Nazirättegång! Sanning eller dikt?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Nazirättegång! Sanning eller dikt?

Inlägg av JETSKI » 23 november 2003, 22:25

Har varit "besatt" av en bok senast åren :D . I den utspelar sig en rättegång som författaren kallar; "den gick till historian som röda marinen processen eller Adler Hotel processen"

Det är några tyska komunister som döms för ett terrordåd på Hotel Adler där några uppsatta brunskjortor strök med, i Hamburg(tror jag). Rättegången hålls 1934 i Hamburg och det är hårda bud!

Röda marinen och hundragrupperna vet jag på ett ungefär vad det är, men just denna "process" hittar jag ingen info om? :?

Någon kunnig människa som vet vad jag fiskar efter?

Mvh Jetski

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 25 november 2003, 16:35

Har detta "röda marinen" någon koppling till den grupp i Kiel som gjorde revolt 1918?

Om du är kunnig i tyska språket kan du ju försöka med "Rote marine" i google eller så...

Gjorde lite egna undersökningar hittade detta men det omtalas ju inget atentat och dessutom är det fel år: "Gräber von Naziopfern im Ehrenhain der Widerstandskämpfer, unter ihnen die ersten vier Opfer der NS-Justiz, die am 1. August 1933 in Altona hingerichteten kommunistischen Arbeiter August Lütgens, Bruno Tesch, Karl Wolff und Walter Möller, denen Arnold Zweig in seinem Roman "Das Beil von Wandsbek" ein Denkmal setzte."

Det kanske finns någon bok om Hamburg under nazismen? Det har väl givits ut åtskilliga hyllkilometer om olika tyska fenomen i nazismens skugga så varför inte HH.

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 25 november 2003, 19:17

Kul att nån svarade!

Jag hittade någon sida om röda marinen men jag kan ingen tyska :x . Jag vet också att det utkommit en bok i Tyskland om författaren till den här boken och har varit i kontakt med förlaget ang engelsköversättning. Det fanns det intresse av men sånt tar sådan tid :cry:

Verkar vara fel rättegång av det lilla jag kan uttyda, den här skulle ha varit på våren -34 och de avrättades någon månad senare.

Men jag får väl gogla vidare med ett lexicon....

/Jetski

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 26 november 2003, 11:27

Det här var det enda jag hittade, datum och allt stämmer;
Das Hanseatische Sondergericht in Hamburg fällt das Urteil im Prozeß gegen die sog. Rote Marine. Acht Kommunisten werden wegen Terroranschlägen in den Jahren 1932/33 zum Tode verurteilt, 33 weitere Angeklagte erhalten Zuchthausstrafen bis zu 15 Jahren.

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 26 november 2003, 14:12

Vad heter boken som du har läst?

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 26 november 2003, 16:54

Boken heter "Ur nattens djup" och är skriven av pseudonymen Jan Valtin, som i själva verket hette Richard Krebs. Utgiven 1940 har jag för mig och sålde miljonupplagor världen runt. Tyvärr har den glömts bort idag men är nog den intressantaste roman/självbiografi jag nånsin läst! Kort sagt handlar den om Valtin/Krebs som under 20 och 30talet är agent åt komintern och ordnar strejker och terrordåd i västeuropa och skandinavien, grips av gestapo och anklagas av båda sidor för att vara dubbelagent.

Jag har börjat lite egna efterforskningar och bland annat läst en bok av den kända danska komunisten Richard Jensen" Fram i Ljuset" (1948) som utmålar boken som ett propagandaverk skriven av Gestapo. Andra kallar boken ett komunistiskt propagandaverk. Själv fick jag i ännu högre grad avsmak för både gestapo och komintern, men mycket gripande och intressant är den. Och 700 sidor :wink: . Är f.ö. på jakt efter ett nytt och helt exemplar, men de är svåra att få tag på :)

Jetski

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 26 november 2003, 17:18

utgiven på vilket förlag? Inte något nazistiskt hoppas jag...

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 26 november 2003, 17:23

I sverige utgiven av Albert bonniers förlag 1942 (1941 i USA)
Senast redigerad av 1 JETSKI, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
Medic
Medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 30 april 2003, 16:23
Ort: Malmö/København

Inlägg av Medic » 26 november 2003, 17:25

Fråga i tv serien så kommer göring å lämnar översig till yenkarna, frågan är fick han en sådan fest som han fick i serien?

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 26 november 2003, 17:53

JETSKI skrev:I sverige utgiven av Albert bonniers förlag 1942 (1940 i USA)
Då kan jag vara lugn...
Hur mycket av boken har med Tyskland och Hamburg att göra?

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 26 november 2003, 22:29

Det mesta kretsar kring tyskland och Hamburg, krebs var tysk, hans mor var svenska. Han arbetade i den tyska kominternavdelningen och en rad berömdheter figurerar, som t.ex Wollweber. Kul är också att han var verksam delvis i Sverige. Som ung deltog han i upproret i hamburg 1919(?).

Efter boken gavs ut värvade han sig i amerikanska marinkåren och slogs i stillahavet för att han var efterlyst i USA men inte kunde återvända till Europa. Han gav även ut ett par skildringar från kriget som soldat i marinkåren.

Krebs/Valtin avled nyårsnatten 1951 på ett psykhem i USA efter sina psykiska och fysiska prövningar endast 46 år gammal.

jojo
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 april 2013, 13:27
Ort: Stockholm

Re: Nazirättegång! Sanning eller dikt?

Inlägg av jojo » 19 april 2017, 19:51

Beställt Agrells bok. Speciellt intresserad av den eftersom min far var aktiv i den norska Wollbergergruppen och sen under sitt vistelse i Sverige övervakades av SÄPO under drygt 30 år.

Skriv svar