OBS!! Hitlers bödlar - Maktkampen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

OBS!! Hitlers bödlar - Maktkampen

Inlägg av Martin Tunström » 8 juli 2004, 02:06

På måndag den 12 juli visar Tv4 dokumentärserien om SS kl: 22:35.
Maktkampen mellan Hitlers mannar

Bild
[Bildkälla: smb.nu]

Den nazistiska topporganisationen SS, eller Schutzstaffeln, startade den 30 juni 1934. Det var nämligen då som Adolf Hitler beordrade sina mannar att döda ledarna i den konkurrerande organisationen SA. Något senare stod SS kvar som den organisation som blev en av Nazitysklands mest fruktade.

Det första avsnittet av Hitlers bödlar handlar om vad som hände sommaren 1934, den 30 juni närmare bestämt. Det var kvällen då Hitler beordrade sina mannar i SS att döda de ledare som arbetade inom det nazistiska elitförbandet, SA. Natten, som kallas de långa knivarnas natt, var avgörande för att SS till sist blev en av de mest fruktade organisationerna inom Nazisttyskland. Den som banade väg för den nyvunna makten var ledaren för SA, Ernest Röhm.

Redan före den aktuella natten gjorde rykten gällande att något skulle iscensättas för att eliminera SA. Hitler såg också till att splittra den kår av unga män, de så kallade brunskjortorna, ett antal män som stod en bit utanför det lagliga samhället.

Den 30 juni var det så dags. De män som fanns inom SS-enheten samt flera polisstyrkor intog SA-högkvarteret i Bad Wiessee. Hitler informerade sin tidigare nära vän Röhm att han var arresterad. De som han tidigare hade förskjutit, "brunskjortorna" gjorde allt för att göra Hitler till viljes. En våg av terror och våld startade. Ingen vågade göra motstånd mot den nya regimen. Bland dem stod Hitlers tidigare kompanjoner Gregor Strasser och den tidigare kanslern för det tredje riket, Kurt von Schleicher.

Den riktiga vinnaren efter maktkampen var SS och riksfüren Heinrick Himmler. SS mål var att bli en nazistisk elitstyrka, en ledande organisation som blint lydde sin ledare, Adolf Hitler. En ringa och mycket lojal skara män blev utvald att ingå i styrkan. SS-männen litade blint på sin ledare och gjorde allt han sa. Deras väg kantades av terrorism, våld och folkmord. Maktkampen ledde till att de som vann snart begick de värsta handlingarna i modern historia.

Hitlers bödlar är en tysk dokumentärserie från 2003 i sex delar.

SS, eller Schutzstaffeln som förkortningen står för, var en av Nazitysklands mest fruktande organisationer. Från att, till en början, ha varit en mindre livvaktsstyrka för Adolf Hitler utvecklades SS bara på några år till att bli ett av vår tids mest ondskefulla terrororganisationer. I programmet berättar ögonvittnen, som först nu, när deras liv närmar sig slutet, för första gången om de händelser som sände miljoner människor i döden.

De sex programmen har titlarna: Maktkampen, Himmlers galenskap, Heydrich - bödeln, Dödskalleförbanden, Waffen-SS och Odessa.
Källa: Maktkampen mellan Hitlers mannar

/Martin
Senast redigerad av 3 Martin Tunström, redigerad totalt 13 gång.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 8 juli 2004, 10:10

Man, tackar. Jag missar i vanliga fall allt av värde på TV.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Re: OBS!! Hitlers bödlar

Inlägg av Tomas Ibsen » 8 juli 2004, 10:47

Martin Tunström skrev:På måndag den 12 juni visar Tv4 dokumentärserien om SS kl: 22:35.
Jag hoppas du menar juli, annars är det väl lite gammal info? ;) :)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 juli 2004, 11:46

Tomas Ibsen skrev:
Martin Tunström skrev:På måndag den 12 juni visar Tv4 dokumentärserien om SS kl: 22:35.
Självklar, tack. :wink:

/Martin

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 8 juli 2004, 12:36

Går inte den här serien i repris, har för mig att jag har sett den förut...?? :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 8 juli 2004, 14:36

Martin Tunström skrev:
Tomas Ibsen skrev:
Självklar, tack. :wink:

/Martin
Det är lurre. :D Alltid kul att hjälpa lite. Nä, nu ska jag läsa på lite om vinterkriget så jag vet lite mer. :) Borde dammsuga, men jag är sjuk. (på riktigt faktsigt. Äter nog upp all glass istället.)

Det här är kanske något man skulle ta och se på måndag. :D

/Tomas

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 8 juli 2004, 18:59

Bäst att ladda videon. Tack för tipset, Martin! :)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 11 juli 2004, 15:06

Drar upp tråden så alla vet att dokumentären är i morgon.

/Martin

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 12 juli 2004, 18:17

Serien är ju visst skapad av Guido Knopp (som många av dem andra 3:e riket dokumentärer TV4 visar?) som visst här på Skalman har beskrivits som Tysklands svar på Bosse Schön.

Någon som vet varför?

Ska bli intressant att se på i vilket fall som helst!

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 12 juli 2004, 19:10

Jonteman,

Kolla in den här tråden om boken "SS - Ondskans Mäktiga Redskap":

SS Ondskans Mäktiga Redskap av Guido Knopp ute nu

/Martin

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 juli 2004, 20:52

Guido Knopp... Låt mig gissa... programmet kommer att kalla SS-männen både för "vanliga tyskar" och "grymma och perverterade", allt i den masochistiska stil som utmärker Knopps dokumentärer. Det ska bli intressant att se vad som visas. Och när ska TV4 lägga av med att kalla allt för "Hitlers ...."? Börjar lukta "Det våras för..."-varning. Fast en sak är säker: Adolf har varit död i 59 år, men han säljer fortfarande. Underhållningsindustrin är honom ett stort tack skyldig. ;)

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 12 juli 2004, 21:02

B Hellqvist skrev:Och när ska TV4 lägga av med att kalla allt för "Hitlers ...."? Börjar lukta "Det våras för..."-varning. Fast en sak är säker: Adolf har varit död i 59 år, men han säljer fortfarande. Underhållningsindustrin är honom ett stort tack skyldig.
Varumärket Adolf Hitler är självgående :)

MVH

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 12 juli 2004, 21:06

B Hellqvist skrev:Och när ska TV4 lägga av med att kalla allt för "Hitlers ...."? Börjar lukta "Det våras för..."-varning.
Har jag bara drömt att något humorgäng har drivit med det redan? Hitlers skolkamrater, Hitlers komfirmationspresenter osv.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 12 juli 2004, 21:35

Hitler frisörer, Hitlers skomakare osv...jodå...var nåt humorgäng på radio som drev med det där nån gång. Till Tv4:s försvar kan nog sägas att det inte är deras påhitt i grunden, utan de utlänska bolag som gjort serierna.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 12 juli 2004, 23:24

Guido Knopp... Låt mig gissa... programmet kommer att kalla SS-männen både för "vanliga tyskar" och "grymma och perverterade", allt i den masochistiska stil som utmärker Knopps dokumentärer
Tycker att det låter som en ganska korrekt beskrivning av SS?

Skriv svar