Ang Rädda menige Ryan

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 28 december 2003, 17:26

cortex skrev:
B Hellqvist skrev:
cortex skrev:Jag bara menar att efter den första kvarten går det utför rejält, egentligen. Särskilt när man får reda på vad hela uppdraget handlar om, haha (mest orealistiskt av allt) och så när alla historiska fel börjar hända.
Kan man egentligen tala om historiska fel i en film med fiktiv handling?
Javisst, den ska ju utspelas 1944. Då är det klart man kan tala om historiska fel.
Kan du ge exempel, så vi har något att diskutera utifrån?

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 28 december 2003, 17:42

B Hellqvist skrev:

Är det inte det hela den här tråden har handlat om?
I princip.
Fel i Saving Private Ryan, det är väl bara läsa igenom sidorna.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 29 december 2003, 00:07

cortex skrev:
B Hellqvist skrev:

Är det inte det hela den här tråden har handlat om?
I princip.
Fel i Saving Private Ryan, det är väl bara läsa igenom sidorna.
Kan du ange några historiska fel som gör att SPR visar fel saker 6/6 1944 och upp till ett par veckor senare? Alltså inte nit-picks om magasinskapacitet och granater, utan rejäla, historiska falsarier? Vi kan räkna bort det faktum att jänkarna inte kom i strid med några SS-enheter förrän långt senare, då det är en av de mest kända friheterna som Spielberg tog sig.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 29 december 2003, 00:59

B Hellqvist skrev:
Kan du ange några historiska fel som gör att SPR visar fel saker 6/6 1944 och upp till ett par veckor senare? Alltså inte nit-picks om magasinskapacitet och granater, utan rejäla, historiska falsarier? Vi kan räkna bort det faktum att jänkarna inte kom i strid med några SS-enheter förrän långt senare, då det är en av de mest kända friheterna som Spielberg tog sig.
Nu är jag varken expert på Normadie eller har koll på den fiktiva tidslinjen i SPR men 17:e SS PzGD var ju i aktion mot amerikanerna från den 11:e juni enligt vad jag läst. Så så långsökt är väl inte SS-förbanden då är närvaron av tigrarna och frånvaron av grundlägande taktik och beväpning hos pansargrenadjärerna värre fel i sammanhanget.
/Daniel

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 29 december 2003, 02:28

Kapten_Gars skrev:
B Hellqvist skrev:
Nu är jag varken expert på Normadie eller har koll på den fiktiva tidslinjen i SPR men 17:e SS PzGD var ju i aktion mot amerikanerna från den 11:e juni enligt vad jag läst. Så så långsökt är väl inte SS-förbanden då är närvaron av tigrarna och frånvaron av grundlägande taktik och beväpning hos pansargrenadjärerna värre fel i sammanhanget.
/Daniel
OK, mea culpa, glömde 17:e SS (fast filmtigrarna har något okänt divisionsmärke), så då är egentligen inte den grejen fel i SPR. Och avsaknaden av vettig taktik (på båda sidor) har ju ältats innan, men vad jag undrar är vilka historiska fel Cortex tror sig ha noterat. Jag är intresserad av vad han hittat, helt enkelt, och vägrar tro att han bara ägnar sig åt grundlöst tyckande.

Khomeini
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Khomeini » 29 december 2003, 03:11

Longsword skrev:Äh, jag gillar filmen! 8)

En hel del fel, det är sant - men bra "underhållning".

BoB hade en hel del fel också, men jag satt som klistrad dagarna den sändes.
Bäst är när killen med den bortsprängda magen ligger och skriker.
Svårt att skrika utan mage säger jag bara.
Prova själva!

Etcetera.
Medlem

Inlägg av Etcetera. » 29 december 2003, 14:40

Är det inte så att det är hans tarmar som ligger utanför och inte magen?

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 29 december 2003, 15:43

Det liknar mer tarmar än en mage :)

/Marcus

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 7 januari 2004, 14:34

Tycker själv att filmen är riktigt bra, men har aldrig försökt att se den som nånting annat än som ren underhållning.
Vill jag ha historiskt "korrekta" (i den mån det går) fakta så försöker jag att läsa mig till dem eller genom att se dokumentärer bl.a.

Mikael

Fluffer
Ny medlem

Suck

Inlägg av Fluffer » 11 januari 2004, 15:44

1. Jag är ingen expert på varken historia eller krigsfilmer!

2. Är ni så "skadade" av era historiska kunskaper att ni inte kan se en film för vad det är, Underhållning, varför inte börja hacka på Pippi, finns inte en chans att hon skulle kunna lyfta den hästen, SÅÅ orealistiskt... :D
Vill ni ha historiskt korrekta tidsfördriv så se en dokumentär eller läs en bok, så kan ni diskutera de sen...

3. Besvära er inte med att börja hacka på mig nu, för jag kommer inte diskutera, jag har sagt vad jag tycker och så får det vara...

S! 8)

Robban
Medlem

Re: Suck

Inlägg av Robban » 11 januari 2004, 16:13

Fluffer skrev:1. Jag är ingen expert på varken historia eller krigsfilmer!

2. Är ni så "skadade" av era historiska kunskaper att ni inte kan se en film för vad det är, Underhållning, varför inte börja hacka på Pippi, finns inte en chans att hon skulle kunna lyfta den hästen, SÅÅ orealistiskt... :D
Vill ni ha historiskt korrekta tidsfördriv så se en dokumentär eller läs en bok, så kan ni diskutera de sen...

3. Besvära er inte med att börja hacka på mig nu, för jag kommer inte diskutera, jag har sagt vad jag tycker och så får det vara...

S! 8)
Vadå, får vi helt enkelt inte komma med en kommentar till det inlägget???

Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem

Inlägg av Raskolnikov » 12 januari 2004, 21:20

1. Jag är ingen expert på varken historia eller krigsfilmer!
Det förvånar inte med den inställningen...
2. Är ni så "skadade" av era historiska kunskaper att ni inte kan se en film för vad det är, Underhållning,
Om man är en smula insatt i historia från olika epoker så kan man ha en viss uppfattning om hur saker och ting var och såg ut,jag får då iaf inte samma behållning av att se en film som utges utspela sig under sjuttonhundratalet om Axel von Fersen bär hipp-hopp-klädsel och bor i ett radhus i stadsdelen Vällingby,det är en del utav underhållningsvärdet att rekvesita och miljöer stämmer någorlunda.

Men för din del så spelar det troligen ingen roll som helst eftersom du troligen inte har någon uppfatning alls om sådant,men okunskap kan vara en välsignelse!

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 januari 2004, 01:57

Tycka vad man vill om SPR, men här är en välarbetad resurs som verkligen går in på detaljerna: http://www.sproe.com/

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 27 januari 2004, 09:55

Tack för tipset, en hel del intressant faktiskt.

/Mikael

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 27 januari 2004, 10:41

Man kan klaga på mycket i SPR, men om man bortser från
triviala fel rörande utrustning och sammstämmigheten med historien,
så framstår SPR för mig som en av de bästa krigsfilmer som gjorts
i USA och som inte handlat om det amerikanska inbördeskriget eller Vietnam.

Avseende taktiken på tysk sida så har jag inget att klaga över.
Tysk taktik var inte stelbent stereotypisk, så det kunde se ut lite hur som helst.
Erfarenhet och kompetensen hos befäl och manskap varierade självfallet också
och därtill så ändrades självfallet agerandet p.g.a. uppgiften och läget.
Vidare så vet vi självfallet inget om vilket orientering och order den tyska styrkechefen fått.

-Bedömdes byn vara oförsvarad?
-Bedömdes byn vara försvarad av svaga förband utan effektiva pvvapen?
-Hade den tyska styrkan order att så snabbt som möjligt ta sig över ån
för att möta framryckande amerikanska förband på andra sidan?
-Hade den tyska styrkechefen tillgång till indirekt eld?
-Hade den tyska styrkechefen tid och tillgång till spaningsresurser?

Kunde en amerikansk halvpluton med elitsoldater och tillgång till kulsprutor och Bazooka
fördröja 2st Tigrar, 2st Marder och en skyttepluton i bebyggelse?
Tveklöst. Konstigare saker än så har hänt i krigshistorien.

Skriv svar