Stridsvagns och VkI filmer
- Olof Larsson
- Medlem
Stridsvagns och VkI filmer
Jag undrar om ni känner till:
-någon bra stridsvagnsfilm (ryssarna gjorde väl i och för sig en propagandafilm om Kursk)
-någon bra film om 1:a världskriget
-någon bra stridsvagnsfilm (ryssarna gjorde väl i och för sig en propagandafilm om Kursk)
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Re: Stridsvagns och VkI filmer
Spelfilm eller dokumentär?Larsson skrev:Jag undrar om ni känner till:
Gallipoli om slaget om halvön med samma namn under WW1 med Mel Gibson är ju rätt o.k.
Iallafall slutet som visar det meningslösa offrandet av människor , annars är det väl bara på västfronten intet nytt som jag kan komma på som behandlar WW!.
Spelfilm med stridsvagnar vet jag ingen bra , jag kan ju knappast rekommendera döden på larvfötter för då får jag väl stryk.
Iallafall slutet som visar det meningslösa offrandet av människor , annars är det väl bara på västfronten intet nytt som jag kan komma på som behandlar WW!.
Spelfilm med stridsvagnar vet jag ingen bra , jag kan ju knappast rekommendera döden på larvfötter för då får jag väl stryk.
- Olof Larsson
- Medlem
DEt var så länge sedn jag såg Patton men om sovjetiska tanks räknas så kan du ju se The Beast som handlar om Ryssar i Afghanistan som kommer vilse och försöker hitta sina kamrater.
Tyvärr har jag inte sett den men min polare har och säger att den är hyfsad.
http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_pro ... &id=30926&
Tyvärr har jag inte sett den men min polare har och säger att den är hyfsad.
http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_pro ... &id=30926&
The lost batallion är en schysst vk1 rulle.
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... 79-8258403
/Patrik
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... 79-8258403
/Patrik
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Har sett den, men det var ett bra tag sen. Men den inkluderar stridsvagnar hela filmen.DEt var så länge sedn jag såg Patton men om sovjetiska tanks räknas så kan du ju se The Beast som handlar om Ryssar i Afghanistan som kommer vilse och försöker hitta sina kamrater.
MvH
Magnus
Senast redigerad av 1 Magnus O, redigerad totalt 31 gånger.
- Olof Larsson
- Medlem
Vad anser VkI så tycker jag att det är konstigt att det inte har gjorts mer film om det. Ämnet är ju precis som Vietnamnkriget ypperligt för att göra en film som beskriver krigets "själ" och meningslöshet.
Vad avser stridsvagnsfilmer så är jag nog mest ute efter filmer med lite pansarstrid, men det är väl att hoppas på för mycket. Det lär ju inte vara lätt eller billigt att dra ihop tillräckligt många vagnar. Å andra sidan så lyckades man ju göra flygfilmen Slaget Om Storbrittanien. Jag har i.o.f.s. hört att man bara hade en He 111.
Det borde ju heller inte vara något problem att göra stora delar av en stridsvagnsfilm i dator.
Jag har för mig att jag läst någonstans på forumet om en Sovjetisk film om Kursk med lite "spelfilm/propagandafilmsstuk".
Är det någon som vet var man kan få tag i den?
Vad avser stridsvagnsfilmer så är jag nog mest ute efter filmer med lite pansarstrid, men det är väl att hoppas på för mycket. Det lär ju inte vara lätt eller billigt att dra ihop tillräckligt många vagnar. Å andra sidan så lyckades man ju göra flygfilmen Slaget Om Storbrittanien. Jag har i.o.f.s. hört att man bara hade en He 111.
Det borde ju heller inte vara något problem att göra stora delar av en stridsvagnsfilm i dator.
Jag har för mig att jag läst någonstans på forumet om en Sovjetisk film om Kursk med lite "spelfilm/propagandafilmsstuk".
Är det någon som vet var man kan få tag i den?
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Man hade flera He 111:or (spanska licensbyggen, men ändå), ett gäng spanska "Bf 109", Hurricanes, Spitfires och lite annat smått och gott. Flygstriderna är bland de största som gjorts på film, och som inte dräller av CGI-plan... Fast man hinner tröttna på "tysk-bombare-störtar-i-havet"-scenens upprepningar...Larsson skrev:Å andra sidan så lyckades man ju göra flygfilmen Slaget Om Storbrittanien. Jag har i.o.f.s. hört att man bara hade en He 111.
-
Hartmann1943-45
- Medlem
- Olof Larsson
- Medlem
Låter som en våt dröm. Vet du var man kan få tag i den?Hartmann1943-45 skrev:
Den ryska filmen Slaget om Berlin, från 48, är en mycket påkostad
propaganda film, med stora maffiga strids-scener, med riktiga T-34
och tyskarna pratar tyska( öst-tyska skådisar)
Klart sevärd om man står ut med den kommunistiska propagandan
som mal som ett stående attribut filmen igenom