2235 Programstart: Århundradets krig

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Bad Mr. Frosty
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 april 2002, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av Bad Mr. Frosty » 17 maj 2005, 23:17

Ja77 skrev:interjuverna är bra, men denna berättarrösten. Nu får de bestämma sig, ena sekunden är det självmord att skicka ut ubåtar och nazisterna är dumma nog att fortsätta, nästa sekund skördar ubåtar stora framgångar....och påpeka hur brutala ubåtarna är när de sänker handelsfartygen..... men de allierade verkar inte var bråkdelen så brutala när de sänker en ubåt...eller när berättar rösten skryter att de allierades flyg både kunde patrulerar atlanten och förstöra de tyska städerna.....
Skryter berättarösten?
Är det inte brutalt att sänka en passagerarångare?
Det var kanske så att tyskarnas förluster gick lite upp och ned.
Jag tycker dokumentären var bra och visade på att båda sidor åkte på enorma förluster. De tyska ubåtsbesättningarna berättar själva vilket rent helvete livet under ytan var, vem bagatelliserar det? Jag tycker det lät mycket brutalt med plötsliga nöddykningar och människor som sköt sig för att de inte klarade av pressen.
Du kanske borde se dig för om programmet går i repris och se det igen?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 17 maj 2005, 23:46

Själva poängen är ju att höra folk som var med berätta. Visst, det är långt ifrån vetenskap och filtrerat genom sextio års distans med allt vad det innebär. Men det är ändå oslagbart i ett känslomedium som tv. Just att de är så gamla bidrar med särskilt djup i perspektivet tycker jag - tidens gång, alltings förgänglighet, i ungdomen tapper eller brottslig eller vad man nu vill få det till men inför livets slut skröplig och skör. Jag tycker att det är suveränt. Men lite långtråkigt och virrigt berättat (med bl a de tveksamheter som angetts tidigare i tråden).

/ Probstner

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 13 juni 2005, 23:39

Ja idag var det ett intresant program med för delvis ny fakta som kom fram, men jag saknade en stad Dresden varför inte ett enda ord om denna stad som totalförstördes?

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 658
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Inlägg av Solkungen » 14 juni 2005, 00:00

Det kommer fler avsnitt, varav ett tillägnat Dresden om jag inte minns fel.

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 14 juni 2005, 00:15

Solkungen skrev:Det kommer fler avsnitt, varav ett tillägnat Dresden om jag inte minns fel.
Okej, då förstår jag varför om nu ett programm kan återge denna stad om ödelades av de Alierade

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 juni 2005, 00:44

Fan, jag har totalt glömt bort att serien pågår... Missat något extraordinärt?

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 14 juni 2005, 12:33

B Hellqvist skrev:Fan, jag har totalt glömt bort att serien pågår... Missat något extraordinärt?
I går så handlade det uteslutande om bombkriget över Tyskland och hur detta påverkade civil befolkningen och även hur det drabbade piloterna när dom insåg hur mycket de civila fick lida.

En pilot berättade att efter bombningen av Hamburg så blev han pacifist.

Att man valde ut städer väldigt strategisk beroende på hur staden var uppbyggt så som gamla trädstäder där man bodde väldigt tätt, då bombade man först med vanlig bomber sen men brandbomber etc etc.

Lite gamla interjuver om bomber Harris och hans planer som han hade tidigt i kriget om att bomba sönder Tyskland.

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 27 juni 2005, 22:31

Nytt avsnitt snart dvs 22.35

Där man tittar närmare på Slaget om Stalingrad och den kalla vintern 42-43 både från sovjets sida Tysklands sida och vilka konsekvenser det slaget skulle få.

Gustav Björklund
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: 7 december 2004, 22:30
Ort: Borås

Inlägg av Gustav Björklund » 28 juni 2005, 00:24

Mr x skrev:Nytt avsnitt snart dvs 22.35

Där man tittar närmare på Slaget om Stalingrad och den kalla vintern 42-43 både från sovjets sida Tysklands sida och vilka konsekvenser det slaget skulle få.
Det bästa avsnittet (i min smak), och så missar jag det! Bara typiskt :(

Går det i repris?

Användarvisningsbild
Hans Engnell
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 22 mars 2005, 23:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hans Engnell » 30 juni 2005, 11:51

Har inte läst alla poster i tråden, men vet någon om serien finns eller kommer att finnas på DVD? Har sett bland annat Stalingrad-avsnittet, riktigt bra serie!

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 30 juni 2005, 14:45

Hans Engnell skrev:Har inte läst alla poster i tråden, men vet någon om serien finns eller kommer att finnas på DVD? Har sett bland annat Stalingrad-avsnittet, riktigt bra serie!
Har precis e-postat frågan till Tv4 får se hur länge det tar innan de svarar.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 juli 2005, 23:17

Tittar just nu på avsnittet om kriget i Nordafrika. Säger speakern "Afrikatruppen" en gång till så skriker jag... Annars så är det ett rätt så bra avsnitt - pluspoäng för att man intervjuade beduinerna!

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 11 juli 2005, 23:45

Jag fann El Alamein avsnittet både mediokert och missvisande, gamla felaktiga uppgifter och beskrivning upprepades utan minsta hänsyn till vad nyare forskning kommit fram till, en rad saker som sades var inget annat är ren och skär historieförfalskning. Intervjuerna var dock som vanligt programets höjdpunkt och precis som föregående talar så var det ett rejält plus att man intervjuade beduiner.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 11 juli 2005, 23:53

Kapten_Gars skrev:Jag fann El Alamein avsnittet både mediokert och missvisande, gamla felaktiga uppgifter och beskrivning upprepades utan minsta hänsyn till vad nyare forskning kommit fram till, en rad saker som sades var inget annat är ren och skär historieförfalskning.
Jag såg inte hela, men vad tänker du på mer exakt som är förfalskning?

Färgbilder är åtminstone alltid ett plus.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 12 juli 2005, 00:17

Perra skrev:
Kapten_Gars skrev:Jag fann El Alamein avsnittet både mediokert och missvisande, gamla felaktiga uppgifter och beskrivning upprepades utan minsta hänsyn till vad nyare forskning kommit fram till, en rad saker som sades var inget annat är ren och skär historieförfalskning.
Jag såg inte hela, men vad tänker du på mer exakt som är förfalskning?

Färgbilder är åtminstone alltid ett plus.
Listan kan göras mycket lång, ta tex påståendet att det var mer än 1000 pjäser som sköt stormelden när operation "Lightfoot" inleddes. Britterna hade exakt 892 pjäser i frontlinjen och 882 deltog i första eldöppnandet.
Montgomery gick inte och lade sig och sov igenom bombardemanget osv.
Några "dödsfält" av minor fanns knappt när Panzerarmee Afrika hejdades i de förvirrade striderna i första slaget vid El Alamein.
Osv, det kan tyckas att det rör sig om små saker men många bäckar små...

Programet handlade mer om myten El Alamein än om det verkliga slaget om man ser till den del som inte berättades av veteranerna.

Skriv svar