Bästa filmscen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 9 februari 2003, 17:09

Gribing skrev:
loop skrev:Jag tycker att ni hat glömt en del bra scener i en del krigsfilmer. I Järnkorset finns det några, scenen i Ducka skitstövel när han går och räknar sina döda barn och säger att han aldrig räknat dem tidigare. I Broarna över Toko -ri eller vad den nu heter finns det några bra scener.
mvh
Ja det var ju ett upplysande inlägg. Du får gärna beskriva de scener "vi glömt"...

/Gribing
Jag gjorde ju det. Eller ser inte du de tre som krigsfilmer?ww2, Mexikanska inbördeskriget, Koreakriget. Iofs så specifierade jag inte, men jag minns mest att jag tyckte att det var bra men inte exakt hur de var. Men det finns fler. Das Boot när de smiter igenom Gibraltarsundet. Jag har säkert glömt flera också.
mvh

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 9 februari 2003, 18:43

Jo jag förstår vilka filmer du menar. Men det vore kul om du beskrev exakt vilka scener i filmerna du gillar.

/Gribing

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem

Inlägg av Hooka-Hey » 10 februari 2003, 10:11

Järnkorset innehåller ju en hel del starka scener som växlar, i sann Peckinpah-anda, mellan slow motion och realtid; exempelvis inledningen med ett tyskt överfall på en rysk granatkastargrupp, scenen med det ryska massanfallet nedför en ås mot de tyska positionerna och närstrid i skyttegravarna, eller varför inte scenen där Steiners grupp försöker komma igenom till de tyska linjerna och beskjuts av sina egna med MG-42:or?

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 10 februari 2003, 12:04

Ok. Toko-ri har jag för mig att de inser att nu är det kört och att en av dem dör. Det var lite för många år sedan :? . Järnkorset de flesta scenerna när de är i bunkrar. Bron över floden Kwai när översten på slutet kommer till insikt.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 10 februari 2003, 18:42

loop skrev:Bron över floden Kwai när översten på slutet kommer till insikt.
Håller med om den. Stark scen.

/Gribing

Oflo85
Medlem

Gettsyburg

Inlägg av Oflo85 » 21 juni 2003, 14:34

Jag viker av lite från alla WW2-filmer här :P men jag tycker att scenen när sydstatsinfanteriet stormar Little Round Top i Gettysburg (1993) är oerhört mäktig! Musiken, den täta skogen och filmningen är väldigt bra.

Oflo85
Medlem

gettysburg

Inlägg av Oflo85 » 21 juni 2003, 19:28

älskar den filmen, men har du nån bra källa för det där med Robert E. Lee? Jag har också hört att det ska stämma, och jag tror också att det är sant då Lee var en rätt ödmjuk och jordnära ledare.

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 22 juni 2003, 08:34

Vinterkriget

-Finnen som sitter och garvar i skyttegraven med en cig i mungipan och brinnande kläder. Fullkomligt chockerande scen.

-Tillkännagivandet av krigsslutet.
Håller med dig den är faktist bra !!
Fats också det när Ryssen anfaller samtidigt när Vasaborna springer på stridsfältet och blir slaktade (Nära kyrkan )
sen leder det ju till att en av dem skjutter en j""""a massa folk och förstör 1-2 tanks ....
Fast hela filmen är ju full av masa bra scener,När den ena tex för sårade med häst och då kommer det ett bombplan och försöker bomba dom...

Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem

Inlägg av Anckarström » 22 juni 2003, 08:47

Blackadder goes forth:
Sista delen/Sista scenen där Cpt. Blackadder och kompani ska rycka fram över ingenmansland mot väntande tyska kulsprutor och Pvt. Baldrick anmärker på stegens dåliga kondition och att man bör passa sig för att inte få stickor från den när man klättrar upp.

Användarvisningsbild
Dieuleveult
Medlem

Inlägg av Dieuleveult » 25 juni 2003, 22:04

Dom femtioelva scenerna i Gettysburg där sydstatssoldaterna träffas av kanoneld när dom är på väg över någon av dom många gärsgårdarna i maklig takt mot fienden... :lol:

Skämt åsido, lite tjatigt... annars en bra film! Såg den på bio under dom 5 dagar den gick på bio i Sverige.
Senast redigerad av 1 Dieuleveult, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 26 juni 2003, 00:18

Jag gillar scenen i Tora!Tora!Tora! där flygskollärarinnan plötsligt ser sig omringad av japanskt flyg som bara flyger ikapp och förbi.

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 26 juni 2003, 16:02

en jävla skön scen är ju i Saving Private Ryan när Tom Hanks ropar watch out a 40mm så kommer tyskarna fram med en 38mm luftvärnskanon å smattrar sönder killarna på tigertanken. förbannat skönt ljud! bam bam bam bam bam

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 26 juni 2003, 18:45

Otroligt skönt att se folk lemlästas... Nothing beats that feeling :roll:

Flavius Aëtius
Tidigare medlem

Inlägg av Flavius Aëtius » 26 juni 2003, 22:38

inlednings scenen i Saving Private Ryan,är ögon godis

När en tysk blir skjuten på mitten i Stalingrad ,då börjar den goa mördarlustna minen komma fram

inlednings scenen i Gladiator,hela filmen skulle vara utformad i den stilen inte så kul med hela Gladiator temat

Slaget vid Stirling i Braveheart,helt historiskt inkorrekt hela iden var att slaget intträffade på en bro det var så skottarna vann,dessutom var Frankrikes drottning typ fem år vid den tidpunkten alltså skulle Willam Wallace vara pedofil om man tänker ur en konstig urflippad vinkel

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 29 juni 2003, 01:04

Vi har ju glömt!
Sluscenen i the Great Escape där hills placeras i The Cooler.
I the great escape när två av dom når fram till det skeppet som det står stockholm på!

Skriv svar