Victoria

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Victoria

Inlägg av Robert Sköld » 20 oktober 2003, 14:05

Vet någon när Victoria är klart att skeppas till butikerna? Jag är smått exstatisk!

/Robert

Användarvisningsbild
Der_Kaiser
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 augusti 2003, 19:13
Ort: Östra Aros

Inlägg av Der_Kaiser » 20 oktober 2003, 14:14

Det har "gone gold" idag(20/10)! Skeppas alltså till pressning och sen butiker. Borde väl finnas i butikerna om typ en vecka kanske, bara att beställa så fort som möjligt!
"» Preliminärt releasedatum 2003-11-14" står det på CDon. Man vill ju börja ena tyskland typ nu!... :)

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 20 oktober 2003, 20:17

Victoria ?? vad är det?

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 20 oktober 2003, 21:35

Kynes.

http://www.paradoxplaza.com/victoria.asp
Guide your nation from the era of absolute monarchies of the early 19th century to evolve into a fully industrialized Great Power at the dawn of the 20th century! You must make sure that you stay ahead in wealth and strength, and skillfully manage the democratization process without disintegrating.

Victoria focus on six different aspects, all interconnected, to provide a deep, yet easily accessible game-play; Diplomacy, Warfare, Economy & Industrialisation, Colonisation, Technological Development and Political Simulation.

Diplomacy
Victoria has a full flexible diplomatic system based on the concepts from EU1/2 and HoI, with bilateral alliances, limited colonial wars, claims over provinces, and much tied in to the concept of national prestige as the strength in diplomatic actions. Victoria also introduces a complex peace resolution system where claims can be given up, as well as trade deals and resources.

Warfare
Warfare is similar to the system in HoI with divisions of various types constituting the core of the land forces. Troop types are Militia, Colonial Troops, Regular Infantry, Elite Guards, and Cavalry. Divisions will have home provinces and cultures tied to them. Some sort of tactical decisions depending on the commander of the armies will occur. Each individual ship (frigate, man-o-war, ironclad, and dreadnought) will be named. Combat values are based on the three concepts of firepower, organisation and morale

Economy - Industrialisation
The large focus in Victoria is on the industrialisation of the nations. Provinces have different amount of resources, and you can build lots of different buildings in different categories, like resource-mines, refineries, goods-manufactories, government buildings and military buildings. Resources can be shipped via convoys and rail, and/or sold to other nations on a world market. The economical development properly simulates the process of industrialisation. Supply and Demand affect prices where monopolies of certain items can lead to great wealth.

Colonisation
Colonisation in Victoria is all about laying claims to the vast lands not controlled by the industrialized nations. Claims can be contested, and will sometimes lead to war. Explorers can be sent to areas to map out the white spots on the map, and will discover new resources for the empire. Colonists are moving from overpopulated countries in the old world, to the most free and prosperous colonies and new nations,

Technological Development
The technology system is completely revolutionary, with its core based around the old concept of technology tree, but with the added concept of historical events giving you advances over time, depending on what you research in the technology trees.

Political Simulation
Victoria includes an advanced system that simulates the decisions and preferences of ideologies and parties of the people in a nation. Preferred ideologies can be tweaked by the player. Democratic nations give better economical development but low political stability, while monarchies lack the economical development but are more stable.
***EDIT*** Url till forumet: http://forum.paradoxplaza.com/forum/for ... orumid=160

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 20 oktober 2003, 23:28

Kynes skrev:Victoria ?? vad är det?
Det är ett spel som du vill ha. Och du vill ha det nu. Hur mycket tro ni det kommer att kosta?

Eder
- Palle

Carolus XII
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 1 juni 2003, 11:35
Ort: Haninge, handen.

Inlägg av Carolus XII » 21 oktober 2003, 00:10

Jag skulle tippa på 340 spänn.. Men sådana spel som HOI och EU2 liknande genren är spel som man har glädje av tillräckligt länge, dvs tills nästa underbara spel av Paradox kommer ut! :)


//Fredde

Användarvisningsbild
Der_Kaiser
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 augusti 2003, 19:13
Ort: Östra Aros

Inlägg av Der_Kaiser » 21 oktober 2003, 00:49

Man spelar EU2 och så varvar man dem med paradoxs senare spel alltefter som de släpps :) Victoria är dock ett spel jag sett fram emot väldigt mycket! Tänka bara på att vara med om tysklands/italiens enande, amerikanska inbördeskriget och WW1 under samma spel.... mmmm.... :)

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 22 oktober 2003, 02:19

Att det var så nära tills det kom hade jag inte trott, får väl skjuta på någon lämlig räkning då! :) Ser fram mot att INTE släppa Norge, utan utveckla denna union! :) (ursäkta om jag förolämpar alla Norska medlemmar, självklart hade ni rätt till eran frihet).

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 22 oktober 2003, 14:14

Spelet är mer likt HoI än EU2. Vilket gör att spelmotorn är mycket bättre att hantera 1800-talet än VK2.

Spelet är *mycket* roligt, eftersom man har större ekonomiska möjligheter och forskningssystemet är mycket förbättrat.

Håller nu på med en spännande kampanj som CSA där jag lyckades slå tillbaka nordsidan, införliva nya stater (Californien, New Mexico, Arizona och de sk border states (Nordstaterna med slaveri) - Maryland, Delaware, Kentucky och Missouri)

Jag har koloniserat Namibia och Angola (sida vid sida med de framtida aphartheidstaterna i Sydafrika) och har köpt Cuba från Spanien och erövrat Haiti.

Under tiden har jag försökt att industrialisera Syds bomullsekonomi, emanciperat slavarna (fortfarande slaveri i Karibien & Afrika) och har lyckats att få en viss ström av europeiska immigranter. Tyvärr kommer de flesta till det pluralistiska Nord snarare än till min konfederation.

USA insudstrialiserar också i oroväckande takt samtidigt som deras befolkningsökning är 50% större - jag är rädd att de snart slår till igen!

1892 nu - 28 år kvar...


Är med som betatestare om folk undrar var jag fått tag på spelet...

/Forsberg

sandgren
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 5 juli 2003, 23:10
Ort: HABO

Inlägg av sandgren » 22 oktober 2003, 15:02

Spelet verkar vara himla kul. Men hur får du emigranter till CSA och hur gör man för att befria slavarna? Är det med "events" eller på något annat sätt?

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 22 oktober 2003, 18:32

Mathias Forsberg

Hur är det med stabiliteten, det förstörde ju stämmningen ganska rejält i början då det kraschade stup i kvarten, referar till Hearts of Iron förstås :P

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 22 oktober 2003, 19:30

Det där verkar väldigt spännande Mathias. Har du provat att spela som Sverige nån gång?

/Robert SKöld

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 22 oktober 2003, 19:45

Den här gången kommer jag inte köpa ett paradox spel när de precis har släppts utan vänta tills ett antal patchar har släppts först.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 23 oktober 2003, 15:15

För lite screens se http://www.paradoxplaza.com/victoria.asp

Jag kanske kan köra en liten mini-AAR här om det är OK för Paradox, typ med Sverige.

sandgren
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 5 juli 2003, 23:10
Ort: HABO

Inlägg av sandgren » 24 oktober 2003, 07:47

En AAR på svenska skulle vara jättebra. Blir mycket lättare att förstå då.

Skriv svar