Sämre kan det inte bli

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
maal
Medlem

Sämre kan det inte bli

Inlägg av maal » 5 april 2004, 13:41

Har precis sett Tears of the sun..... herre jävlar vad dålig den var. Kan det bli sämre? Kan bara komma på en sämre film jag sett och det är Heartbreak Ridge.

Vilka är era sämsta krigsfilmer??

SvenJohan
Medlem

Inlägg av SvenJohan » 5 april 2004, 13:47

Håller med! Den är lite fjantig..

Kassa krigs filmer finns det många av, t.ex. Pearl Harbor, Windtalkers och Black Hawk Down 8)

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 5 april 2004, 21:53

Vad var det som var dåligt med den då?

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 5 april 2004, 23:32

Solitaire skrev:Vad var det som var dåligt med den då?
Drama , Krig och Filosofi blandat till en smörja där ingen av dom framhävs. Den är väldig förutsägbar , Efter dom första 10 minutrarna vet du så gott som säkert vad som ska hända.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 april 2004, 23:38

Hmmm vad är det för fel med BHD?

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 6 april 2004, 00:14

Kanonerna på Navarone känns rätt patetisk idag när man ser den. Men den kom å andra sidan 1961. Fick se den först 1970 när jag fyllde 15. Då var den fantastisk.

Kanonerna fanns i verkligheten på ön Leros. Jag var där under en längre seglats med "grabbarna" 1989 i grekiska övärlden, tittade på fundamenten.

I närheten ligger den lilla, lilla men "monumentala staden" Lakki. Mussolini ockuperade Leros 1926. Staden, som är en by, är intressant, många futuristiska byggnader i monumental stil med gamla Rom som förebild längs kajen, dock obebodda och nedgångna.

Mitt i byn ligger en jätteaveny, sexfilig, en kilometer lång, kantad av palmer och monument, avslutas i en smal gammal typisk grekisk asfaltsväg. Där skulle segerparader hållas. (He, he!) Kändes helt overkligt att se den.

Vi hade förtöjt vid en annan mindre by. Längs kajen låg mindre byggnader i mer eller mindre gammal romersk stil med latinska deviser huggna i klassiska bokstäver ovanför dörrarna /\.

En av mina vänner talar italienska. När de gamla grekiska tanterna som satt framför husen fattade detta blev de så lyckliga så. Och började prata italienska:

" Hur stiliga de Italienska sjömännen var i sina vita uniformer vet ni inte. Och vilka vackra fartyg. Vi glömmer dem aldrig. Det var den bästa tiden här på ön. Sen dess har det bara gått utför."
Deras ögon lyste upp vid åminnelsen.

Där ser man. Gamla tanter på en liten grekisk ö som fortfarande var italienska fascister. Konstig värld.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Re: Sämre kan det inte bli

Inlägg av Djinghis Khan » 6 april 2004, 10:43

maal skrev:Har precis sett Tears of the sun..... herre jävlar vad dålig den var. Kan det bli sämre? Kan bara komma på en sämre film jag sett och det är Heartbreak Ridge.

Vilka är era sämsta krigsfilmer??
Oj oj det är många det...

Pearl Harbour (räknas det verkligen som en krigsfilm...?)
Den tunna röda linjen
Järnkorset
When trumpets fade
Apocalypse now
Braveheart
Döden på larvfötter
Last samurai (om den räknas)
Joan of Arc/ The Messenger (Luc Bessons film)

/DK M

Användarvisningsbild
Longsword
Medlem

Inlägg av Longsword » 6 april 2004, 11:58

Det jag störde mig mest på i Tears of the sun var lite vapentekniska saker.. Bruce´s aimpoint var ibland monterad bak och fram och i en scen syns det tydligt att det är airsoftversionen av M4:a som används, pga att "kuggen" på magasinet syns. (Highcap. mag.)

Det är tydligen vanligt att atrapper används i scener där man inte behöver skjuta med vapnena, men man eftersträvar väl inte att illusionen att det "är på riktigt" ska förstöras?

Sedan var det en del starka scener, som resten av filmen inte nådde upp till.
Storyn klarade inte sina egna ambitioner, i slutänden var den inte märkvärdigare än den typiska -80 tals krigsfilmen.

(imo. / för att öka på Svengelskan.)

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 6 april 2004, 12:09

Synd att det inte kan hända på riktigt bara, med politiskt stöd.

Nizze
Medlem

Inlägg av Nizze » 6 april 2004, 14:05

Djinghis Khan skrev
Apocalypse now
Braveheart
Döden på larvfötter
Var det recut versionen på Apocalypse now? Personligen tycker jag att den recutade versioenen är ganska långtråkig, men den är inte så dålig.(nån som vet vart man kan få tag i orginalversionen)
Braveheart är kanske inte så historisk korekt men det är endå en bra film.

Windtalkers därimot, det är den värsta smörja jag sett.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 6 april 2004, 14:07

Jag tycker att filmen Patton var helt värdelös och jag har fobi mott Amerikanska M-48 stridsvagnar med ett tyskt kors på :)

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 6 april 2004, 17:53

Djinghis: Apocalypse Now vet jag inte om jag skulle räkna som krigsfilm riktigt. Jag gillar den helt klart iaf. Den är helt klart inte nån enkel pangpang film.

Säg nån krigsfilm du anser vara bra...

Användarvisningsbild
GrillKrydda
Medlem

Inlägg av GrillKrydda » 6 april 2004, 21:18

When trumpets fade är ju så jäkla dålig. Har förträngt att jag såg den.

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem

Inlägg av Moxica » 6 april 2004, 23:00

Den tuna röda linjen tycker man antingen om eller hatar det beror väl helt och hållet på hur djupt man har lust att tänka när man ser den
Den är inte dålig bara tankeställande

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 7 april 2004, 07:21

Jonteman skrev:Djinghis: Apocalypse Now vet jag inte om jag skulle räkna som krigsfilm riktigt. Jag gillar den helt klart iaf. Den är helt klart inte nån enkel pangpang film.

Säg nån krigsfilm du anser vara bra...
Nej, mer en rök-rök film... Och så avskyr jag skådisen som spelar huvudpersonen. Jag gillar de lite äldre filmerna (inte för historisk korrekthet utan för handlingen) som Den stora flykten och filmer i den stilen. Men ja, jag har mycket höga krav

/DK M

Skriv svar