"Max"

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Pirre
Medlem
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

"Max"

Inlägg av Pirre » 23 mars 2004, 18:18

Den i Sverige relativt nya filmen "Max" kanske jag inte direkt rekommenderar, men jag vill ändå upplysa historieintresserade - speciellt de med förkärlek till "tänk om-diskussioner" - samt John Cusack-fans, om dess existens.

Filmens handling:
Max Rothman var en lovande konstnär innan han förlorade sin ena arm i första världskriget.
När han återvänder hem satsar han istället på en konsthandlarkarriär och öppnar ett framgångsriktigalleri. Han söker samtidigt efter nya talanger, och in i hans liv kommer en annan ung krigsveteran som dessutom är en excentrisk och lovande konstnär. Hans namn är Adolf Hitler.

Rothman imponeras av Hitlers konstnärliga förmåga och ambition, och försöker uppmuntra och vägleda honom till en framgångsrik karriär. Men den bittre och utfattige Hitler börjar snart tappa intresset för det konstnärliga och istället intressera sig för politik.
Något som skulle visa sig få ohyggliga följder...
http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_pro ... =&id=38273&

Garanterat inte en 100% historiskt korrekt film, men den var ändå inte mycket Hollywood som jag hade befarat.

Någon annan på Skalman som har sett den? Vad tyckte ni?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 23 mars 2004, 22:01

Om det var högerarmen han torskade så kan han ju inte "haila" :lol:

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 24 mars 2004, 07:50

SuperPalle skrev:Om det var högerarmen han torskade så kan han ju inte "haila" :lol:
...antalet judar som heilade var nog synnerligen begränsat i alla fall!

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem

Inlägg av Anders Widén » 24 mars 2004, 13:56

Så försöker vi hålla oss till ämnet.

//Anders

Skriv svar