Hearts Of Iron 2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 7 februari 2006, 13:07

Jag tror att jag läst att radar hjälper till att guida Interceptors som försvarar eget luftrum, så att de faktiskt hittar fientligt bombflyg inom den region som de bevakar. Jag vill minnas att jag läst detta på Paradox eget forum, men det kan lika gärna vara någon annanstans.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 8 februari 2006, 21:06

Jag HOPPAS att radar gör så för det är inte ofta mina jaktplan stör fiendens bombare i deras arbete.
Man startar upp ett fint "Air Superiority"-uppdrag och...jaktplanen flyger bort ifrån fiendens bombare och kommer bara till den utsatta provinsen när fienden väll flugit sin väg.
Tack då...

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 9 februari 2006, 12:36

Tänk på att inte sända upp fighters för att slå ut bombare utan inteceptors.
Interceptors får extra bonus mot bombare.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 9 februari 2006, 21:26

Oktober 1941, spelar Frankrike. Det råder dödläge, jag valde att bygga ut Maginotlinjen till kusten så där kommer ingen fram. Tyskland har ockuperat Polen, Danmark, Norge, Luxemburg samt de riktiga delarna av Belgien och Nederländerna. Tysken är stark men min armé (och det näst intill icke existerande flygvapnet) byggs sakta och säkert upp. Afrika är tillsammans med britterna snart helt rensat från italienska trupper. När väl det är gjort vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Jag har väntat på att det ska utbryta krig mellan Tyskland och Sovjetunionen men hitills inget, att få med USA på sin sida hade inte heller varit fel. Det verkar som jag får göra allting själv.
Första steget tror jag blir att erövra Norge, vad jag förstått är det ffå trupper där uppe. Nästa steg är väl att locka in lite italienska och tyska trupper i Sydfrankrike för att sedan låta fällan slå igen. Hade det inte varit för att Tyskland varit så oportsliga att de baserat massa trupper i Italien hade valet varit enkelt, invasion av Italien. Nu får jag ta det lite lugnare.

För en gångs skull har jag en vänlig granne i söder, facisterna ser ut att förlora Spanska inbördeskriget, de har har tre provinser kring Madrid kvar och de har de haft sedan 1937. Jag valde att stödja den demokratiska sidan och det tycks gett utdelning.

Jag stör mig lite på att Münchenkrisen inte förekommer, fast får väl ta och spela Tjeckoslovakien om det ska hända.

/Martin

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 9 februari 2006, 22:08

Gör en amfibieoperation i syditalien eller sicilien det brukar var dåligt försvarat.
Norge låter också intresant men är ganska långt från dig.

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 9 februari 2006, 22:46

martin, jag tycker att du ska strunta i Norge. Det finns inga större mängder av resurser eller IC där, och när man spelar som Frankrike har ju inte fjordarna och fjällen någon större strategisk betydelse heller. Hamnar och flygbaser har du väl i överflöd ändå.

Annars har du, som jag ser det, två alternativ. Du kan antingen göra ett kamikaze-anfall mot Ruhrområdet och hoppas att den tyska västfronten ska kollapsa, så att du kan gå mot Berlin, eller så är det ett långt och blodigt utnötningskrig i norra Italien och Österrike som gäller. Et anfall mot Ruhr sjulle väl ge den störrsta fördelen om du lyckas, men eftersom det i princip är omöjligt att lyckas med något sådant så är det Italien som borde vara din prioritet. Locka in italienska och tyska styrkor i Sydfrankrike för ett stort bakhåll, samtidigt som du landstiger med starka trupper i syditalien. Har du riktig tur kan du stänga in halva den tyska armén. Vidare så kommer Sovjetunionen och Tyskland att hamna i krig med varandra förr eller senare, om du bara kan fortsätta att pressa på de tyska styrkorna tills dess så kommer det antagligen bli en relativt snabb seger.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 10 februari 2006, 06:41

Yes, snabb seger innebär ett snabbt kallt krig.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 10 februari 2006, 11:35

Gällande Interceptors & Fighters.
Fiendens bombare är förvisso irriterande men deras jakt är värre. Eftersom flygenheter aldrig får vara större än 5 skvadroner/ block så har min jakt mycket svårt att hävda sig mot fienden.
Datorn flyttar alla sina 5-block i snygga, samlade formationer om 20-30 skvadroner/ svärm. Min jakt finner närmast suicidal njutning att anfalla dessa i enstaka 5-block... jag skall emellertid prova att bygga ut solida radarnät och se om det har märkbar effekt. Rapporterar såfort jag vet mer i ärendet... ;)

Vidare: Tunga jaktplan:
Dessa förväntas få bonus när de eskorterar bombare. Skall jag tolka detta som att man skall inkludera 1-2 tunga jaktplan i ett bombplansblock?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 10 februari 2006, 12:08

Om du har råd så kan du göra det men med 1-2 mindre bombare så bombas det mindre.
Jag tror det är bättre att iallafall få lokalt herravälde där du sätter in dina bombare.
samt att om man spelar på mindre svårighetsgrader är det fullt möjligt att bygga 10 aa i de flesta närliggande provinser + några radar.

Det bästa sättet är förstås att invadera UK.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 10 februari 2006, 13:18

Tack för tipsen. Tror det blir locka in italienarna i Frankrike och sen låta fällan slå igen samtidigt som en invasion av Syditalien. Har ett halvår på mig att bygga upp styrkorna. Norge får vänta. Italien hade inte varit så svår match om det inte hade varit för tyskarna skulle vara där. Jag börjar med att rensa Medelhavet från den italienska flottan.

/Martin

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 10 februari 2006, 13:24

MrSund:
Jo, det förstås. Men när jag tänker efter så är bombare rätt likgiltiga för min del. Har jag bara luften ren över skallen kan markstyrkorna ta hand om allt. Taktiska Bombare och Störtbombare imponerar ju inte i HoI för den mänskliga spelaren iallafall... Strategisk bombning kan funka, men annars är det Marinbombare som gör den enda riktiga nyttan enligt min erfarenhet.

Invadera UK är inte det lättaste men omöjligt är det onekligen inte. Särskilt inte med hjälp av kärnvapen för att rensa stränderna...

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 15 februari 2006, 10:18

Observation:
Ja, radar verkar hjälpa den egna jakten att samlas för att anfalla fientliga bombare.
I senaste partiet hade datorn utvecklat en pervers böjning för att bomba Caen gång efter gång efter gång. Efter att några försök med "Air Superiority" utan radar hade slutat i tyskslakt provade jag nu att bygga ett lass radarstationer.

I Caen självt byggde jag upp en storlek 3-anläggning och i angränsande provinser likaså. Dessutom fick vare flygfältsprovins en radaranläggning.

Dels får man en generell bonus om man försvarar sig i en vänlig provins med radar så fientlig eskort fick det svårare, men dessutom upplevde jag det tydligt som att mina jaktplan fick det extremt mycket lättare att koordinera massinsatser mot fiendes bombarklumpar (på sådär 20-30 plan vardera).

Har någon annan dragit samma slutsatser eller är detta bara önsketänkande från min sida?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 februari 2006, 11:51

Era tips funkade bra.
Någon landstigning blev det dock inte. Jag började med att locka in lite tyska och italienska förband i Sydfrankrankrike och det gick rätt bra. Jag förintade i stort sett alla tyska divisioner i Italien och lyckades även inta en gränsprovins. På den tidiga sommaren 1942 så förklarade Sovjetunionen äntligen krig mot Tyskland, det gick bra och bolsjvikerna började avancera in i Polen. Jag tog tillfället i akt och satsade på att göra ett stort angrepp på Italien och det gick, jag bröt genom och började avancera. Fast sen blev jag orolig att det gick för bra för Sovjetunionen och jag fick föra över trupper till västfronten för att inte Sovjetunionen skulle bli för starkt.
Jag gjorde ett anfall men det gick inte förrän jag körde genom Luxemburg. Jag räkande kallt med att Tyskland skulle vara för svagt att göra något så jag satsade på fart, tyvärr gick det så där. Jag körde fast i västra Tyskland och fann mig tvungen att rens upp i Belgien och Nederländerna, vilket tog tid. Tillslut var det klart och Tyskland delat mellan Frankrike och Sovjetunionen. Jag hann också befria Danmark och Belgien intog halva Norge. Nu var det dock mitt i sommaren 1943 och jag väntade tills nästa sommar för att anfalla Sovjetunionen. Under tiden hade USA också kommit in i kriget, men mot Sovjetunionen. USA har faktiskt intagit en del provinser i Sibirien, faktiskt en hel del. Japan krigar ockå på. Jag förklarade krig nästa sommar och och det går bra, jag har förintat cirka 150 divisioner och intagit Leningrad men inte Ukraina. Trots detta har de röda fortfarande 250 divisioner kvar, själv ligger jag på beskedliga 120 och är alltså inte tillräcklig stark för att rycka fram på flera fronter. Jag har ett år på mig och vill åtminstone befria Finland och inta Ukraina.
Japan som av någon aanledning blivit min allierad, men inte USA 8O , gjorde ett försök att med tre divisoner landsitga i Helsingfors. Han lyckades rätt bra, befriade halva Finland och avancerade sedan till Arkhangelsk innan de blev förintade.
Jag inser att jag borde satsat på fler divisioner och anfallit tidigare, även om det var sent på året.

/Martin

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 15 februari 2006, 18:06

Jag ser av din analys att du antagligen gjort samma upptäckt som jag (och Stalin): Kvantitet är en kvalitet i sig. :)

Jag har åtskilliga gånger fokuserat på att hålla mina divisioner på topp med modernast utrustning etc. när jag istället borde satsat på att bygga stora antal enheter.

Jag spelar till 90% tyskland och att ens tänka på att gå i krig med mindre än 60 infanteridivisioner och vid pass ett dussin pansar/mot.inf.-divisioner är segt och att alls göra något utan MINST 20 jakteskadrar är bara att glömma. Helst skall man ha 25-30 stycken redan 1939, annars spenderar man större delen av tiden med att se sina högkvarter (som datorn alltid kan anfalla med absolut fokus) koka bort i en storm av bomber och sin infrastruktur reducerad till Somalisk nivå...

Och skall man hälsa på hos Ivan är det 120-200 divisioners minimum för insläpp.

EDIT: Stavfel.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 15 februari 2006, 20:30

Det hela beror på vilken svårighetsgrad man spelar på (och IC)

När man spelar på de lättare kan man bygga mycket, men på de högre räcker tiden och ICn aldrig till riktigt.
Jag brukar spela på normal, då kan jag bygga nästan allt jag vill, vilket är roligt.
Sen kan man själv kompensera svårighetsgraden genom att inte utnyttja "exploits"

Skriv svar