Troy
Troy
Visst är han söt, Brad Pitt när han står med spänd mage och går iland i trojas stränder fullt i klädd siin myrmidon dräkt och slår ijhjäl alla? eller?
Tycker att det var en rätt bra film förutom att maan borde visat att Akilles var mer odödlig! Han fick ju inte ett enda sår som kunde läkts "mirakulöst", tills pilen i foten.
Det som däreemot förstörde filmen enligt min åsikt, håll för ögonnen ni som int sett filmen, var när brads flickvän dödar Agamemnon, som inte alls dog så.. Nån som ka accepetera det slutet.
Så lär det väl komma en efterföljare, odyssén undra hur hollywood ska kunna kompirimera ihop den sagan...
/Max
Tycker att det var en rätt bra film förutom att maan borde visat att Akilles var mer odödlig! Han fick ju inte ett enda sår som kunde läkts "mirakulöst", tills pilen i foten.
Det som däreemot förstörde filmen enligt min åsikt, håll för ögonnen ni som int sett filmen, var när brads flickvän dödar Agamemnon, som inte alls dog så.. Nån som ka accepetera det slutet.
Så lär det väl komma en efterföljare, odyssén undra hur hollywood ska kunna kompirimera ihop den sagan...
/Max
- Usquebaugh
- Medlem
ursäkta om ja är helt vilse i den grekiska mytologin men var denna aeneieehgas med i filmen?Stefan skrev:Ja, på tal om uppföljare, så Aeneiaden vore rätt läckert, alltså myten om när spillror av trojanerna ledda av Aeneas (med sin far på ryggen) går på långvandring, hamnar efter ett antal äventyr i det vi kallar idag för den italienska stöveln - och grundar Rom...
/Max
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Re: Troy
Skulle inte tro det... Micheal Caine skulle varit XX antal år yngre och manusförfattarna XX gånger historieintresserade. Då skulle det vara värt att se.Fiskebat skrev:Visst är han söt
Som det är nu verkar det inte vara något. Kan ju bero på att jag per automatik avskyr allt som andas Brad Pitt och dylika skådisar. Men men...
Hoppas ni andra normala tycker den är bra. Själv ska jag se Konungens Återkomst en tredje gång på söndag har jag bestämt.
Fiskebat. Tja, om Aeneas är med i filmen vet jag inte, jag har inte sett filmen. Men Homeros skrev om honom, att han så småningom blev inblandad i kriget och kom till trojanernas hjälp, och näst intill Hektor blev han den främste kämpen bland Trojas försvarare. Så han borde ju finnas i filmen....
Aeneas far som han då bär med sig på ryggen är Anchises. (sök således på Aeneas och Anchises, så hamnar du rätt).
Modern var f.ö. gudinnan Afrodite.
Aeneas far som han då bär med sig på ryggen är Anchises. (sök således på Aeneas och Anchises, så hamnar du rätt).
Modern var f.ö. gudinnan Afrodite.
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
Aeneas är inte med i filmen, möjligen två sekunder, jag kommer inte ihåg vad den snubben som var med där i slutet hette... Till min stora fövåning måste jag säga att Brad Pitt var en positiv överraskning till skillnad från Orlando Bloom som är bäst på att se skräckslagen ut. Filmen följer verkligen inte Homeros berättelser särskilt bra, men filmen är så pass stor att den går i land enbart på att allt är så stort. En ganska bra film helt enkelt men inget man längtar efter att se igen, och igen, och igen... Tröja får 3 Junker88:or av 5 möjliga.
#spoiler#
Sedan tror jag att filmen är ett försök att ge en "naturlig" förklaring till hur myten om Akilles odödlighet kommit till. Han var inte odödlig egentligen, men eftersom krigarna hittade honom med endast en pil i foten på slutet så uppkom myten om att han endast kunde dödas genom att träffas där.
Mvh Johan
#spoiler#
Sedan tror jag att filmen är ett försök att ge en "naturlig" förklaring till hur myten om Akilles odödlighet kommit till. Han var inte odödlig egentligen, men eftersom krigarna hittade honom med endast en pil i foten på slutet så uppkom myten om att han endast kunde dödas genom att träffas där.
Mvh Johan
Wreezig. Det finns tydligen flera författare som skrev om Aeneas - så säkert även om Troja, men de har ju rimligt sett allihopa läst sin Homeros. Så deras källvärde är osäkert.
Men ifall Homeros berättelse har baserats på en äkta muntlig tradition kan dessa senare antika författare ju kanske fångat upp ekon av incidenter som inte Homeros tog upp??
Men Trojas nerbrända murar har ju blivit upphittade, så uppenbarligen finns det ett korn av historisk sanning i storyn.
Men ifall Homeros berättelse har baserats på en äkta muntlig tradition kan dessa senare antika författare ju kanske fångat upp ekon av incidenter som inte Homeros tog upp??
Men Trojas nerbrända murar har ju blivit upphittade, så uppenbarligen finns det ett korn av historisk sanning i storyn.
J. Björkman skriver
Det skulle då utan vidare förklara varför en frisk, stark man i sina bästa år dör av en pil i hälen...
Och dessutom varför hans moder kostade på honom en extra fin rustning...
Intressant. Läste häromdagen någonstans om användning av giftpilar. (det är tydligen därför de grekiska källorna skriver ofta om svart blod efter pilsår). Tydligen användes de friskt även i Troja.Sedan tror jag att filmen är ett försök att ge en "naturlig" förklaring till hur myten om Akilles odödlighet kommit till. Han var inte odödlig egentligen, men eftersom krigarna hittade honom med endast en pil i foten på slutet så uppkom myten om att han endast kunde dödas genom att träffas där
Det skulle då utan vidare förklara varför en frisk, stark man i sina bästa år dör av en pil i hälen...
Och dessutom varför hans moder kostade på honom en extra fin rustning...
För er som inte sett filmen: Gå se!
Den var mycket bra action
, men blev faktist lite tråkig när man försöker göra filmen lite mera seriös genom prat om "heder och krig och bla bla bla"...
Men filmen var bra gjord och mycket bra filmad men inte enligt min mening så hemskt spännande, man kunde nästan gissa hur den slutar....
Speciall efekterna och handlingen var helt yeees!
Men min åsikt kanske är sån som den är pga att jag hade den sista timmen hemsk nöd att använda toaleten (efter att ha drukit en stor cola)
Så tips drick inte förre bion eller under reklamen...
Superfinnen ger som poäng: 3 stjärnor av 5 alltså:
och
//Superfinnen
Den var mycket bra action
Men filmen var bra gjord och mycket bra filmad men inte enligt min mening så hemskt spännande, man kunde nästan gissa hur den slutar....
Speciall efekterna och handlingen var helt yeees!
Men min åsikt kanske är sån som den är pga att jag hade den sista timmen hemsk nöd att använda toaleten (efter att ha drukit en stor cola)
Superfinnen ger som poäng: 3 stjärnor av 5 alltså:
//Superfinnen
- Usquebaugh
- Medlem
Har nu också sett filmen och tycker att den står bra som actionfilm, däremot är ju överensstämmelsen med boken svag.
En undran: Man får ju aldrig någon direkt förklaring till varför Akilles är med i kriget och varför han i så fall skulle slåss för grekerna, han och hans trupper kan väl snarast ses som en sorts legoknektar (kanske för att han litade på och respekterade Odysseus?). Nu har jag inte läst hela boken, men var Akilles hat mot Agamemnon så stort som de försöker framhävda och i så fall varför?
/A
En undran: Man får ju aldrig någon direkt förklaring till varför Akilles är med i kriget och varför han i så fall skulle slåss för grekerna, han och hans trupper kan väl snarast ses som en sorts legoknektar (kanske för att han litade på och respekterade Odysseus?). Nu har jag inte läst hela boken, men var Akilles hat mot Agamemnon så stort som de försöker framhävda och i så fall varför?
/A
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt: