riktigt svettiga klipp/dokumentärer från 1a/2a världskriget

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
zyx83
Medlem

riktigt svettiga klipp/dokumentärer från 1a/2a världskriget

Inlägg av zyx83 » 15 december 2004, 19:27

har ni sett några riktigt dramatiska dokumentärer ex filmande från spektakulära krigstillfällen....finns väl en snutt från när hood exploderar....har dett lite flygklipp när de krigar i luften...kommer ej ihåg om det är 1a/2a världskriget....sen har man sett lite skyttegravsklipp från 1a världskriget...nåväl kan ni rekommendera ngt som går att hyra/se på dvd som är lite extraordinärt från ngt stort/känt tillfälle....eller ngt ni kommer ihåg bara som ni sett?....ha en bra kväll

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem

Inlägg av Hooka-Hey » 17 december 2004, 11:11

Hej,

jag kommer ihåg en film jag såg på History Channel för något år sedan (kommer tyvärr ej ihåg vad den hette) som handlade om USA:s pansar under WWII och hur detta stod sig mot tyskarnas, taktik, utveckling av stridsvagnstyper m.m. Bl a tog man upp den nya stridsvagnstypen "Pershing" som rent praktiskt sattes in sent i krigets slutskede i Europa. I filmen visades flera starka sekvenser och en sekvens som speciellt etsades i mitt minne är tagen av en mkt modig filmfotograf vid namn Jim Bates som följde hur några Pershings slog ut en Panther under slaget om Köln, man ser hur den tyska stridsvagnsbesättningen hoppar ut under beskjutning osv.

Det finns en länk med stillbilder från denna filmsekvens här: http://3ad.com/history/all.era/bates.index

Lite mer info från denna site:

"On March 6, 1945, Sgt. Jim Bates, a First Army Signal Corps photographer attached to the 3AD, shot a now-famous 48 seconds of 16mm footage showing the destruction of a German Mark V Panther tank in the cathedral square of downtown Cologne. The Panther was struck by three 90mm rounds from an M-26 Pershing tank of E Co, 32nd Armored Regiment, 3AD. Minutes before this encounter, the Panther had destroyed a 3AD Sherman tank, killing three of its five crewmen.

Bates was positioned on the mezzanine of a bombed out office building about 100 yards from the Panther as events unfolded. Shot at the standard 24 frames per second with relatively grainy, b&w, 16mm film, the image quality was susceptible to any jarring, hand movement, or subject movement. As a result, a number of frames suffered from blurring or mis-aiming, which is understandable in a combat situation. Bates won a Bronze Star that day for his photography, based primarily on this remarkable movie sequence."

Hälsningar,

/ Hooka-Hey

Jimmy_pa
Ny medlem

Inlägg av Jimmy_pa » 21 december 2004, 12:37

Discovery channel är en bra kanal att hålla utkik på om du vill se krigsdokumentärer.

Jag vet att det finns en dokumentärfilm om Pearl Harbor. Jag har inte sett den själv. Men jag antar att det finns mycket "äkta" klipp i den. Den heter "Pearl Harbor" (precis som spelfilmen). Jag tror till och med att den står bland spelfilmerna om du går in i en videobutik.

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 21 december 2004, 19:33

Det finns ett klipp från Berlin på en grupp ryska soldater/( 5 stycken) som rycker fram, de lägger sig ned för att ta betäckning, men bara 4 reser sig upp levande.

Jag har även sett i en dokumentär om Kursk från Discovery när en Rysk kulspruta filmas, och sedan filmas några soldater som ranlar ihop längre bort...

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 21 december 2004, 19:58

panzerIV skrev:Det finns ett klipp från Berlin på en grupp ryska soldater/( 5 stycken) som rycker fram, de lägger sig ned för att ta betäckning, men bara 4 reser sig upp levande.

Jag har även sett i en dokumentär om Kursk från Discovery när en Rysk kulspruta filmas, och sedan filmas några soldater som ranlar ihop längre bort...
Någon länk kanske?

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 25 december 2004, 00:43

Det första klippet finns med på Gladiators of World War 2: Waffen SS utgiven av BBC tror jag...

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 25 december 2004, 04:17

Det finns en film från 1922 baserad på film material som upptogs vid Skagerakslaget 1916. Den heter "The battle of Jutland", har sett lite klipp från den på bla Discovery, har sökt den med ljus och lykta på DVD marknaden, men stumfilm är svårt att få tag i.

Skriv svar