der untergang

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Atomvinter
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:03
Ort: FLEN

der untergang

Inlägg av Atomvinter » 9 januari 2005, 17:36

http://www.deruntergang-special.film.de/


Filmen har sverige premiär 21 februari.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 9 januari 2005, 17:44

Nice! Den ska man banne mig gå och se! :)

/Tomas

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Re: der untergang

Inlägg av Marco » 9 januari 2005, 23:42

rallanboy skrev:http://www.deruntergang-special.film.de/


Filmen har sverige premiär 21 februari.
Jävlar 8O trodde att den aldrig skulle komma hitt :)

hmm, måste gå och se den!

//Martin

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 10 januari 2005, 00:11

jag rekomenderar att läsa "Berlin" av anthony beehvor...jag tror att det ökar behållningen av filmen ännu mer att ha gjort det. Även om det säkert är mycket spännande att se den ändå.

Albert
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 april 2002, 12:51
Ort: Helsingborg

Inlägg av Albert » 10 januari 2005, 14:30

Perra skrev:jag rekomenderar att läsa "Berlin" av anthony beehvor...jag tror att det ökar behållningen av filmen ännu mer att ha gjort det. Även om det säkert är mycket spännande att se den ändå.
Eftersom jag anser att "Berlin" suger så rekommenderar jag istället att man läser någon av alla de böcker som berör Hitlers sista dagar istället!
/Albert

Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 april 2004, 15:27
Ort: Helsingborg

Boken är liten och dyr.

Inlägg av Confident » 10 januari 2005, 14:49

Det är lite konstigt det här, för jag läste Trevor-Roopers Hitler Sista Dagar i somras.
Boken är riktigt bra; välskriven och utförlig.

Den behandlar Hitlers sista tid i bunkern, striderna i och runt Berlin och de ständiga intrigerna i de allra sista dagarna.
Det skrivs utförligt om Himlmler, Göring svek, Fegelein (bl a hans avrättning), Eva Braun, personalen i bunkern, m.m.

Det har ju även kommit ut en ny bok nu, Undergången av Joachim Fest. Jag ratar den inte (har inte läst den), men jag vet inte om den behandlar något som inte står omnämnt i T.Roopers bok från 1947. Det känns lite som att om man har läst Trevors bok, ehöver man kanske inte kasta sig över Undergången. Ungefär som att läsa samma bok två gånger.
En sak till är att priset på boken var perverst dyrt: 270 kronor för en tunn beskrivning på drygt 170 sidor.
Jag vet inte om det är värt priset att köpa en sån dyr och tunn bok när man kan låna Trevor-Roopers bok på biblioteket.
Den är inte särskilt ofta utlånad, i varje fall inte var jag bor.

Kan ju passa på att fråga om någon här har läst Undergången och/eller Hitlers Sista Dagar och vad de tycker? :)


Sitter just nu med Svenskar i krig och den känns lite mer läsvärd än Undergången.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 10 januari 2005, 16:46

Albert skrev:Eftersom jag anser att "Berlin" suger så rekommenderar jag istället att man läser någon av alla de böcker som berör Hitlers sista dagar istället!
Vad är det för fel på "Berlin"? Jag läste den med stor behållning, men kan naturligtvis ha missat någon viktig aspekt.

/ Probstner

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Re: Boken är liten och dyr.

Inlägg av Olov » 10 januari 2005, 17:52

Dagwood D. Dusseldorf skrev: Kan ju passa på att fråga om någon här har läst Undergången och/eller Hitlers Sista Dagar och vad de tycker?
Jag tycker man ska läsa den perverst (sant) dyra "Undergången" innan man ser filmen. Det ger en hel del i form av grundfakta inför filmen.

Dessutom borde det vara lag på att läsa Traudl Junges bok "I Hitlers tjänst" innan man ser filmen. Denna biografi är så sensationellt bra och rysligt underskattad bland andra böcker av folk (män) som vill berätta om hur Hitler var och inte var.

Tycker faktiskt att boken är bättre än t ex "Tredje riket innifrån" av Albert Speer. Det säger rätt mycket om bokförlagen som under 50 år inte var ett dugg intresserade av en sekreterares iaktagelser.

Har för mig att hon skriver att hon fått två erbjudanden att publicera dem under hela sin livstid - varav ett mer eller mindre var ett skambud. Med tanke på att Karl Dönitz hade 100 förlag över sig efter Spandau, och det sömnpillret han seden gav ut - är det en gåta. Men som sagt; hon var ju bara sekreterare. :roll:

Olov

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 11 januari 2005, 14:55

Albert skrev:
Eftersom jag anser att "Berlin" suger så rekommenderar jag istället att man läser någon av alla de böcker som berör Hitlers sista dagar istället!
/Albert
Jag håller med Probstner...jag tyckte den var ypperligt bra. Har bara läst en handfull böcker som är bättre till och med. Du kanske kan utveckla vad som gör att den "suger"? Jag har läst om undergången i Berlin med alla sina händelser, vredesutbrott och svek i andra böcker också, bland annat i "tredje rikets uppgång och fall". Jag tycker att Behvors bok ger en mycket bra bild av hela läget, inte bara Hitlers och hans sista 10-12 dagar som inte är den egentliga tyngdpunkten.
Olov skrev:
Dessutom borde det vara lag på att läsa Traudl Junges bok "I Hitlers tjänst" innan man ser filmen. Denna biografi är så sensationellt bra och rysligt underskattad bland andra böcker av folk (män) som vill berätta om hur Hitler var och inte var.
Den kommer vi till, jag har vissa förväntningar på den boken. Kommer nog dock se filmen så fort jag kan nu :) .

Albert
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 april 2002, 12:51
Ort: Helsingborg

Inlägg av Albert » 12 januari 2005, 11:47

Perra skrev: Jag håller med Probstner...jag tyckte den var ypperligt bra. Har bara läst en handfull böcker som är bättre till och med. Du kanske kan utveckla vad som gör att den "suger"? Jag har läst om undergången i Berlin med alla sina händelser, vredesutbrott och svek i andra böcker också, bland annat i "tredje rikets uppgång och fall". Jag tycker att Behvors bok ger en mycket bra bild av hela läget, inte bara Hitlers och hans sista 10-12 dagar som inte är den egentliga tyngdpunkten.
Det finns en annan tråd om Beevors bok.

Generellt kan dock sägas att Beevor har en väldigt anglo-saxisk inställning i allt han skriver (inte så konstigt då han är britt), men det betyder inte att han har rätt eller att han bryr sig om modernare forskning som inte överensstämmer med den klassiska anglosaxiska bilden på kriget.

Min åsikt (du behöver inte hålla med) är att våra svenska författare som de senaste åren gett ut en lång rad böcker om kriget har en mycket mer nyanserad bild av kriget i allmänhet och om axelmakterna/Sovjet i synnerhet.

/Albert
Senast redigerad av 1 Albert, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 12 januari 2005, 11:55

Beevor stavas det.

mvh/ Daniel

Albert
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 april 2002, 12:51
Ort: Helsingborg

Inlägg av Albert » 12 januari 2005, 13:00

D. Löwenhamn skrev:Beevor stavas det.

mvh/ Daniel
Tack...

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 12 januari 2005, 17:23

Albert skrev:Min åsikt (du behöver inte hålla med) är att våra svenska författare som de senaste åren gett ut en lång rad böcker om kriget har en mycket mer nyanserad bild av kriget i allmänhet och om axelmakterna/Sovjet i synnerhet.
Det som väl gör Beevor angenäm är det vittra flödet i berättandet och sannolikt också en god översättning. Skall f ö kolla den andra tråden för att se på vilka punkter Beevor kan anses omsprungen av nyare forskning.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Oscar!?

Inlägg av Hexmaster » 25 januari 2005, 16:04

Nu har den blivit Oscarsnominerad! I kategorin Bästa utländska film.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 25 januari 2005, 18:02

Kan det inte antas vara lite irriterande att Bruno Ganz är så helt olik Hitler till utseendet? Jag jobbar med den biten, men förblindas tyvärr ofta av sånt. Kolla uppnäsan.

/ Probstner
Bilagor
ganz2.jpg
ganz2.jpg (4.23 KiB) Visad 4829 gånger

Skriv svar