Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 19 november 2003, 22:06

GI Jane bör åtalas, för allmän kasshet.
Örnnästet också
Vi skulle junna kunna åtala tv-serier ocå som pluton-B Vietnam.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 19 november 2003, 22:14

Oj jag glömde Navy Seals.
*Löjligt påhitt att mörkersikten ser igenom vägar
*Framställer det som att Seals bara kan storma en byggnad och frira gissslan utan kartläggning och förberedelser.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem
Inlägg: 417
Blev medlem: 30 augusti 2003, 19:11
Ort: sthlm

Inlägg av volgar » 19 november 2003, 22:21

jofredes skrev:GI Jane bör åtalas, för allmän kasshet.
Örnnästet också
Vi skulle junna kunna åtala tv-serier ocå som pluton-B Vietnam.
VVVVVVAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är en klassiker som man kan se om och om igen utanatt den blir uttjatad! SHIT!

Webb
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 14 februari 2003, 15:47
Ort: Lund

Inlägg av Webb » 19 november 2003, 23:32

volgar skrev:
jofredes skrev:GI Jane bör åtalas, för allmän kasshet.
Örnnästet också
Vi skulle junna kunna åtala tv-serier ocå som pluton-B Vietnam.
VVVVVVAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är en klassiker som man kan se om och om igen utanatt den blir uttjatad! SHIT!
Större klassiker än Örnnästet får man ju leta efter!!! Så cool! Meningen "We've got company!" används nog 20 gånger i den :)

Sen det här med att det är fel stridsvagnar och flygplan i filmer...det är fel men man får ta det med en nypa salt. Jag menar det är nog inte världens lättaste att hitta en Tiger eller bygga en. Ta Top Gun tex. gjordes under kalla kriget, hade varit lite annorlunda om Hollywood verkligen hade kunnat ha riktiga MIG. Stulna från Sovjet eller nått då? Hmm..

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 20 november 2003, 00:06

Precis det är inte misstagen som är allvarliga utan varför dom misstagen gjordes. Görs dom för revisionism (U-571) eller Oengamang (Flygskolnafilmerna) så är det allvarligt

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 november 2003, 01:45

Talar vi om revisionism så talar vi om Heartbreak Ridge. Amerikanska flottan åker till paradisö som hamnat i klorna på ondsinta kommunister, varefter Clintans töntiga marinare befriar fängslade skräckslagna studenter. Det förklaras även att invasionen av Grenada gäller just detta - slåss för fred och frihet.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 20 november 2003, 08:20

Lite åsikter...

I Pearl harbor säger dom att det bara är massa Zeros men det är en massa Aichi D3a också.
Plus att japanerna ska verka så läskiga när dom står och planerar, och så ställer dom in 3dje anfalls vågen :lol:
men det är ingen krigsfilm utan ett drama med krigstema enligt mig.

Windtalkers, hahaha så jävla sämst film.
I början när dom stormar bunkrarna så ser man hur japanernas kannoner skjuter mot dom, men exklotionerna ser ut som om skottet skulle komma precis rakt uppifrån!!!
Och tydligen är japanerna världens absolut sämsta skyttar (syftar på slutet då Nic Cage bär iväg den ena killen över axeln och skjuter typ 458 japaner med sin Colt, och vid ett tillfälle när typ 3 japaner skjuter mot honom på 20meters avstånd vänder han sig om och skjuter och alla trillar ner och dör direkt :roll:

*hemlig önskan, att riktiga avk fantaster (som vet vad dom sysslar med) kunde med hollywood kvalite/budget göra en riktig storsatsad krigsfilm!!!*

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 20 november 2003, 08:53

Pearl Harbour är en vanlig kärleks, drama film som utspelar vid ett intressant historiskt tillfälle.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 november 2003, 09:03

@Panzerschrek: DEN filmen skulle jag gå på flera gånger. Och släpa med mig Emelie. :D :lol:

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 20 november 2003, 10:23

Panzershreck skrev: Och tydligen är japanerna världens absolut sämsta skyttar
Hur skulle det se ut om hjälten fick huvudet avskjutet :D så fort han reste sig upp, och de övriga av hjältarna tillbringade resten av filmen med att skita på sig och åla omkring. Man skulle inte se vilka berömda skådespelare de var för alla skulle vara gytjiga och försöka gömma sig.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 20 november 2003, 10:37

Hur skulle det se ut om hjälten fick huvudet avskjutet så fort han reste sig upp, och de övriga av hjältarna tillbringade resten av filmen med att skita på sig och åla omkring. Man skulle inte se vilka berömda skådespelare de var för alla skulle vara gytjiga och försöka gömma sig.

Det är faktiskt nånting jag har funderat på ett tag om man tex skulle göra en film som we were soldiers once, där man under första halvan får följa träningen, en massa patriotiskt skitsnack och en massa snack om hur hjälten tänker följa sin plikt, sen när de tex gör en helikopterlandsättning så har hjälten supit sig full och faller omull och bryter nacken, resten av filmen får man följa de minst karismatiska skåpdeselarna. I när sedan slutstriden är på väg att bli av så kan det ju alltid komma en polisbil full med bobbies och avbryta det hela.
:)
Annars är det ju alltid en gammal Hollywood stereotyp att de skådespelare med minst karaktär dör först. Vilket jag glömde att lägga till John Waynes åtalspunkter.
Sen måste jag medge att jag alltid har haft svårt att hålla ordning på vilka som är vilka i krigsfilmer

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 november 2003, 11:46

Det finns ju trots allt en bra krigsfilm, där det inte är en massa patriotiskt skitsnack (annat än att alla runtomkring fattar att det är skitsnack - de vill inte få skallen avskjuten) och annat larv om plikt och att slåss mot onda skurkar - Den Tunna Röda Linjen, The Thin Red Line. Visserligen förekommer det dock att massa amerikaner klarar sig oskadda trots att kulorna viner, och japanerna skjuter som s**t. Men det är tänkvärt om hur två nationer skickar soldater till nån liten ö som ingen bryr sig om för att döda varandra och sen åka hem.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 november 2003, 12:29

jofredes skrev:
Hur skulle det se ut om hjälten fick huvudet avskjutet så fort han reste sig upp, och de övriga av hjältarna tillbringade resten av filmen med att skita på sig och åla omkring. Man skulle inte se vilka berömda skådespelare de var för alla skulle vara gytjiga och försöka gömma sig.

Det är faktiskt nånting jag har funderat på ett tag om man tex skulle göra en film som we were soldiers once, där man under första halvan får följa träningen, en massa patriotiskt skitsnack och en massa snack om hur hjälten tänker följa sin plikt, sen när de tex gör en helikopterlandsättning så har hjälten supit sig full och faller omull och bryter nacken, resten av filmen får man följa de minst karismatiska skåpdeselarna. I när sedan slutstriden är på väg att bli av så kan det ju alltid komma en polisbil full med bobbies och avbryta det hela.
:)
Annars är det ju alltid en gammal Hollywood stereotyp att de skådespelare med minst karaktär dör först. Vilket jag glömde att lägga till John Waynes åtalspunkter.
Sen måste jag medge att jag alltid har haft svårt att hålla ordning på vilka som är vilka i krigsfilmer

DET skulle kunna vara något faktiskt. "I will be the first oput of the chopper" Bokstavligt. :lol:

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 20 november 2003, 12:36

Dürion, visst är filmen lite annourlunda mot alla patriotiska Ww2 filmer vilket den ska ha en eloge för.
Men det kan inte rädda en sån katastrofalt tråkig film som den verkligen är :P

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 20 november 2003, 12:45

Vad heter den Australienska filmen då man får följa en liten grupp Australienska/Japanska soldater som börjar strida mot varandra, och en efter en börja folk dö på bägge sidor.

SPOILER

Filmen slutar med att de 2 sista soldaterna "samarbetar" för att rädda en civil flicka från att gå in i ett minfält och att de två soldaterna träffas i modern tid.

Skriv svar