Hearts Of Iron 2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 24 januari 2006, 14:42

Albert skrev:
mrsund skrev:Har du börjat spela core ännu, berätta gärna. jag tänkte själv vänta ett tills ett par nya uppsateringar blivit gjorda.
Det gör du rätt i.
Jag sitter förvisso och spelar min andra Core-omgång, men det har lite för många barnsjukdomar än så länge...
Vad tror du kommer ni göra en GIP till core eller fixar de sitt själv?

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 24 januari 2006, 18:14

mrsund skrev:
Vad tror du kommer ni göra en GIP till core eller fixar de sitt själv?
Det pågår förhandlingar i ärendet!
Hur som haver kommer Core först släppa en egen fullständig GFX-uppdatering med alla bilder i svartvitt (+ Schytt's ikoner) och först därefter blir det aktuellt med en GIP-version för Core!

/Albert

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 24 januari 2006, 20:44

Måste vara en plåga för dig att spela nu då eller har fixat in lite gip-prylar själv? :D

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 30 januari 2006, 14:30

Jag spelar just nu en omgång med Tyskland, använder HSR-modden. Jag har gjort det mesta i historisk ordning, även om jag struntat i en del saker, t.ex. ingen Afrikakår eftersom Italienarna var ovanligt framgångsrika och tog snabbt över hela nordafrika samt Irak. Spanien lyckades på något sätt även erövra stora delar av västafrika.

Efter den lyckade invasionen av Frankrike valde jag att satsa på Seelöwen istället för Barbarossa, något som kan visa sig ödesdigert. När jag till sist hade kuvat de där envetna britterna så var sommaren 1941 redan långt liden och mina bästa trupper långt från östfronten så en invsion var otänkbar. Under vintern 1941 förberedde jag mig på invasion av den stora björnen i öst. Mitt blixtkrig visade sig mycket effektivt och jag advancerade raskt djupt in i hjärtat av Ryssland. Av någon anledning förklarade Japan USA krig och USA mig krig samtidigt som jag anföll Sovjet. På vägen befirade jag de baltiska staterna från det Ryska oket samt lyckades alliera mig med Finland som nu tappert kämpar på min sida. Emellertid har jag stött på problem, vintern är kommen och jag har fastnat utanför Leningrad, Moskva och Stalingrad! (det här känns alltför väl igen....)

Inte nog med att offensiven fastnade, amerikanarna dristade sig att invadera invadera Storbritannien! Just nu är jag i färd med att driva ut dem ur England, så på den punkten blir det inga problem. Vad värre är, de har landsatt stora truppstrykor i södra Spanien (som jag är allierad med) och lyckades nyligen omringa och förinta två hela arméer (á 7 divisoner infanteri) samt driva mitt pansar på flykten. Jag håller som bäst på att upprätta en försvarslinje i Pyrenéerna.

USA advancerar raskt i Nordafrika och Italienarna drivs ständigt bakåt. Ungefär två tredjedelar av Italien är ockuperat av amerikaner och britter, så på den fronten ser det inte bra ut.

Dum som jag är så undertecknade jag tripart-pakten med Italien och Japan, så nu måste Japan ta Vladivostok för att Bitter Peace ska sättas igång. Kruxet är nu att Japan vägrar gå med i min allians, vilket skulle betyda att jag blir tvungen att annektera Sovjet! Fred på annat sätt är inte önksvärt. :)

Nå, vad tycker ni jag ska satsa på? Mer tryck på östfronten eller truppförflyttningar västerut? Jag måste säga att det här ser väldigt mycket ut som i verkligheten, om om nu Tyskland ockuperat SB.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 31 januari 2006, 00:50

krossa sovjet! Sedan ta hand om amerikanarna :D Köper HoI2 imorgon!

GL
Medlem

Inlägg av GL » 31 januari 2006, 02:11

volgar skrev:krossa sovjet! Sedan ta hand om amerikanarna :D Köper HoI2 imorgon!
Bra val, tokigt bra spel! :)

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 31 januari 2006, 10:02

Ja, det bästa är nästan att man aldrig riktigt vet vad som kan hände.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 31 januari 2006, 17:30

Aha...är det DET som Tripartitpakten gör!

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 31 januari 2006, 20:49

Ja, jag antar att den kan ha fler funktioner, men inga jag känner till. Skillnaden är om du har skrivit under den tillsammans med Japan så måste de, för att Bitter Peace ska aktiveras, vara medlemmar av Axis och ha tagit Vladivostok från Ryssland. Samtidigt behöver du inte ha tagit Sverdlovsk. Har du bara skrivit under med Italien krävs följande:

* Tyskland kontrollerar Paris
* Tyskland är inte i krig med Italien eller Japan
* Triparte-pakten är underskriven. (I det här fallet alltså bara med Italien)
* Tyskland kontrollerar följande provinser
o Leningrad
o Moskva
o Stalingrad
o Baku
o Sverdlovsk

Är man inte i krig med del allierade krävs endast att man ockuperat 25 % av Sovjets nationella provinser.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 1 februari 2006, 12:23

Johan Ekstrand skrev:Ja, jag antar att den kan ha fler funktioner, men inga jag känner till. Skillnaden är om du har skrivit under den tillsammans med Japan så måste de, för att Bitter Peace ska aktiveras, vara medlemmar av Axis och ha tagit Vladivostok från Ryssland. Samtidigt behöver du inte ha tagit Sverdlovsk. Har du bara skrivit under med Italien krävs följande:

* Tyskland kontrollerar Paris
* Tyskland är inte i krig med Italien eller Japan
* Triparte-pakten är underskriven. (I det här fallet alltså bara med Italien)
* Tyskland kontrollerar följande provinser
o Leningrad
o Moskva
o Stalingrad
o Baku
o Sverdlovsk

Är man inte i krig med del allierade krävs endast att man ockuperat 25 % av Sovjets nationella provinser.
Jag tror inte bitter peace aktiveras i HSR.

http://www.stonyroad.de/forum/showthrea ... #post82813

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 1 februari 2006, 23:48

Se där ja, tack för att du uppmärksammade mig på det!

Då får det bli på det hårda sättet då, Irkutsk nästa!

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 3 februari 2006, 09:51

Johan Ekstrand skrev:Se där ja, tack för att du uppmärksammade mig på det!

Då får det bli på det hårda sättet då, Irkutsk nästa!
En fråga bar, blir inte relationerna mellan länderna bättre om man skriver på?

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 3 februari 2006, 16:25

mrsund skrev: En fråga bar, blir inte relationerna mellan länderna bättre om man skriver på?
Jo- men det är försumbart i sammanhanget.
Kör en "Influence" istället!

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 4 februari 2006, 12:01

Från det ena till det andra:
Radaranläggningar...
Vad ger de för konkret bonus?
Det enda jag hittat i manualen är att "They give a bonus during air combat" men inget mer...

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 7 februari 2006, 12:34

Fläsket skrev:Från det ena till det andra:
Radaranläggningar...
Vad ger de för konkret bonus?
Det enda jag hittat i manualen är att "They give a bonus during air combat" men inget mer...
i HSR och HOI ger det bara bonus i flygstrid, men det förs diskussioner om att man skall få andra bonusar tex fartygsradar, vi får se.

Skriv svar