Band Of Brothers - Part 6, BASTOGNE
-
Kompanichefen
- Medlem
Och som den plutonsjukvårdare jag var i lumpen så känner jag igen mig i mycket. Speciellt attityden jämtemot mig då jag eftersom jag bar röda korset på armen inte fick skjuta om jag inte själv med all säkerhet blev beskjuten (!!). Jag fick inte ens bära andras vapen eller den utrustning vi hade....
/rally
/rally
Jag var med om samma grej som KompaniArtilleriChef. Trots att det stridsfordon (MTLB) som jag, min eldledningsgrupp och kompanichefen åkte i körde rakt in i B-styrkans läger så fick vi inte använda handeldvapen utan förväntades lydigt forsätta eldsignalering och ange nya mål för artilleriet. Tråkigt men förmodligen rätt metod. Man gör det man är bäst på.
För övrigt håller jag med om att det visades minimalt med fordon. Kolla istället "bakom kameran-filmen", där ser man betydligt mer.
/Gribing
För övrigt håller jag med om att det visades minimalt med fordon. Kolla istället "bakom kameran-filmen", där ser man betydligt mer.
/Gribing
- Private Snafu
- Medlem
Lite längre tillbaks så kommenterade någon avsaknaden av snö i fotot med Tigrertanksen. Nu när jag såg avsnittet för andra gången så ser man rätt snabbt att snön verkar vara fejkad. Så fotot är tagit innan man sprutade ut fejksnön.
Angående snön. Förr vet jag att man använde sig av skum och liknande för detta. Vilket var ganska lätt att genomskåda. Det i avsnittet igår såg mer ut som nått pulveraktigt. Någon som vet vad man använder?
Angående snön. Förr vet jag att man använde sig av skum och liknande för detta. Vilket var ganska lätt att genomskåda. Det i avsnittet igår såg mer ut som nått pulveraktigt. Någon som vet vad man använder?
DVD-boxen innehåller en dokumentär-disc. Där berättar dom hur Bastogneavsnittet är inspelat. Allt är gjort inomhus!
Dom byggde upp en skitstor konstgjord skog inne i en hangar. Hälften av träden är riktiga och resten är gjorda i skumplast. Som snö använde dom en blandning av papper och nåt annat och man slog rekord i konstgjord snö. Ingen annan filmproduktion har gjort av med så mycket snö.
Lite besviken blir man ju, men samtidigt imponerad.
/Gribing
Dom byggde upp en skitstor konstgjord skog inne i en hangar. Hälften av träden är riktiga och resten är gjorda i skumplast. Som snö använde dom en blandning av papper och nåt annat och man slog rekord i konstgjord snö. Ingen annan filmproduktion har gjort av med så mycket snö.
Lite besviken blir man ju, men samtidigt imponerad.
/Gribing
Om vi ska gå tillbaka till själva avsnittet...
Var det normalt att sjukvårdaren följde med sin patient in till sjukvårdsplatsen (i detta fall inne i stan/byn)? Min tro var att de lämnade patienten i och med att de transporterades bakåt och istället stannade kvar i frontlinjen.
Jag hade också velat ha en förklaring till varför det tyska anfallet inte lyckades. När Roe lämnade linjen såg det rätt illa ut för amerikanarna, när han kom tillbaka var det lugnt. En kort kommentar från någon av de andra soldaterna om hur striden gick hade varit bra för "sammanhanget".
Var det normalt att sjukvårdaren följde med sin patient in till sjukvårdsplatsen (i detta fall inne i stan/byn)? Min tro var att de lämnade patienten i och med att de transporterades bakåt och istället stannade kvar i frontlinjen.
Jag hade också velat ha en förklaring till varför det tyska anfallet inte lyckades. När Roe lämnade linjen såg det rätt illa ut för amerikanarna, när han kom tillbaka var det lugnt. En kort kommentar från någon av de andra soldaterna om hur striden gick hade varit bra för "sammanhanget".
-
Kompanichefen
- Medlem
Gribing:
Private Snafu:
Wildthing:
--
"Fick inte"? E-gruppen är ju som vilka andra soldater som helst. Märkligt minst sagt.Jag var med om samma grej som KompaniArtilleriChef. Trots att det stridsfordon (MTLB) som jag, min eldledningsgrupp och kompanichefen åkte i körde rakt in i B-styrkans läger så fick vi inte använda handeldvapen utan förväntades lydigt forsätta eldsignalering och ange nya mål för artilleriet. Tråkigt men förmodligen rätt metod. Man gör det man är bäst på.
Private Snafu:
Jag håller med. Det var onekligen ett minus. Det snöade och snöade, men något snödjup blev det egentligen aldrig. Fotspåren och blodfläckarna låg kvar och snön såg lite oäkta ut. Som sagt, där var det ingen fullträff.Angående snön. Förr vet jag att man använde sig av skum och liknande för detta. Vilket var ganska lätt att genomskåda.
Wildthing:
Precis. Varför följde han med hela tiden? Och vad hände egentligen med anfallet?Var det normalt att sjukvårdaren följde med sin patient in till sjukvårdsplatsen (i detta fall inne i stan/byn)? Min tro var att de lämnade patienten i och med att de transporterades bakåt och istället stannade kvar i frontlinjen.
--
En skum del i detta avsnitt är när tyskarna anfaller på bred front med amerikanen som tappar den varma kaffekoppen i knät när han blir träffad. Vad hände med det anfallet? Nästa scen vid fronten visar tydligen på att tyskarna drog sig tillbaka, trots att jänkarna fick panik och undrade vad de skulle skjuta på tyskarna med. Det går liksom inte ihop.
Anledningen till att Medic Roe följde med in var väl att han skulle försöka få tag i mer sjukvårdsmateriel? Eller?
Och jag undrar även jag hur amrisarna lyckades stoppa tyskarnas pansarunderstödda anfall.
Kanhända så var situationen rätt lik finska vinterkriget. Pansar kan inte forcera vilken barrskog som helst och blir då inte till mycket hjälp.
/Gribing
Och jag undrar även jag hur amrisarna lyckades stoppa tyskarnas pansarunderstödda anfall.
Kanhända så var situationen rätt lik finska vinterkriget. Pansar kan inte forcera vilken barrskog som helst och blir då inte till mycket hjälp.
/Gribing
- subskipper
- Medlem
Vilket syntes tämligen omgående att det var inomhus...Gribing skrev:DVD-boxen innehåller en dokumentär-disc. Där berättar dom hur Bastogneavsnittet är inspelat. Allt är gjort inomhus!
Dels som Gribing skrev, han ville tigga till sig utrustning, dels blev han faktiskt beordrad att följa med för att vila upp sig.Kompanichefen skrev:Precis. Varför följde han med hela tiden? Och vad hände egentligen med anfallet?
Det är inte heller omöjligt att han såg en chans att ta en liten paus från fronten och av den anledningen följde med.
Eftersom man nu fick se händelsen ur Roe:s synvinkel, och han deltog ju inte i striderna, så var ju den händelsen sekundär.
- subskipper
- Medlem
Jag måste säga att jag tycker det här nog var det bästa avsnittet hitills. Greppet känns lite oprövat, men det funkade helt klart att sätta striderna i bakgrunden och låta Roe få stå i strålkastarljuset. "Romansen" med Renée är härligt befriad från Hollywoods klassiska kärleksklyschor. Hela programmet känns nedtonat och väldigt stämningsfullt, mycket tack vare Shane Taylors insats i rollen som Roe. Längtar till nästa torsdag. :-)
~Henric Edwards
~Henric Edwards