"spitfire piloterna"

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Hardy Kruger
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 3 december 2003, 20:11
Ort: Stockholm

"spitfire piloterna"

Inlägg av Hardy Kruger » 3 december 2003, 20:29

Ingen här som känner till Tv-serien "Peace of cake"? Den är rikitgt bra, den hette "spitfire-piloterna" när den sändes i SVT 1991. Finns på DVD-box. Den absolut bästa Tv-serien någonsin. Mvh

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5944
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 3 december 2003, 20:52

Jadå. Den är helt klart sevärd. Om inte annat så för den scen där Ray Hanna (f.d. Red Arrows pilot oc ledare) flyger en Spitfire under Winston Bridge. Inget datorgenererat bjäfs här inte. :)

Användarvisningsbild
Modéus
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 3 december 2003, 20:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Modéus » 3 december 2003, 21:05

Det är den bästa TV serien som jag känner till, men det är synd att 4:e avsnittet i DVD-boxen är nedklippt.

Webb
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 14 februari 2003, 15:47
Ort: Lund

Inlägg av Webb » 4 december 2003, 01:23

Det jag saknade i den var dock riktigt schyssta strids och dogfightscener. Tyckte de visade samma flygplan som sprängdes nästan hela tiden, ibland rättvänt och nästa gång spegelvänt. Skulle suttit fint med lite datoranimation där...bra sådan.

Dock är det en grymt bra serie! Mycket välgjord får jag säga. Fast den gamla filmen Battle of Britain är ju bättre...

Scipio
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:26
Ort: Skövde

Inlägg av Scipio » 4 december 2003, 09:20

Köpte denna väldigt välgjorda serie i sommras eftersom jag hade sett den när den visades i Sverige på 80-talet.

Det är ju ingen serie som Amerikanarna skulle klara av att producera med tanke på den ironi och självdistans som "luftens riddare" skildras med i denna serie.

Tyvärr finns den bara att få tag på på region 1 ännu så längen...

Och appropå suveräna Brittiska krigsdramor så har ni väl inte missat att Hemliga Armén (Secret Army") också har släppts på DVD i höst.

http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_pro ... =&id=36933

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: 8 maj 2003, 13:06
Ort: Gbg

Inlägg av Thomas Johansson » 6 december 2003, 11:50

Den kom jag ihåg när den gick, är helt säker på att den visades 1992. Har spelat in alla avsnitten så det kanske man skulle kika på någon gång, 11 år sen jag kollade på det, tiden går snabbt :cry:

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 augusti 2003, 15:15
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 7 december 2003, 21:48

Har denna serie på VHS och den är mycket bra, vilket även originalboken är. Jag har funderat på att beställa den på DVD, men bromsats lite av att den bara verkar gå att få tag på i USA och att det därmed föreligger risk för NTSC-kvalitet. Kan någon av er som har filmen på DVD svara på om den har hög kvalitet, eller ser det ut som om den var filmad med en gammal videokamera?

Micke

Användarvisningsbild
Hardy Kruger
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 3 december 2003, 20:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Hardy Kruger » 8 december 2003, 00:04

Tjena, jag har lånat en kompis dvd-box, den va faktiskt lite halvtaskig kvalitet, inte så dålig som hemmagjord naturligtvis men inte 100% heller.
Sen va det synd att det inte fanns nåt extramaterial, hade varit roligt men jag rekomenderar dej att köpa den. Mvh

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 augusti 2003, 15:15
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 8 december 2003, 07:13

Hmm ... Misstänkte just det. Tack för svaret. Jag har den på VHS, så jag väntar nog tills britterna släpper den på nytt.

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 8 december 2003, 09:13

För de som inte vet det kan jag nämna att det givetvis finns en bok bakom serien. Boken heter just "Piece of Cake" och är skriven av Derek Robinson. Mig veterligen finns den inte översatt till svenska.

Robinson har skrivit fler böcker med liknande tema, både före och efter "Piece of Cake". Jag har bara läst en, "A Good Clean Fight" som utspelar sig under 2vk i Nordafrika, och också är mycket bra.

Henrik

Scipio
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:26
Ort: Skövde

Inlägg av Scipio » 8 december 2003, 11:21

Bildkvalietén är väl vad man kan förvänta av en Brittisk film från 80-talet.
Jag tittade igenom boxen när jag fick den på min projektor och där syns bristerna väldigt tydligt.

Markscenerna ser rätt hyggliga ut, däremot så känns framförallt flygscenerna rätt suddiga och blek-ljusa ut.
Det är inte värre än att det går att se dock.

Att det är en NTSC-utgåva har nog inte har någon betydelse om det är mastern som är av mindre bra kvalité.
Jag har 40-tal NTSC-utgåvor hemma och dom flesta går det inte att se någon skillnad på mellan NTSC-och PAL.

Sen så finns det andra fördelar med NTSC framför PAL, så det där är ett tveeggat svärd...

Jag köpte min box från Swedisc här i Sverige:
http://www.swedisc.com

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 augusti 2003, 15:15
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 8 december 2003, 21:58

Ser du ingen skillnad mellan NTSC och Pal? Det var intressant.

Jag har beställt några filmer från USA, däribland Shadowlands och Yes, minister. I bägge fallen tyckte jag att kvaliteten var sämre än "att titta på vanlig TV"; i det senare fallet var det stor skillnad, framförallt som jag har några brittiska utgåvor av Yes, minister som är betydligt bättre. Bilden på VHS-banden (Piece of Cake) är bra, så det vore bra synd om man köpte en DVD som var sämre. Tanken är ju att DVD ska förhöja filmkänslan. Det är speciellt den softade bilden och de ibland väldigt kleggiga färgerna jag hänger upp mig på när det gäller NTSC.

Men jag ska kolla vad den kostar. Om det inte är mer än en 500-600 kronor är det nog värt ett försök.

Tack för ditt svar.

Micke

Scipio
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:26
Ort: Skövde

Inlägg av Scipio » 9 december 2003, 10:45

Nej, jag sa att på dom _flesta_ så ser jag ingen skillnad.

Men det är så att den enda film som jag har sett något problem med är min region 1 "Fight Club". Där kan man ana en svag linjebildning i bilden. Alltså ingen suddighet för den är knivskarp i övrigt och inga dåliga färger, hade nämligen region 2 av samma film och om det fanns skillnader så var det inte märkbart på min Philips 32 tummare i varjefall.
Och när man funderar på det så behöver det nämda linjeproblemet inte bero på att det är NTSC i sig, det kan ju faktiskt vara så att det är NTSC till PAL konverteraren i min tv som är probemet eller hur.

Bara för att en NTSC -film visar sig ha dålig bild betyder det inte att det beror på att det är NTSC-formatets fel eller hur...det spelar ju liksom ingen roll vilket format som man lägger över filmen till oavsett hur bra eller dåligt format är, om överföringen görs dåligt eller om orginalet är kass eller hur?
En av dom saker som spelar absolut minst roll i hur bra bildkvalitén i slutändan blir på filmen är hurvida det är PAL eller NTSC.

Du kan inte titta på en film som har dålig bild och säga, -Hmm, men den är ju NTSC så det är ju inte konstigt att den har dålig bild...
Jag har minst lika många PAL-filmer som är suddig i bliden och har pissiga färger som jag har NTSC...

Sen så har du ju problemet med PAL-speedup som förstör ljudet på PAL-filmerna. Det problemet har du ju inte på NTSC.

Jag har för mig att Swedisc tog nånstans runt 400 kr för Piece of Cake serien.

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 augusti 2003, 15:15
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 9 december 2003, 19:30

Det är möjligt att jag fått detta med TV-systemen helt om bakfoten. Under de sista 25 åren har jag arbetat i en firma som sedan början på nittiotalet bl a konverterar filmer filmade med vanliga videokameror till VHS-formatet. Många gånger har vi även fått in filmer som tagits i USA, men sedan sänts hit till släktingar, etc. Dessa filmer var (jag säger var eftersom vi inte längre får in sådant) alltid av mycket dålig kvalitet och alltid sämre "på samma sätt". Det är främst detta jag hänger upp mig på, och när jag beställde dessa filmer från USA och såg samma tendens, så kopplade jag automatiskt ihop sammanhangen.

Men vid närmare eftertanke inser jag att DVD-systemen måste vara uppbyggda på ett helt annat sätt med en helt annan grund. Och de två beställda filmerna led säkert av andra svagheter i produktionen.

Jag beställer Piece of Cake. Tack för att du visade var jag kunde köpa den.

Micke

Scipio
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:26
Ort: Skövde

Inlägg av Scipio » 10 december 2003, 14:07

Ja, det där med PAL vs. NTSC har länge diskuterats på diverse DVD-forum sedan länge och kan ibland nästan ta sig religösa uttryck.

Eftersom att jag tycker att om skillnaden i bildkvalité mellan NTSC och PAL i den mån den finns är ganska försumbar och att de båda formaten har sina fördelar låter jag därför andra saker styra om det blir en region 1 eller region 2 som jag inhandlar (tillgänlighet, recensioner, extramatrial, klippning, ljudformat m.m.).


En kul not förresten, då jag nyligen tittade igenom Secret Army:
Skull som spelar stabsofficer i Piece of cake hade faktiskt en roll i ett av avsnitten i Secret Army också. Fast där så spelade han nedskjuten RAF-pilot som fick hjälp av Livlinan att fly Tyskarna.
Lite kul att få se den enormt flygrädde Skull som pilot på flykt.

Skriv svar