https://www.sfanytime.com/sv/movie/midwife
https://www.imdb.com/title/tt3298600/
Det här kan vara den knäppaste VK2 drama jag sett om en Barnmorska som kärar ner sig i en SS officer och då ser till att få jobba som sjuksköterska på det KZ-läger som tyskarna driver i norra Finland.
Det hade nästan varit okej om det inte spinner vidare och hon liksom råkar delta i fasansfulla experiment på fångar och plikttroget sköter sitt jobb. Det är hemskt och blodigt men nån måste göra det.
SS mannen som var med om Babi jar har mardrömmar och jag vet inte om det är meningen att man ska tycka synd om honom.
Nån hembrännare som jag missat vad släktskapet med barnmorskan består i. Hjälper till av och från men mest tänker jag på inledningen när ett svart barn föds för att nån dotter hade sex med en jazzmusikant och att man sedan dränker barnet. Detta verkar helt okej. Eller indignationen består mest i att det inte fick ett kristen begravning som den rättrådiga Barnmorskan sedan fixar. (Och jag som trodde hon skulle dyka i och rädda barnet.)
Det är lite allmänna plotholes och vapen som dyker upp och försvinner, skådisen som spelar Barnmorskan verkar bara ha två ansikts utryck, och en massa annat som retar gallfebern på mig.
Jag började önska att en sovjetisk partisan eller Israeliska agenter skulle få tag i dem..
Filmen eller boken Kajsa Kettu nämndes i Meinanders bok om Finland 44 och som jag tror var ett exempel på att Finland har inte samma ...vad är ordet jag söker? Agg mot Tyskland som övriga Europa har. Jag börjar fatta vad han menar. Jag kan inte tänka mig nått land i Europa som kom i kontakt med Tyskland skulle gjort en film på samma tema. Ett kärleksdrama i Koncentrationsläger miljö mellan en SS man och en sjuksköterska. Men det kanske kommer?
Tycker för övrigt att det stärker min tes om att VK2 håller på och bli mytbildning likt Vlad dracul blev greve drakula.
Sonderling
Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film
-
- Stödjande medlem 2021
-
- Stödjande medlem 2024
-
- Medlem
Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film
I verkligheten var Titowka eller Zweiglager Stalag 322 ett vanligt fångläger på den ryska sidan av gränsen, nära Parkkina i Petsamo, helt utan finsk personal.