Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 juni 2009, 00:01

sonderling skrev:Men .....är filmen dålig för att den inte följer din politiska verklighet eller är den bara dåligt gjord. Jag har nämnligen funnit att recensenter ofta sablat ner en amerikansk film av första anledninigen jag nämner och sedan visar det sig att filmen inte alls är så dålig.
(Befälen var väl inkompenta vad jag förstått och körde vilse m.m. är det inte de som vimsar förbi i Gen Kill?)
Nu var det ju tydligen över ett år sedan jag såg den, och jag kommer inte ihåg särskilt mycket. Men vad jag vanligtvis finner motbjudande i filmer som beskriver verkliga händelser är när de inte baseras på fakta.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re:

Inlägg av Olays » 2 juni 2009, 19:57

Dûrion Annûndil skrev:Windtalkers.
Jag tror säkert någon kan komma på en massa fel med den, men det jag fäste mig vid var strax efter landstigningen, då amerikanarna rusar fram som om det var ett ryskt stormanfall mot de japanska bunkrarna. Ingen taktik där inte. Sedan kommer några japanska stridsvagnar - som förintas av två amerikanska handgranater i stora eldbollar till å börja med. Visst är det amerikanska splitterhandgranater, så de måste vara ett jävla dunder i dom... eller?
Gammal tråd men lite kul med detta inlägg år att de indianer som verkligen deltog i VK 2 av anledningar som jag inte vet alltid har varit VÄLDIGT tystlåtna om vad de gjorde och deras insats. MEN de sände ut en talesman när Windtalkers släpptes för att förklara att det var en ohistorisk skitfilm.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av sonderling » 3 juni 2009, 09:00

Även om jag anser att ni slentrian dissar amerikansk film måste jag här hålla med er. "Windtalkers" är en skitfilm. Men mest blir jag förvånad då den är som en gammal 40-tals matiné i modern tappning, fast utan charmen. Bensin bomberna, det icke soldatmässiga uppträdandet osv ett stort avsteg egentligen från den trend som "saving private ryan" satte.
Min enda behållning är den sillätande skandinaviske befället spelat av Peter Stormare.
Ämnet är fantastiskt men bortslarvas i denna usla production.

Sonderling

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av loop » 9 juni 2009, 10:51

Jänkarna sabbar ju fantastiska historier. Se bara på Fly boys, de har kanske en av 1900-talets ädlaste sannsagor och gör skit av det.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av spett » 10 juni 2009, 21:21

med risk för att det har nämnts tidigare i tråden.

Det värsta jag sett i kategorin krigsfilm är en rulle om "The Lost battalion" byggande på en sann händelse i Argonnerna Oktober -18. De amerikanska soldaterna ägnar större delen av filmen åt att stå upp i en tyst glänta i skogen. Tacka fan för det, ett av de tyska anfallen inledds med att de tyska soldaterna ställer sig på led och skjuter salva. Ett annat anfall leds av eldkastartrupper som sakta avancerar genom skogen sättande eld på träden.

Användarvisningsbild
Crister
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 mars 2007, 23:27
Ort: Borås

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Crister » 5 december 2009, 18:01

Tunnel Rats - En Vietnam film gjord av Uwe Boll. Han lyckas göra skräpfilm efter skräpfilm men den här var nog den sämsta genom tiderna inom genren vietnam. Kan man stämma honom för att ha förstört 2 timmar av mitt liv :D

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av mattep74 » 25 juli 2010, 10:50

Jag hyrde Pompeii, en miniserie, förra helgen. Typisk DVD-produktion om Romartiden. Problemet var att alla var dubbade till engelska men många pratade faktiskt latin också och dubbades till engelska. Att pratet lät inspelat var en stor del av mitt missnöje. Jag kunde bara välja översättningsspråk och inte orginalspråk. Den var på 3 timmar uppdelat på 2 DVD. Jag såg första avsnittet i sin helhet, andra avsnittet snabbspolade jag tills vulkanen började spruta.

Flera grova felaktigheter som att amiralen(Pliny d ä?) som tänkte försöka rädda strandsatta inser att de inte kommer att ta sig därifrån utan ror tillbaka.

Huvudpersonerna råkar ut för det pyroklastiska molnet, men lyckas gömma sig i vattentunlarna och hittar vägen till havet.

På stranden ligger en massa lik, varav ett inte ser speciellt död ut utan ligger och tittar på dem när de går förbi.

I första avsnittet är det en dåligt utförd slagscen där de romerska officerarna helt plötsligt slutar agera som romare utan mer agerar som Rambo eller Conan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av a81 » 30 juli 2010, 15:25

"Begravningen" av sir Walter Loxley (Max von Sydow) i nya Robin Hood-filmen hör till de värsta historiska felen jag någonsin sett i en film. Han bränns på ett likbål (jfr vikingar eller hinduer) i England i början av 1200-talet! Kremering förekom inte i Europa från kristnandet till 1800-talet. En medeltida engelsman (eller vilken europé som helst från denna tid) skulle ha blivit djupt chockat över den scenen.

naturelle
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 augusti 2010, 12:19
Kontakt:

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av naturelle » 3 augusti 2010, 12:49

Vad roligt att läsa om alla dessa filmer som faktikst innehåller så många historska fel. Men det är lite konstigt att filmproducenterna ändå producerar filmer som inte stämmer med verkligheten. De antar väl att vi inte förstår.

Superkuf
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 26 oktober 2006, 11:04
Ort: Superkuf

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Superkuf » 28 september 2010, 13:12

"Operation Pacific", om amerikanska ubåtsflottan i Stilla Havet under WW2, åtalar jag för total verklighetsförankring. Bevismaterial 1 är att ubåten i fråga rammar ett japanskt fartyg - och lyckas sänka japanen i fråga.

Att skådespelarna är nästan lika uttrycksfulla som vedträn beror troligen på att skådespelaridealet förändrats sedan 1951, så det faller utanför det formella åtalet.

Jag yrkar att samtliga exemplar av filmen sänkes i havets djup. Vad säger domarkåren?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av B Hellqvist » 29 september 2010, 00:46

naturelle skrev:Vad roligt att läsa om alla dessa filmer som faktikst innehåller så många historska fel. Men det är lite konstigt att filmproducenterna ändå producerar filmer som inte stämmer med verkligheten. De antar väl att vi inte förstår.
Om en producent bedömer att en film kommer att tilltala den stora gruppen biobesökare som bara vill ha underhållning, får autenticiteten stryka på foten. Den lilla procent som ser på filmen för att få uppleva historisk ackuratess är för liten för att det ska vara mödan värt att få till detaljerna. Historiker kostar, likaså bättre prylar än vad kostym- och rekvisitauthyrarna har i lager.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av NIL » 29 september 2010, 04:52

Det jag har svårt att begripa (eftersom merkostnaden borde vara ringa) är varför tyska soldater i andravärldskrigsfilmer sällan är fältmässigt utrustade...överdragskläder ser man hårt när aldrig.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av sonderling » 29 september 2010, 12:34

Crister skrev:Tunnel Rats - En Vietnam film gjord av Uwe Boll. Han lyckas göra skräpfilm efter skräpfilm men den här var nog den sämsta genom tiderna inom genren vietnam. Kan man stämma honom för att ha förstört 2 timmar av mitt liv :D
Jag såg denna också tyvärr. Fruktansvärt dålig i alla avseenden. Bara det att den ameriskanska basen ligger i direkt anslutning till djungeln utan varesig minfält eller koncertinavajer emellan. Och skådespeleriet är så uselt och verkar gå efter nåttslags formulär om hur vietnam-krig ska spelas av USA soldater som aningen är sadister, naiva patriotiska dumskallar eller grubblare. Efter en halvtimme bara önskar jag att VC ska överta lägret och döda allihopa.
I tunnlarna sedan följer ett slags "tio små GI´s skulle döda VC" En trampa i en punji grav så var det bara nio. Enda pluset egentlgien är man får se tio sätt att dö i en tunnel som vad det lilla jag vet stämmer.
FNL-soldaterna eller VC har några slags Kahki-uniformer med rysk stålhjälm? Mig veterligen har jag bara sett stålhjälm på luftvärnstrupper i och runt Hanoi och aldrig i fält (men visst där kan ha fel men varför då ha undantaget på film.)

Och här har ni en spoiler så slipper ni se filmen. I slutet av filmen övertar VC/ FNL-gerillan lägret och dödar allihop (utom två.) Äntligen skrek jag!

Sonderling

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 september 2010, 09:34

sonderling skrev:Efter en halvtimme bara önskar jag att VC ska överta lägret och döda allihopa.
[...]
I slutet av filmen övertar VC/ FNL-gerillan lägret och dödar allihop (utom två.) Äntligen skrek jag!
Jag gissar att man lyssnade på test-publiken och gav dem ett "lyckligt" slut. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av sonderling » 30 september 2010, 13:09

Dûrion Annûndil skrev:
sonderling skrev:Efter en halvtimme bara önskar jag att VC ska överta lägret och döda allihopa.
[...]
I slutet av filmen övertar VC/ FNL-gerillan lägret och dödar allihop (utom två.) Äntligen skrek jag!
Jag gissar att man lyssnade på test-publiken och gav dem ett "lyckligt" slut. :)
Ja det är förmodligen därför man låter två Amerikaner överleva varav den ena mobbades i början. :D (Vilket förvånade mig jag trodde han skulle dö först. :? )

Sonderling

Skriv svar