Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
På måndag den 19 juli visar Tv4 andra delen i deras dokumentärserie om SS kl: 22:35.
Heinrich Himmler var högste chef för SS
[Bildkälla: militariacollection.com]
Det andra avsnittet av Hitlers bödlar fokuserar på Heinrich Himmler som var högste chef för SS. Himmlers namn blev synonymt med ondska och hans ledarskap präglades av en känslokall effektivitet samtidigt som han blandade sin starka antisemitiska övertygelse med mysticism.
Heinrich Himmler var så kallad Reichsführer för SS och blev sedemera också chef för det fruktade Gestapo.
Himmler var ansvarig för dödspatrullerna och koncentrationslägren. Han inspekterade personligen de veritabla mordfabrikerna och fick dagligen rapporter om antalet mördade. Förintelsen under hans ledning genomfördes på ett iskallt systematiskt och effektivt sätt och han var ökänd som en skräckens administratör.
Redan 1924 skrev han att den rena tyska rasen måste bevaras och eftersom han hade studerat agronomi och själv bedrivit hönsuppfödning överförde han sin kunskap och metoder om djuravel till sina försök att skapa en arisk ras. Himmler såg "sitt" SS som kärnan till framtidens hjälteras och uppmuntrade SS-soldaterna att avla ariska barn med kvinnor med de rätta egenskaperna i de ockuperade länderna.
När en forskare upptäckte att en av Himmlers förfäder hade ansetts vara häxa och brändes på bål blev han maniskt intresserad av svart magi. Han lät alltid en spåman vara delaktig i sina beslut och han genomförde pseudo-religiösa ceremonier vid Wewelsburg, där SS hade en viktig mötesplats. Himmler var dessutom övertygad om att han var en reinkarnation av en av det tyska rikets första kungar - kung Henrik I.
Hitlers bödlar är en tysk dokumentärserie från 2003 i sex delar.
SS, eller Schutzstaffeln som förkortningen står för, var en av Nazitysklands mest fruktande organisationer. Från att, till en början, ha varit en mindre livvaktsstyrka för Adolf Hitler utvecklades SS bara på några år till att bli ett av vår tids mest ondskefulla terrororganisationer. I programmet berättar ögonvittnen, som först nu, när deras liv närmar sig slutet, för första gången om de händelser som sände miljoner människor i döden.
De sex programmen har titlarna: Maktkampen, Himmlers galenskap, Heydrich - bödeln, Dödskalleförbanden, Waffen-SS och Odessa.
Källa: Hitlers bödlar - Himmlers galenskap.
Länktips:
•
Himmlers borg Wewelsburg >>
•
Fakta om SS >>
/Martin
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
Drar upp denna tråd. då avsnittet visas idag, så att ni inte glömmer.
/Martin
-
Golden_boy
- Medlem
Rätta mig om jag har fel nu men var det inte så att himmler var homosexuell..elle var det SAs ledare..bara undra hur han kunde få vara ledare,de visste ju om att han var gay...det strider ju ngt otroligt emot nazismens regler....
/Viktor
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
Nej, Himmler var inte homosexuell däremot var ledaren för SA, Ernst Röhm, det.
/Martin
-
Perra
- Medlem
Himmler var verkligen inte homo, du tänker på Röhm som var SA:s ledare ja. Himmler hade, som programmet berättar fru och barn. För övrigt var fler av nazistpartiets första ledare homosexuella, inte bara Röhm. Det blev ett bekymmer först senare.
-
maal
- Medlem
Sicken sunkig dokumentär, dom sa i början att den var tysk. Det har jag svårt att tro, verkar mer amerikansk än något annat. Förmodligen inköpt från History Channel, det känns så, samma usla spekulativa ton.
-
Perra
- Medlem
självklart är det en bombastisk och spekulativ ton, alltid. Men det går ju inte att föringa dåden på något vis heller. Jag tyckte den var bättre än förra veckan och mycket bättre än de avsnitt jag sett om honom på discovery tidigare. Alltid intressant att höra bandupptagningar osv, särskilt att höra sådant man tidigare bara läst att han sagt. Det här var helt klart godkänt, tycker jag trots allt.
Rascher, för övrigt, var en av de mest skrupelfria och brutala herrar man kan tänka sig. Kan ju tillägga om någon är intresserad att han föll sedan själv i onåd hos Himmler, då det kom fram att han och hans fru rövat bort de barn som de hade. Himmler hade verkligen trott att Raschers fru fött barn vid 48 års ålder. Blev bestört och lät de båda sitta i det läger som de tidigare utfört sina expriment i. Strax före krigslutet mördades de förstås.
-
Bilagor
-

- En bild med bra färgkvalitet.
- Himmler.jpg (42.99 KiB) Visad 3317 gånger
Senast redigerad av 1
Perra, redigerad totalt 20 gånger.
-
B Hellqvist
- Redaktör emeritus
-
Kontakt:
maal skrev:Sicken sunkig dokumentär, dom sa i början att den var tysk. Det har jag svårt att tro, verkar mer amerikansk än något annat. Förmodligen inköpt från History Channel, det känns så, samma usla spekulativa ton.
Vadå spekulativt? Det var ju knappast några okända fakta som presenterades, och det faktum att man fått flera av de som träffat honom att ställa upp i intervjuer höjde avsnittet över HC-dokumentärerna.
-
maal
- Medlem
B Hellqvist skrev:maal skrev:Sicken sunkig dokumentär, dom sa i början att den var tysk. Det har jag svårt att tro, verkar mer amerikansk än något annat. Förmodligen inköpt från History Channel, det känns så, samma usla spekulativa ton.
Vadå spekulativt? Det var ju knappast några okända fakta som presenterades, och det faktum att man fått flera av de som träffat honom att ställa upp i intervjuer höjde avsnittet över HC-dokumentärerna.
Det är ju sant, de bemödade sig om att faktiskt intervjua folk som träffat Himmler och var med när det begav sig, det är positivt. Men det är tonen i de här dokumentärerna jag stör mig på, svårt att förklara men det känns som varje mening byggs för att vara en "cliffhanger" och ska få folk att til varje pris stanna kvar trots att det inte presenteras någon ny avslöjande fakta. Som sagt svårt att förklara...
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
Jag blev oerhört uttråkad under dokumentären, kanske främst för att Discovery Channel visat en nästan identisk dokumentär med exakt samma info som denna.
Gillade hur som helst inte förra veckans avsnitt heller. Det framkom inget nytt, och de flesta intervjuer har man sett på Discovery sen tidigare.
Rösten som berättar låter också löjligt övertydlig och verkar vara anpassad för 7-åringar som inte förstår om man pratar "normalt".
-
Perra
- Medlem
M. Wittmann skrev
Gillade hur som helst inte förra veckans avsnitt heller. Det framkom inget nytt, och de flesta intervjuer har man sett på Discovery sen tidigare.
nä förra veckans var inte särskilt bra. Att det ska framkomma några nya saker kan mna kanske inte begära. De här dokumentärerna är ju till för att tjäna pengar och "utbilda" folket i stort. Inte kanske främst riktat till oss petiga kritiker på skalman...

.
Dock tycker jag att den här var bättre som sagt, han polacken som berättade att han suttit i Himmlers knä, är ju inga nyheter som får en att sätta kaffet i vrångstrupen. Men är ändå lite kuriosa som kan vara kul att höra.
M. Wittmann skrev
Rösten som berättar låter också löjligt övertydlig och verkar vara anpassad för 7-åringar som inte förstår om man pratar "normalt".
haha...ja jag har också irriterat mig på det, men det gäller ju att vara så dramatisk som möjligt!
-
B Hellqvist
- Redaktör emeritus
-
Kontakt:
Det mest anstötliga med TV4 är nog ändå att efter bilder på SS experiment på fångar (avslutade med en bild föreställande en öppnad skalle med hjärnan blottlagd), så gör man ett avbrott för reklam. Andra världskrigets grymmaste brott omvandlade till utfyllnad mellan reklamspottar...