Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
oxford
Tidigare medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 september 2009, 16:13

Re:

Inlägg av oxford » 27 april 2011, 19:32

Gutekrigaren skrev:Bästa replikskiftet i Rambo 3 är ju när den ryska styrkan dyker upp och Rambo och Trautman blir ombedda att ge upp:

- What do you say John?
- Well, surrounding them won't do.
- Shall we surrender?
- No, let's fuck'em.

Och så tar Stallone på sig sin "jag drar upp överläppen mot näsan massor och ser jättehård ut"-min och börjar skjuta okontrollerat mot ryssarna. Han får en lastbil att explodera med automatkarbineld exempelvis...

Mvh Petter
Ok, det var 8 år sedan du skrev det, så mitt svar är kanske lite senkommet, men den här scenen påminner jätte mycket om en spliting image sketch, (Dom här dockorna som var populära i ett brittiskt satirprogram under 80 talet.) Där det skall föreställa en krigsfilm med John Wayne och Ronald Reagan, när en tredje soldat dör i Regans armar samtidigt som John Wayne säger- "Lets show what two marines can do with one German division."

oxford
Tidigare medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 september 2009, 16:13

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av oxford » 27 april 2011, 20:12

"Kampen om Gallien" från 2001 är världens allra sämsta film någonsin och för alltid.

Helt allvarligt är den så dålig att jag fick fysiskt ont när jag såg den.

Trots skådisar (eller kanske pga) som Christofer Lambert, Klaus Maria Brandauer och Max von Sydow.
Filmen handlar om Vercingétorix kamp mot romarna under Caesar, i övrigt finns inte som mycket till handling att återge.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av ola » 28 april 2011, 19:41

Såg en film för ett tag sedan och då var det filmen "slaget om Tobruk"
handla om några kolonialsoldater.....skitkass och bortkastade cash var det med :(
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Stormslug
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 maj 2011, 16:49

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Stormslug » 24 juni 2011, 15:32

Nu är väl detta ingen film som hävdade sig vara en strikt sanningsenlig historisk skildring, men jag såg Rasputin the Mad Monk(1966) med Christopher Lee häromdagen. Ryskt adelsliv ryska sekelskiftsmiljöer påminner märkligt mycket och East London krogar med loppmarknadsfynd och rödkindade cockneys.

Flatline
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 januari 2006, 14:35
Ort: Göteborg

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Flatline » 26 augusti 2011, 04:58

Königstiger skrev:
sonderling skrev:
Private Snafu skrev:Fick möjlighet att se Flyboys igår. Vill härmed anmäla den för granskning av tribunalen.
Några av punkterna är.

Spoilervarning


- Tyskarna flyger enbart Fokker Triplanes. Givetvis röda utom skurkens som är svart/vitt. Motiverades med att publiken annars skulle ha svårt att se vilka som var "bad guys". (ja vi är idioter)
- Tyskarna anfaller alltid ur solen
- I Pearl Harbour flyger man i Mach 2, här återanvänder man samma motorer i planen. Swoosh!!
- Med tanke på att planen är gjorda i trä så är de väldigt hållfasta. Lådräta dykningar följda av stigningar i 9 G är inga problem.
- Tidslinjen är fullständigt förvrängd. Man har ingen som helst uppfattning när i första världskriget det utspelas.
- Regisören har inte bestämt sig för om det skall vara en matine, traditionell krigsfilm eller kärlekshistoria.
- Ger en demoniserad bild av tyskarna. Det tyska flygaresset har tex förkärlek för att skjuta ned folk som nödlandat eller jaga civila i militära konvojer.
- Huvudrollsinnehavaren kan utan problem röra sig i det pitoreska franska landskapet och jaga brudar. Någon beredskap verkar inte finnas på flygbasen utan han hinner alltid tillbaka innan det är dags att sticka på uppdrag igen.
- Den svarta killen har en väldigt förvirrande bakgrund. I början ser man honom som en fransk boxare. Får uppfattningen om att han är från nån av frankrikes kolonier. När han träffar resten av gruppen så ändrar han dock rappt språk/dialekt från franska och börjar bryta på sydstatsengelska. Sen säger han också att han började flyga för att bli bättre behandlad + att när filmen slutar så står det att när USA gick med i kriget så fick han inte flyga längre. Så hur var det, var han fransman eller amerikan?
- FX-teamet borde ha lastats ombord på Zeppelinaren innan den sköts ned. Vissa scener där man använt modeller är riktigt uselt gjorda. Notera storleken på alla eldslågor som slår ut. Brrrr

Generellt omdömme. Bitvis var det snygga scener och det är trevligt att få se gamla klassiker i luften. Men där tar det slut. Fick mer än en gång vibbar från Pearl Harbour. Vissa scener kändes som rena kopior. Exempelvis sekvenser med täta flygformationer modell inledningen på Pearl Harbour. Bomber som fälls där kameran hänger med ned mot målet osv.

Fast hade man kallat huvudpersonen för Biggles hade jag köpt alltihop :D
Jag håller inte med om din nattsvarta bild. Så illa var den inte alls. Och här invänder jag mot de punkter där jag tycker du har fel, i övrigt håller jag med men det är ju trots allt bara film.
Strävar inte alla stridspiloter att anfalla ur solens vinkel?
I början så gör man klart att allt börjar 1916, sedan nämns att USA går med och då vet ju jag att det hunnit bli 1917.
Det fanns ju med en hedervärd tysk också, räcker inte det?
Den svarte mannen var från USA hela tiden, tvärtemot vad vissa nobelpris tagare säger så är jag säker på att svarta är intellegenta nog att lära sig mer en ett språk. Det rasistiska södern hade inte utrese förbud, många stack till Europa för att slippa rasismen. Rasismen i USA förklarar varför han sedan inte fick flyga, de ville antagligen att han skulle servera i mässen. :roll:
Annars retade jag mig på några andra saker, som att hjälten hittade till sin älskades bondgård två ggr mitt i natten med sitt flygplan!

Trots detta yrkar jag på ett frikännande från tribunalen, det är ju trots allt bara en film som dessutom var kanska underhållande. Och felen var inte fler en andra krigsfilmer. Synd att man inte fick se en sen med en fallskärms hoppare, fallskärmen kom tidigare en jag trodde och tyskarna verkade ha anamat den fortare än de .....öh....allierade?

Sonderling
Kommer lite fler spoilers då!
Jag tycker också den var värdelös. Förutom det som Snafu redan skrivit:
-När tjejen och "hjälten" träffar varandra andra gången så börjar han försöka kommunicera med henne men hon fattar ingenting och ser helt frågande ut eftersom hon inte kan engelska. Då frågar han henne om hon förstår vad han säger och hon svarar då direkt "No". Deras fortsatta kommunikation i filmen är också orealistisk.
-Den svarte mannen säger att hans pappa var slav. Hela livet om jag fattar det rätt. Eftersom filmen uspelas 1916-1917 och han ser ut att vara 20-25 år så fattar jag inte hur hans pappa kan ha varit slav.
-"Hjälten" (minns inte vad han heter) tycks kunna ta sitt flygplan och åka var som helst när som helst, och med kulsprutan monterad och laddad dessutom.
-När han åker för att rädda tjejen och barnen beordrar den franske generalen(?) att gripa honom när han kommer tillbaka. Generalen vet mycket väl varför han åker tillbaka efter att ha lämnat barnen men när han kommer tillbaka med tjejen ändrar han sitt beslut att gripa honom.. Bara för att tjejen är skottskadad. Känns som att ifall hon inte hade varit skadad så skulle han ha ställts inför krigsrätt men nu fick han en medalj istället. Allt p.g.a. att hon var skadad. Sen säger han åt honom att inte göra om det. Smart då att ge honom en medalj!!!
-Det här med lejonet (och några andra saker) gjorde att det hela kändes som en disneyfilm. Fånigt.

Kommer inte på fler saker att klaga på just nu
Denna svarta mans historia har en orginalförlaga. Såg ett program om svartas situation under och efter första världskriget och där berättas det om en man från amerikanska södern som smyger ombord på ett tyskt fartyg som fripassagerare. Han upptäcks och får arbeta sig över, lär sig lite tyska och hamnar i Tyskland.
Då han hade hört mycket om Paris tog han sig dit och blev, enligt historien, förälskad i staden och människorna, som behandlade honom med respekt. Han började även boxas och blev framgångsrik inom detta.
Vid krigsutbrottet gick han med i främlingslegionen, han var i strid, minns inte när/var, och blev sårad. När han tillfrisknat ansågs han inte vara frisk nog för infanteristrid så han sökte sig till flyget där han blev pilot.

När USA gått med i kriget sökte han sig till deras flygvapen/arme för att få chansen att slåss med sina egna men svarta soldater fick inte slåss i den amerikanska armen utan endast utföra kroppsarbete. Svarta fick inte skjuta och döda vita.
Under franskt befäl gick det tydligen bra och 350 000 svarta soldater tjänstgjorde under kriget.

Har ingen specialkunskap i detta område utan återger endast det jag minns från detta tv-program. Tror det gick på Kunskapskanalen för någon vecka sedan och handlade om svartas situation i hemlandet under och efter 1vk.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Valdemar Sappi » 28 augusti 2012, 08:25

Sämsta flygfilmen: Perl Harbour. Började flyga när jag var 14. Flyglärare halva livet. Sådär rör sig inte plan!!!!!!!!!!!!!!
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av sonderling » 28 augusti 2012, 09:42

ola skrev:Såg en film för ett tag sedan och då var det filmen "slaget om Tobruk"
handla om några kolonialsoldater.....skitkass och bortkastade cash var det med :(
Handlar den inte om Tjeckiska frivilliga i Brittiska armén? Och baseras på boken "the red badge of courage" av Stephen Crane ( boken är skriven strax efter och utspelar sig under ACW)
Boken och filmen är rätt sega men dåliga vet jag inte om jag hålla med om.


Sonderling

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Fredrik Andersson » 28 augusti 2012, 22:35

Valdemar Sappi skrev:Sämsta flygfilmen: Perl Harbour. Började flyga när jag var 14. Flyglärare halva livet. Sådär rör sig inte plan!!!!!!!!!!!!!!
Planen i PH beter sig mer som TIE-fighters i Starwars-filmerna än som flygmaskiner från 1940-talet... :roll:
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Der Löwe » 30 augusti 2012, 20:53

Kanske tribunalen kan se "Den Längsta RobinHood dagen" live i kväll på tv och forma en bedömning kring landstigningsfarkosters tidlösa aspekter.

http://sallyswilson.blogspot.se/2011/08 ... -2010.html

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Valdemar Sappi » 31 augusti 2012, 20:35

Satt och såg på den igår. Otroligt störande med de där landstigningsbåtarna. Sabbar mycket av filmen...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Nimrod-S » 31 augusti 2012, 20:37

Valdemar Sappi skrev:Satt och såg på den igår. Otroligt störande med de där landstigningsbåtarna. Sabbar mycket av filmen...
Samma här...

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av tyskaorden » 1 september 2012, 18:52

Nimrod-S skrev:
Valdemar Sappi skrev:Satt och såg på den igår. Otroligt störande med de där landstigningsbåtarna. Sabbar mycket av filmen...
Samma här...
Ungefär som när man använde moderna Spruance-klassjagare i Pearl Harbor ...

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av a81 » 1 september 2012, 21:55

Och som sagt gällande Robin Hood-filen från 2010...
a81 skrev:"Begravningen" av sir Walter Loxley (Max von Sydow) i nya Robin Hood-filmen hör till de värsta historiska felen jag någonsin sett i en film. Han bränns på ett likbål (jfr vikingar eller hinduer) i England i början av 1200-talet! Kremering förekom inte i Europa från kristnandet till 1800-talet. En medeltida engelsman (eller vilken europé som helst från denna tid) skulle ha blivit djupt chockat över den scenen.
Det är mycket märkligt att man släpper igenom så grova fel. Fanns det ingen som hade det minsta intresse/kunskap av historia i produktionen av filmen? Har man det minsta intresse att få det någorlunda historiskt korrekt avstår man från att ha med landstigningsbåtar och likbål i 1200-talets England!

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av mattep74 » 20 december 2012, 17:44

Landstigningsbåtarna som användes i Robin Hood var tydligen inte påhittade utan sådana som Willhelm erövraren använde. Detta enl ett inlägg på IMDB när jag kritiserade den detaljen.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av tyskaorden » 4 juni 2013, 19:20

Storfilmen Ben-Hur från 1959 (med Charlton Heston i huvudrollen) har hittills sluppit undan ser jag men nu är det slut med det. Den åtalas härmed för en rad grova misstag där moderna föremål förekommer i en miljö som skall vara första århundradet efter Kristus.

Det förekommer inbundna böcker, något som inte fanns då.

I en scen där Ben-Hur och Messala (Ben-Hurs romerske barndomsvän) samtalar utanför Ben-Hurs hus hörs motorcyckelljud.

När man förbereder sig inför vagnstävlingen så syns en plattform av galvaniserat stål i bakgrunden.

Under loppet med vagnarna syns ett armbandsur på en av trumpetarna.

Davidsstjärnan brukas som en judisk symbol, trots att den blev detta först under medeltiden.

Skriv svar