OBS!! Hitlers bödlar - Heydrich - bödeln

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

OBS!! Hitlers bödlar - Heydrich - bödeln

Inlägg av Martin Tunström » 22 juli 2004, 11:58

På måndag den 26 juli visar Tv4 tredje delen i deras dokumentärserie om SS kl: 22:35.
Heydrich var den blonda besten

Bild
Bildkälla: jewishvirtuallibrary.org]

Reinhard Heydrich var en av Hitlers närmaste män. Han kallades den blonda besten och det var han som beordrade massutrotningen av judarna. I kvällens avsnitt av Hitlers bödlar frågar man sig varför.

Hitler kallade Reinhard Heydrich mannen med stålhjärtat eller den blonda besten. Reinhard Heydrich var chef över säkerhetspolisen och det var han som skissade fram en slutlig lösning för att bli av med den judiska befolkningen. Han förberedde ett förvisningsprogram som skulle utrota judar från hela Europa och skapade den infrastruktur som krävdes för ändamålet. Planen, som kallades Operation Reinhard, började gälla sommaren 1941. Samtidigt utnämndes han till ställföreträdande riksprotektor i Böhmen-Mähren, där han ansvarade för terrorn mot tjeckerna.

Den 27 maj 1942 utsattes Heydrich för ett attentat av tjeckiska agenter som kastade en bomb mot hans bil. Åtta dagar senare dog Heydrich. Som hämnd för mordet lät nazisterna mörda alla män över 16 år i den lilla tjeckiska byn Lidice samt deportera alla kvinnor och flickor. Man förstörde dessutom hela orten.

Vad drev Heydrich att mörda och vilja utrota samtliga judar? I kvällens avsnitt av Hitlers bödlar försöker man få svar på frågan med hjälpa av filmsekvenser, foton och dokumentation från hans privata liv.

Hitler på ett nazistmöte i Nürnberg.

Hitlers bödlar är en tysk dokumentärserie från 2003 i sex delar.

SS, eller Schutzstaffeln som förkortningen står för, var en av Nazitysklands mest fruktande organisationer. Från att, till en början, ha varit en mindre livvaktsstyrka för Adolf Hitler utvecklades SS bara på några år till att bli ett av vår tids mest ondskefulla terrororganisationer. I programmet berättar ögonvittnen, som först nu, när deras liv närmar sig slutet, för första gången om de händelser som sände miljoner människor i döden.

De sex programmen har titlarna: Maktkampen, Himmlers galenskap, Heydrich - bödeln, Dödskalleförbanden, Waffen-SS och Odessa.
Källa: Hitlers bödlar - Heydrich - bödeln.

/Martin

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 22 juli 2004, 14:39

Ska bli intressant, Heydrich har fascinerat mig ett tag.

/A

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 22 juli 2004, 14:55

Som Göring sa: Himmler har faktiskt en hjärna, den heter Heydrich.

Och Churchill : Reinhard Heydrich är Tysklands farligaste man.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 22 juli 2004, 15:13

Passa även på att hyra denna!

viewtopic.php?t=517&highlight=reinhard+heydrich

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 25 juli 2004, 18:50

Drar upp tråden, då avsnittet börjar i morgon, så att ni inte missar det.

/Martin

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 26 juli 2004, 23:41

jaha...vad säger ni om dagens avsnitt? Jag tycker det var bra, kort och gott. Bara några störande smågrejer, varje avsnitt har varit bättre än det förra hittills. Eller?

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 26 juli 2004, 23:58

Jag tycker serien är väldigt tråkig och grundläggande faktiskt. Jag orkade inte se hela programmet i dag utan gick lite fram och tillbaka. Tveksamt om jag tittar på det nästa vecka, beror på om jag har nåt annat att göra. Dessa tre första avsnitt har ju i princip handlat om samma sak (ja, jag vet att andra avsnittet var inriktat på Himmler och detta avsnitt på Heydrich, men ändå) och samma ord/fraser används. Nä, bättre dokumentärer finns ju, minst sagt.

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 27 juli 2004, 00:04

"Reinhard Heydrich var en av Hitlers närmaste män. Han kallades den blonda besten och det var han som beordrade massutrotningen av judarna. I kvällens avsnitt av Hitlers bödlar frågar man sig varför. "

Ja, något svar till tittarna ges inte eller några förklaringar till varför han tänkte som han tänkte och hur andra tänkte. Frågan <<varför??>> kan man ställa men man vill inte försöka svara eller analysera, kontemplera.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 27 juli 2004, 00:24

M.Wittmann skrev
Jag tycker serien är väldigt tråkig och grundläggande faktiskt.
som vi sa förra veckan, självklart är den grundläggande. Väntar man sig något annat blir man förstås besviken.
M.Wittmann skrev
Tveksamt om jag tittar på det nästa vecka, beror på om jag har nåt annat att göra.
ja, men har man inte nåt annat att göra kan man lika gärna se det. Går inte nåt annat som är mycket bättre direkt...
M.Wittmann skrev
Nä, bättre dokumentärer finns ju, minst sagt.
Jo, och bra mycket sämre också kan jag lova...serien "Hitler" på discovery till exempel.

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 27 juli 2004, 13:29

Lite OT men något jag reagerade på var att den där nunnan avrättades genom halshuggning. Hade ingen aning om att denna avrättningsmetod användes i västvärlden så pass sent. Hur vanligt var det egentligen med halshuggning vid den tiden och hur många nationer använde sig av det?

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 27 juli 2004, 17:20

Precis som M.Wittman hade även jag förväntat mig lite mer av dokumentären. Den var relativt kort men bra men gav liksom ingenting sensationellt.

/A

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 27 juli 2004, 17:52

Anton Severin skrev:Lite OT men något jag reagerade på var att den där nunnan avrättades genom halshuggning. Hade ingen aning om att denna avrättningsmetod användes i västvärlden så pass sent. Hur vanligt var det egentligen med halshuggning vid den tiden och hur många nationer använde sig av det?
Denna metod användes i Tredje Riket. Bla. användes den mot de vita rosen medlemar som dömdes till döden.

/Martin

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 juli 2004, 18:04

Dokumentären tog upp det mest elementära, men det kom inte fram så värst mycket mer än att han har 1) en god familjefar och skicklig violinist, och 2) administratör av det största folkmordet i Europa. En ganska tunn soppa - efter programmet var han fortfarande en gåta. Fanns det inte fler vittnesmål från hans familj att tillgå, eller personliga brev kontra brev i tjänsten?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 27 juli 2004, 19:52

Håller med dig angående den bristande kvalitén. Det gav inte så mycket med att ständigt titulera Heydrich som "brottsling" så fort hans namn nämndes. Heydrichs son lever fortfarande, varför han inte var med i dokumentären kan ha flera olika förklaringar. Det bör betänkas hur känsligt detta ämne är i Tyskland samt att det är Guido Knopp som ligger bakom dokumentären. Detta kan vara bakomliggande orsaker till hans frånvaro.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 27 juli 2004, 20:30

apropå nåt liknande, så har jag sett mussolinis son i en dokumentär någon gång.

Skriv svar