Bästa filmscen
Bästa filmscen
Detta är ett gammalt ämne men jag måste ta upp det igen. Vilken eller vilka scener har ni som favoriter när det gäller krigsfilmer?
Här är några av mina favoriter:
:!: Saving Private Ryan: När Tom Hanks och grabbarna tar skydd bakom en cementbunker och Hanks skriker "Covering Fire" och några rusar framåt. Äntligen en "cover-me-scen" där man verkligen ger understöd på ett realistiskt sätt.
:!: Örnnästet: Teamet tar sig fram i snölandskapet och spanar ner mot byn och slottet. Tyst och dramatiskt precis som det ska vara i vintermiljö. Mycket bra feeling.
:!: Enemy at the Gates: Cool scen när tyskt infanteri försöker ta tillbaka en del av traktorfabriken. Kort men intensiv scen där till och med tyskt pansar dyker upp inne i fabriken.
:!: Vinterkriget: När de finska hjältarna desperat slår tillbaka ett ryskt anfall där ryssarna tar sig ner i skyttegraven och det blir intensiv närstrid.
/David Gribing
Här är några av mina favoriter:
:!: Saving Private Ryan: När Tom Hanks och grabbarna tar skydd bakom en cementbunker och Hanks skriker "Covering Fire" och några rusar framåt. Äntligen en "cover-me-scen" där man verkligen ger understöd på ett realistiskt sätt.
:!: Örnnästet: Teamet tar sig fram i snölandskapet och spanar ner mot byn och slottet. Tyst och dramatiskt precis som det ska vara i vintermiljö. Mycket bra feeling.
:!: Enemy at the Gates: Cool scen när tyskt infanteri försöker ta tillbaka en del av traktorfabriken. Kort men intensiv scen där till och med tyskt pansar dyker upp inne i fabriken.
:!: Vinterkriget: När de finska hjältarna desperat slår tillbaka ett ryskt anfall där ryssarna tar sig ner i skyttegraven och det blir intensiv närstrid.
/David Gribing
- subskipper
- Medlem
- Johan Elisson
- Medlem
Vet inte om jag har någon favorit men sista scenen i Das Boot är ganska bra.
/Johan
webmaster of wwiilexicon.cjb.net
/Johan
webmaster of wwiilexicon.cjb.net
Filmsekvens
Min favorit är från Apocalypse Now. När jänkarna genomför helikopteranfallet till tonerna av Wagners Ride Of the Valkyries. Mäktigt! 
-
Finnrocker
- Medlem
-
Ebbe_lille
- Medlem
Scenen som Okänd Soldat (1955) inleds med är en av de mäktigaste, mest dramatiska och sorgliga scener jag vet. När soldaterna släpar på sina döda kamrater och sedan begraver dem i myrmarken, med en krokig tallkvist som gravkors... hela tiden till tonerna av Sibelius, det är helt enkelt en av de bäst filmade scener i en krigsfilm någonsin.
- Private Snafu
- Medlem
Två scener
Luftlandsättningen i Band of Brothers, Day of Days.
Scenen med dimma i Tunna rödalinjen (innan anfallet på det japanska lägret)
Scenen med dimma i Tunna rödalinjen (innan anfallet på det japanska lägret)
-
Mad Hatter
- Medlem
Apocalypse Now
Som jag skrev på det gamla forumet, och som Mats sa, är helikopteranfallet mot den vietnamesiska byn ackompanjerat av "Valkyrjornas ritt" oerhört skön :twisted:
Saving private ryan
Lugnt när de från 101 airborne divisione ska kasta ner handgranaten i tigern och tyskarna kommer med en 20mm kanon. :twisted: :twisted:
Lugnt när de från 101 airborne divisione ska kasta ner handgranaten i tigern och tyskarna kommer med en 20mm kanon. :twisted: :twisted:
Senast redigerad av 1 Lasse, redigerad totalt 30 gånger.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Re: Filmsekvens
Om jag inte helt missminner mig, så har jag för mig att just den scenen ska ha blivit snodd från den propaganda film som gjordes efter operation Merkur (luftinvasionen av Kreta). Flygplanen kommer då inflygandes till just samma "toner", och kameravinklarna ska tydligen bytas på samma ställen i propaganda filmen som i Apocalypse Now.Mats skrev:Min favorit är från Apocalypse Now. När jänkarna genomför helikopteranfallet till tonerna av Wagners Ride Of the Valkyries. Mäktigt!
// Adde
ps. Jag tycker scenen är ganska fin i "Hope and Glory" när RAF piloten stolt flyger över de jublande mäniskorna på marken efter att ha skjutit ner de tyska planet.ds
-
Kabeltattaren
- Ny medlem
bästa filmscen
Napalmsläppet samt AirCav anfallet i Apocalypse Now! Alltid lika facinerande att se "Stormakten" skövla runt i den asiatiska terrängen...
-
Louen Leoncoeur
- Ny medlem
Re: Filmsekvens
Jag håller med.Mats skrev:Min favorit är från Apocalypse Now. När jänkarna genomför helikopteranfallet till tonerna av Wagners Ride Of the Valkyries. Mäktigt!