OBS!!! Albert Speer

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

OBS!!! Albert Speer

Inlägg av Marcus Svernvik » 15 december 2003, 16:39

SVT gör tv-version av kritikerrosade Albert Speer
Måndag 12 januari klockan 20.00, SVT1.

Bild
Ett drama om personlig moral
"Jag visste ingenting om folkmordet på judarna" - det var vad Hitlers rustningsminister Albert Speer hävdade till sin död, även om det finns en del som pekar på motsatsen.

Förutom att suttit på posten som Tysklands främste arkitekt -handplockad av Hitler - hade Speer varit ansvarig för Tysklands krigsindustri från februari 1942 fram till Tysklands fall tre år senare. Albert Speer var också den som stod Hitler närmast rent personligt. Trots detta nekade Speer till att han någonsin skulle ha hört något om förintelseläger eller vad nazisterna kallade den slutgiltiga lösningen.

Något som han däremot erkände sig skyldig till i Nürnbergrättegångarna, var att ha använt sig av tusentals slavarbetare. För detta dömdes han till 20 års fängelse i Spandau.

Pjäsen "Albert Speer" är skriven av David Edgar efter Gita Serenys bok "Albert Speer och sanningen" och handlar just om Speers liv från det att han blir Tysklands landsarkitekt och rustningsminister, fram till hans död 1981. Framför allt berör dramat de moraliska dilemman som Speer ställdes inför under sin karriär.

Föreställningen är ett monumentalt drama med över 100 karaktärer gestaltade av 16 skådespelare. Regisserar gör Göteborgs Stadsteaters konstnärlige ledare Jasenko Selimovic´, som tidigare hyllats för Stadsteaterns uppsättning av Albert Speer.

I rollerna ser vi bland andra Philip Zandén som Albert Speer, Iwar Wiklander som fängelseprästen Georges Casalis och Henric Holmberg som Adolf Hitler.

Källa/Läs mer:SVT-Sverige

/Marcus

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 15 december 2003, 16:47

YESSSSSSS, den här har jag bara längtat efter i många månader, ringt svt och allt om tid.

/Anno

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 15 december 2003, 16:51

Helt underbart, rena julafton för mig, man kan placera ut Speers skapelser i svenska städer för att se hur stora de var.

Bild

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3955

/Anno som är i sjunde himmelen

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 15 december 2003, 17:05

Typiskt. Jag som tänkte bowla ikväll.

Det vore kul att se hur stor Grosse halle skulle vara jämfört med Globen.

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 15 december 2003, 17:07

Björn E skrev:Typiskt. Jag som tänkte bowla ikväll.
Hehe, ta det lungt, den kommer nästa år ;)

/Marcus

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 15 december 2003, 17:33

Anno skrev:Helt underbart, rena julafton för mig, man kan placera ut Speers skapelser i svenska städer för att se hur stora de var.
Är inte det här en filmatiserad teaterpjäs som främst handlar om moral, dvs utrymmet för ariktekturen är obetydlig? :wink:

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 15 december 2003, 17:43

Marcus Svernvik skrev:

/Marcus
Hoppsan, så går det när man bara skummar igenom en text :oops:

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 15 december 2003, 17:43

Mathias Forsberg skrev:
Anno skrev:Helt underbart, rena julafton för mig, man kan placera ut Speers skapelser i svenska städer för att se hur stora de var.
Är inte det här en filmatiserad teaterpjäs som främst handlar om moral, dvs utrymmet för ariktekturen är obetydlig? :wink:
Moral? Bah. :?
Jag skulle kunna sälja min själ för att de här byggnaderna [Grosse Halle, OKW:s kontor, nya rikskansliet, Führerpalatset osv.] hade byggts i Berlin :D Nä skämt och sido, jag är självklart lycklig att det är en filmatisering av Speer. Att ariktekturens utrymme kommer vara obetydlig i filmatiseringen gråter jag inte över, då jag har redan två böcker med bilder från denna perioden, nämligen "Albert Speer Architektur" och "Die neugestaltung der reichsthaupstadt" och så har jag svt:s fina sida om Speer. :)

En gammal tråd om ämnet:

Albert Speer blir TV-teater!

/Anno

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 15 december 2003, 18:05

Björn E skrev:
Marcus Svernvik skrev:

/Marcus
Hoppsan, så går det när man bara skummar igenom en text :oops:
Läs inte så fort, ta det lungt :)

/Marcus

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 15 december 2003, 19:31

Mathias Forsberg skrev:Är inte det här en filmatiserad teaterpjäs som främst handlar om moral, dvs utrymmet för ariktekturen är obetydlig?
I teaterpjäsen (såg den på finska i Helsingfors) skymtar arkitekturen bara förbi i vissa kulisser - ett bord med modeller av det nya Germania etc.

Pjäsen handlar i stort sett endast om skuldfrågan och är mycket sevärd.

Andreas

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 6 januari 2004, 00:06

Jag aktualliserar denna gamla tråd lite med tanke på att denna stora händelse nu inte ligger långt borta i tiden :D

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 6 januari 2004, 01:34

Graustein skrev:Jag aktualliserar denna gamla tråd lite med tanke på att denna stora händelse nu inte ligger långt borta i tiden :D
Tänkte precis göra det själv, men du hann ju före. :P

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 6 januari 2004, 01:37

Missa inte "The Office"-säsongen som går i repris nu.
Går måndagar 19.30-20.00 tror jag, med start måndag 12/1 - alltså samma dag som Albert Speer.

8)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 6 januari 2004, 13:20

cortex skrev:Missa inte "The Office"-säsongen som går i repris nu.
Går måndagar 19.30-20.00 tror jag, med start måndag 12/1 - alltså samma dag som Albert Speer.

8)
Vad har det med historia att göra?

Tryck här.

/Anno

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 7 januari 2004, 13:16

Detta kanske är en dum frågga, men är detta en teater pjäs?
Menar att är det spelat in på en teater scean, eller är det som en "vanlig" tv serie?

Annars så tycker jag att det har kommit i Finland för några år sen en liknande tv serie om Albert Speer, men den var producerad av Tyskar och Engelsmän.

[ Kommer ihåg detta för att min pappa sa detta, när vi talade om ämnet Speer på vägen till från Åbo till Björneborg ]

Nu är det bara att vänta på :)

Skriv svar