HOI - Sovjetunionen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
M Corleone
Medlem

HOI - Sovjetunionen

Inlägg av M Corleone » 9 maj 2004, 18:41

Hej, är det någon som har några tips när man spelar Sovjetunionen?

Är framme vid 1938, forskar mycket på infanteri, pansar och landkrigsföring. Har annekterat Persien och Afganistan för att skydda min södra gräns och Estland och Lettland för att skydda Leningrad. Har fått med Rumänien i min allians och jobbar hårt på att få med Bulgarien, Finland och Jugoslavien också.

Alla tips välkomna/M Corleone

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 9 maj 2004, 20:40

Satsa mycket på tactical bombers. Men helst av allt ska du bara pumpa massor med infanteri. Ha åtminstonde 30 infanterister i varje angränsande provins till tyskland när kriget bryter ut. + lite extra som du kan anfalla med!

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 9 maj 2004, 20:49

Ursäkta en fåkunnig man men vilket spel pratar ni om??

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 9 maj 2004, 20:59

maal skrev:Ursäkta en fåkunnig man men vilket spel pratar ni om??
Hearts of Iron.

/Marcus

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 9 maj 2004, 21:08

Tackar....

Von Nilsson
Medlem

Inlägg av Von Nilsson » 9 maj 2004, 21:15

När jag spelar som Sovjet, brukar jag bygga ut mina försvarslinger mot väst dvs, mot polen och Rumänien. Tycker ni att der är bra eller?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 10 maj 2004, 13:44

Ju mer man rustar upp mot tysken desto bättre.
Man får ju inte bättre IC fast man bygger fabriker. Jag byggde fabriker två omgånger, inget hände, den tredje kom det mer IC, och då är ju nästan Fritz på väg att ta Polen... Och då hinner man inte bygga mycket...

M Corleone
Medlem

Inlägg av M Corleone » 10 maj 2004, 14:10

Är det bättre att möta tysken vid gränsen eller att locka han längre in och sedan satsa på att skära av hans arméer?

Har hittills satsat på att rusta upp försvaren runt Moskva, Leningrad, Stalingrad och Sevastopol med befästningar och luftvärn eller hade det varit bättre att rusta vid gränsen och möta ett angrepp där istället?

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 10 maj 2004, 15:46

M Corleone skrev:Är det bättre att möta tysken vid gränsen eller att locka han längre in och sedan satsa på att skära av hans arméer?

Har hittills satsat på att rusta upp försvaren runt Moskva, Leningrad, Stalingrad och Sevastopol med befästningar och luftvärn eller hade det varit bättre att rusta vid gränsen och möta ett angrepp där istället?
Utgår ifrån att du menar scenariot som startar 1936? Följande har funkat för mig i alla fall:

Utnyttja floderna en bit in i landet. Befäst provinserna bakom, landbefästningar minst nivå 4 (har jag för mig) + så mycket luftvärn du hinner. De floder jag pratar om är de som sträcker sig från Östersjön till Svarta Havet och nästan möts i Vitebsk-provinsen.

På sikt är det en bra idé att släppa in tysken selektivt, men inte dag 1. Fördröjnings- och utnötningsstrid är temat de första månaderna åtminstone.

I min erfarenhet är befästningsnivån redan tillräcklig i storstäderna, däremot ska man bygga så mycket luftvärn som möjligt där.

Övrigt - bygg drösvis och åter drösvis divisioner standardinfanteri utan brigader. Bygg inga stridsvagnsdivisioner innan du kan producera åtminstone Improved eller Advanced Medium Tank 70mm. Koncentrera forskningen för att nå detta mål, samt på infanteriteknologi och land-doktriner. Flyg och flotta behövs inte, flottan kan du skrota för att spara resurser. Jaktflyg kan iofs vara trevligt att ha om du har forskningsresurser över, men är absolut inte kritiskt och bör stå tillbaka för den arméorienterade forskningen.

Du bör ha hunnit tillräckligt långt i stridsvagnsforskningen något år innan kriget börjar, då kan du börja bygga bygga stridsvagnsdivisioner parallellt med ytterligare drösvis och åter drösvis av infanteri (totalt är 250-300 infanteridivisioner ingen orimlig siffra). Infanteridivisionerna grupperas lämpligen längs gränsen i dubbla led så att inte tyskarna kan blitza sig igenom enkelt. 12 divisioner och en bra ledare per armé, 1 armé per provins. Retirera vid behov, tyskarna har en tendens att vara grymt övermäktiga i början, men se till att inte släppa dem över floderna eller in i Vitebsk. Fortsätt hela tiden att bygga infanteridivisioner, det går åt en del i början.

När du har byggt 24-36 stridsvagnsdivisioner (möjligen med ingenjörsbrigader om du tycker det blir för färglöst annars), kan du klumpa ihop dessa till 2-3 pansararméer och ge en var till Zjukov och Konev. Utnyttja till en början pansaret i försvarsstrid, för att snabbt förstärka hotade områden, efter ett tag kan du börja anfalla och ringa in tyskar i Vitryssland, Ukraina och Polen.

Sedan kan du gå vidare och måla resten av Europa och eventuellt andra kontinenter röda. :)

Henrik

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 10 maj 2004, 22:34

Det där med simpla infanterister är nyckeln!

USSRs manpower är så otrolig att det är händer! Har hänt att man slagit upp 99 divisioner med infaterister lite då å då.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 10 maj 2004, 22:41

Ursäkat om jag lånar tråden lite :D

Skulle Ni säga att detta är en av de bättre strategi spelen(W2)som finns på marknaden?

Det jag är ute efter är ett spel ungefär som fanns på gamla hedliga tiden typ Risk för de som kommer ihåg det.

Finns det något annat i samma klas som Ni kan rekomendera, såg att detta har funnits ett tag så nått nytt borde väl finnas?

/Mr X

ps.längtar tills Pazer kommer

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 10 maj 2004, 23:58

JAg brukar köra som så att jag har så mycket infanteri som jag bara kan mot gränsen till Tyskland, sen bygger jag ut stödjepunkter med befästningar. Så brukar jag ha ytterligare tre eller fyra arméer med enbart pansar och motoriserat infanteri, rörlighet kombinerat med slagkraft! Det funkar i alla fall på de lägre svårighetsnivåerna.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 11 maj 2004, 12:37

Om man inte har IC nog att göra allt detta då? Fast man byfger som fan?

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 11 maj 2004, 15:24

Uppbyggnad av IC bör endast ske i provinser som har 1 eller 2 i IC.

Eftersom det kostar halva provinsens IC i ett år att bygga ytterligare 1 IC så är återbetalningstiden för lång i provinser med IC 4+ och i provinser med IC 3 är den på gränsen.

Alltså bygg upp så att alla provinser har minst 3 i IC efter det kan man ignorera byggandet av IC.

Undantag: om en nation har problem med resurser så kan byggandet av IC vara ett sätt att inte slösa bort IC som skulle gått till spillo.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 11 maj 2004, 18:27

Och för Sovjet är det bättre att enbart bygga IC öster om Leningrad-Moskva-Stalingrad... De provinserna blir man inte av med så lätt.

Tomas - jo, det är svettigt. Som Sovjetspelare tvingas man hela tiden välja bort en massa skoj som man egentligen skulle vilja göra, framför allt på forskningssidan. Ett konkret tips som kanske redan är självklart för dig - absolut prio 1 i forskningen är den första datorn, de teknologier som leder till denna bör forskas fram så fort som det bara går.

Henrik

Skriv svar