionen är att hela filmen inte är textad.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
-
Andreas Lärka
- Tidigare medlem
- Kontakt:
Dialogen är helt OK tycker jag och beskriver ganska bra hur österbottniska ynglingar talar. I verkligheten är nog dialekterna starkare.maal skrev:Ren katastrof när det gäller dialogen, pinsamt dålig.
Finlandssvenska gröten? Gå och bada! Vad hade du tänkt dig? Modern svenskt tal ("Den här kulsprutan rockar fett") eller svensk invandrar-rap?maal skrev:Som tur är försvinner det mesta av dialogen i den finlandssvenska gröten
På min DVD kan man välja mellan svensk text, finsk text eller svensk/finsk text.maal skrev:En liten miss i DVD-produktionen är att hela filmen inte är textad.
- Belisarius
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Va!?Probstner skrev:En kompis till mig från Helsingfors trodde att Gunde Svan var Österbottning. Så det är inte konstigt att Du förstår vad de säger.Tomas Ibsen skrev:... jag hörde då klart och tydligt vad de sa, finlandssvenska och allt.
/ Probstner
SÅ lika är ju inte dalmålet och finlandssvenskan. Eller? Har ingen aning eftersom jag inte märker om jag uttalar ord olika än övriga Sverige.
/Tomas
Njaej, det var mer menat som ett skämt. Jag vet ju inte hur Du talar. Men både de finlandssvenska dialekterna och dalmålet innehåller (vid sidan av t ex Gotlands dialekter) en del ålderdomliga drag som är gemensamma. Och det är faktiskt helt sant att finländare ofta tycker att dalmål och gotländska liknar finlandssvenska.
/ Probstner
/ Probstner
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Självklart inte, det begriper nog du också...Finlandssvenska gröten? Gå och bada! Vad hade du tänkt dig? Modern svenskt tal ("Den här kulsprutan rockar fett") eller svensk invandrar-rap?
Men ska man nu göra en film där det pratas annat än svenska så kan man ju texta skiten. Nu finns det en lösning, man kan välja norsk eller dansk text då textas allt och inte bara de finska partierna.
Det var mer hur det är skrivet jag menade, det är så hurtfriskt att det skulle kunna komma från en pilsnerfilm från 30- eller 40-talet. Jag har väldigt svårt att tro att man talade så uppstyltat till varandra ute i fält.Dialogen är helt OK tycker jag och beskriver ganska bra hur österbottniska ynglingar talar. I verkligheten är nog dialekterna starkare.
De finska partierna är textade men inte de på finlandssvenska men där kan man som sagt välja norska eller danska så löser det sig.På min DVD kan man välja mellan svensk text, finsk text eller svensk/finsk text.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Johan Elisson
- Medlem