Kingdom of Heaven (nu med recension)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 22 oktober 2005, 23:34

Jag köpte båda i Sverige via movieline.se eller ginza.se

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 23 oktober 2005, 00:19

8O :o

Tack för det, här ska det shoppas loss!

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 24 oktober 2005, 11:14

Men Zulu dawn har väl inte svenskt text va?

Detta var en av mina favoritfilmer tror även att den fastnade i videon liksom Midway när jag hyrde den.

Läste att zulu dawn även stämmer överens med historien bättre.

Fel i Zulu vad jag minns:

1 Prästen var inget besvärligt fyllo jag tror även han var med och upptäckte zuluarmén

2?Dalton? som fick VC var ingen komisk figur utan en Afrika veteran.

3 Det var inte Walesare

4 Boerna stack inte utan posterade sig på en höjd i närheten, vet ej exakt vad de sysslade med.

5 Den besvärlige soldaten i sjukstugan ska tydligen ha varit en mönstersoldat, hans släktingar blev besvikna av vad dom såg.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 24 oktober 2005, 11:16

Fel i zuludawn?

Burtan gör ett effektfullt svanhopp men det troliga är att han dödades i dalen nedanför under en flykt eller reträtt.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 24 oktober 2005, 18:55

Det slog mig nu att Scott istort sett har samma skurkgalleri som finns i Arn-böckerna. Även Jan Guillou är mycket kritisk till Guy de Lusignan och Renaud de Chatillon och även Tempelherrarnas stormästare får sig en släng av sleven. Kung Baudouin IV av Jerusalem får också bra press av Guillou. Det märktes att de gick lite fort fram i filmen så hoppar man t.ex. över den lille Baudouin V, Sybilles son död vid bara 8års ålder.

Annars tyckte jag filmen var hyfsad underhållning, även om männsikorna hade en kanske lite för "modern" takevärld.

Skriv svar