"Viljans triumf" på Cinemateket i Stockholm

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Mad Hatter
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:54

"Viljans triumf" på Cinemateket i Stockholm

Inlägg av Mad Hatter » 28 mars 2002, 11:55

Den 22:a maj i Filmhuset i Stockholm visas Leni Riefenstahls film "Viljans triumf". Någon annan som planerar att se den? Själv har jag aldrig sett den förut, så detta kommer att bli extra intressant.
Till er som tänker se den, så kostar det 30:-, men då måste man ha medlemskap, vilket kostar runt 80:-.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 28 mars 2002, 12:38

Wiliam Blomström,

Otroligt nog så visades vissa av Leni Riefenstahls filmer på den österrikiska tv:n (ORF) för några ar sedan. Jag tror att det var när hon fyllde 100 (90?) år. Från filmen "Trumph des Willens" har jag tyvärr bara sett några klipp och eftersom jag inte är i Stockholm, så kan jag inte ta tillfället i akt och se filmen.

Här är dock en kort beskrivninmg av filmen i fråga:
Adevastatingly brilliant piece of film-making - Right from the opening sequence of Hitler descending from the skies, his plane shadowed against the clouds. The rally scenes are a terrifying example of the camera's power of propaganda. After World Warr II it was banned for many years because of general fears that it might inspire a new Nazi Party.
Förhoppningsvis står det inga förvirrade vänsterdemostranter vid ingången och kastar ägg på er filmintresserade, men detta är nog "överkurs" för dem också :wink:

Mvh Andreas Wien

Mattias
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 mars 2002, 11:00

Köp filmen på Amazon

Inlägg av Mattias » 28 mars 2002, 13:30

Andreas, filmen går att köpa på DvD på Amazon.com

Mattias

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

DVD på Amazon

Inlägg av Hans Rosenberg » 28 mars 2002, 16:47

Jag tror att det finns två olika DVD:s med "Viljans triumf" på Amazon; åtminstone var det så när jag beställde den för ett år sedan. Den ena innehåller dessutom en kortfim vid namn "Frihetens dag" från (har jag för mig) 1936, som visar en arméuppvisning, så köp den versionen istället för den andra.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

viljans...

Inlägg av hangatyr » 4 april 2002, 13:08

Intressant, Hans! hur blir man medlem, finns det ngn hemsida, eller är det ett gammalt hederligt postgirokonto?

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Cinemateket

Inlägg av Hans Rosenberg » 4 april 2002, 13:56

Här finns deras hemsida med program:
http://www.sfi.se/akt/acprog/acprog.htm

Jag hittade ingen möjlighet att bli medlem online, men man kan bli medlem på någon av de biografer, där filmerna visas.

Angående DVD-utgåvan jag nämnde ovan: "Frihetens Dag" är naturligtvis också regisserad av Riefenstahl.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 4 april 2002, 14:43

hur är det med old eagles "Viljans Trumf" har den svensk text :?: Är filmen "Hitlers Berlin" också det :?:

E_Vogel
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2002, 13:20
Ort: Stockholm

Inlägg av E_Vogel » 5 april 2002, 13:24

Viljans triumf från Old Eagle har inte svensk text. Någon som vet om cinemateket har planer på att visa någon/några av hennes övriga filmer?

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Cinemateket

Inlägg av Hans Rosenberg » 5 april 2002, 15:13

Av programmet framgår inte att man har några planer på att visa andra Riefenstahl-filmer; filmerna som visas på Cinemateket delas in i olika teman, och "Viljans Triumf" faller under rubriken "Klassiker". Det är dock inte omöjligt att de i framtiden har ett Riefenstahl-tema (man kan åtminstone hoppas så).

Hasse
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 7 april 2002, 18:58

Inlägg av Hasse » 7 april 2002, 22:58

Bild

Bästa utgåvan av denna film kan man köpa hos t ex IHF (International historic films):

http://store.yahoo.com/ihf/triumofwildv.html

DVD SPECIAL FEATURES:

New window boxed Digital transfer made from 35mm fine-grain print - The best quality version in the World - comparable to Leni Riefenstahl’s own original film elements.

Removable English Subtitles.
Optimal DVD quality Dual Layer (DVD-9) edition
Region 0 NTSC (World Wide Compatibility)
BONUS MATERIAL: Leni Riefenstahl’s short film: “DAY OF FREEDOM - OUR ARMED FORCES” (Tag Der Freiheit-Unsere Wehrmacht)

Pris $34.95

Hasse
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 7 april 2002, 18:58

Inlägg av Hasse » 7 april 2002, 23:03

Bild

De har även dokumentären The Wonderful, Horrible Life Of Leni Riefenstahl, som jag sett på TV nån gång, den var fascinerande.


Original German title: Die Macht der Bilder (The Power of Images)

This is a spellbinding, authorized documentary of the creator of the most effective propaganda film ever made. Considered by many to be the greatest woman filmmaker ever, Leni Riefenstahl, who has tried to live down her association with the Third Reich, revisits the landmarks of her life. A revealing, rare glimpse of Riefenstahl at work shows her intense, inexhaustible filmmaking, including her passions for scuba diving and filming exotic aquatic life at age 91. Directed by Ray Miller.
Germany, 1993, B&W/color, 181 minutes, English commentary and subtitles. DVD.

Pris $39.95

Skriv svar