Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
hilbert
Medlem

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av hilbert » 06 nov 2022 13:03

Jag väntar fortfarande på filmen om AH som vampyr.
Gjordes det inte en finsk film där Hitler hade flytt till månens baksida och byggt upp en nazistisk bas där :D .

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 06 nov 2022 17:01

hilbert skrev:
06 nov 2022 13:03
Jag väntar fortfarande på filmen om AH som vampyr.
Gjordes det inte en finsk film där Hitler hade flytt till månens baksida och byggt upp en nazistisk bas där :D .
Jo, Iron Sky: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Iron_Sky

Dock tror jag de flesta inser att innehållet i den är mer än bara ”skarvat” :D

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 06 nov 2022 19:32

Ja den var ju gjord med glimten i ögat. :)
Jag tänkte nog mer hur vlad Dracul med historiens gang blev greve Drakula.
Hörde en intressant grej på spanarna (P1) sist som jag kunde relatera till där den mena spararen menade att han var den sista generationen som kunde relatera bakåt i historien. Men att nu har det typ klippts av.
Ja jag kan förstå mer hur min mormor hade det än dagens generation typ. Vi är inne i ett paradigm skifte på flera plan men nu blev jag filosofisk. (botar en förkylning med Scotch vilket inte hjälper till.)

Hur som helst var Netflix filmen en stor besvikelse.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 20 mar 2023 14:25

Netflix filmen "På västfronten intet nytt" som vunnits flera priser är nog det sämsta jag sett och en stor besvikelse. Speciellt slutet med den regelrätta "Banzai" attacken i krigets elfte timme. Det troligare hade väl varit revolution och att de startat en kommunist international.
Jag önskar att jag slutat titta efter ca 2 timmar så länge var den endå någorlunda okej.
Den följer ju inte boken heller direkt men det kunde man kanske också köpa.

Nej jag ångrar att jag såg den och ska försöka förtränga den från mitt minne.

Att det får så många priser stärker bara min uppfattning att man inte har en aning om längre hur det var förr på 1900-talet. Det kunde lika gärna vara en sån där riddarfilm med misch masch av grejer och så lite drakar med.

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 23 mar 2023 00:26

sonderling skrev:
06 nov 2022 19:32
Hörde en intressant grej på spanarna (P1) sist som jag kunde relatera till där den mena spararen menade att han var den sista generationen som kunde relatera bakåt i historien. Men att nu har det typ klippts av.
Ja jag kan förstå mer hur min mormor hade det än dagens generation typ. Vi är inne i ett paradigm skifte på flera plan men nu blev jag filosofisk. (botar en förkylning med Scotch vilket inte hjälper till.)
Det är väl delvis för att utvecklingen gick så snabbt på 1900-talet. Pratade man med en 60-åring på 1980-talet var det liksom självklart att hen växt upp på ett helt annat sätt. Det är inte den skillnaden mellan ett barn och en 60-talist idag.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 04 apr 2023 10:50

Det snurrar nu reklam för en film som heter Sisu, det är väl ingen krigsfilm i normal bemärkelse utan snarare en lättviktig actionfilm med andra världskriget som fond (trailer finns på Youtube men jag orkar inte länka).

Men snälla nån, kunde dom inte ha ansträngt sig lite mer med stridsvagnen...iallafall försökt :(
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 04 apr 2023 10:54

NIL skrev:
04 apr 2023 10:50
Det snurrar nu reklam för en film som heter Sisu, det är väl ingen krigsfilm i normal bemärkelse utan snarare en lättviktig actionfilm med andra världskriget som fond (trailer finns på Youtube men jag orkar inte länka).

Men snälla nån, kunde dom inte ha ansträngt sig lite mer med stridsvagnen...iallafall försökt :(
Jag har sett trailern också. Tycker det är intressant att den utspelar sig under lapplandskriget 1944.
Annars verkar det mest vara en "splatter"-film?
Uniformerna är väl lite så där också?

Sonderling

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 04 apr 2023 13:24

Denhär. För att vara finsk film så är det förvisso högre och bullrigare än vanligt.

https://svenska.yle.fi/a/7-10027269

Men vad gäller uniformer och pansar, så jo...:roll:
sisu.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024

Inlägg av Hans » 05 apr 2023 17:07

Efter att ha läst den recensionen blev jag, nästan, sugen att se.

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 06 apr 2023 07:54

Det är väl onödigt att påpeka att regissören Jalmari Helander älskar 1980-tals action, och det syns i allt han gör. :D

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 14 apr 2023 10:23

MVH

Hans

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 14 apr 2023 12:57

Det ser ut som en finsk variant av "Mad Max".

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 14 apr 2023 13:48

'Hullu Max', är google translate korrekt?

MVH

Hans

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 14 apr 2023 16:00

Ser ut att tillhöra kategori film där man ska stänga av hjärnan och bara bli underhållen…
/ currahee

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 13 aug 2024 12:50

https://www.sfanytime.com/sv/movie/midwife
https://www.imdb.com/title/tt3298600/

Det här kan vara den knäppaste VK2 drama jag sett om en Barnmorska som kärar ner sig i en SS officer och då ser till att få jobba som sjuksköterska på det KZ-läger som tyskarna driver i norra Finland.
Det hade nästan varit okej om det inte spinner vidare och hon liksom råkar delta i fasansfulla experiment på fångar och plikttroget sköter sitt jobb. Det är hemskt och blodigt men nån måste göra det.
SS mannen som var med om Babi jar har mardrömmar och jag vet inte om det är meningen att man ska tycka synd om honom.

Nån hembrännare som jag missat vad släktskapet med barnmorskan består i. Hjälper till av och från men mest tänker jag på inledningen när ett svart barn föds för att nån dotter hade sex med en jazzmusikant och att man sedan dränker barnet. Detta verkar helt okej. Eller indignationen består mest i att det inte fick ett kristen begravning som den rättrådiga Barnmorskan sedan fixar. (Och jag som trodde hon skulle dyka i och rädda barnet.
Det är lite allmänna plotholes och vapen som dyker upp och försvinner, skådisen som spelar Barnmorskan verkar bara ha två ansikts utryck, och en massa annat som retar gallfebern på mig.
Jag började önska att en sovjetisk partisan eller Israeliska agenter skulle få tag i dem..

Filmen eller boken Kajsa Kettu nämndes i Meinanders bok om Finland 44 och som jag tror var ett exempel på att Finland har inte samma ...vad är ordet jag söker? Agg mot Tyskland som övriga Europa har. Jag börjar fatta vad han menar. Jag kan inte tänka mig nått land i Europa som kom i kontakt med Tyskland skulle gjort en film på samma tema. Ett kärleksdrama i Koncentrationsläger miljö mellan en SS man och en sjuksköterska. Men det kanske kommer?

Tycker för övrigt att det stärker min tes om att VK2 håller på och bli mytbildning likt Vlad dracul blev greve drakula.

Sonderling